پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیرشد ماهانه واردات نفت هند از ایران

رشد ماهانه واردات نفت هند از ایران


هند در دسامبر بیش از ۳۰۰ هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرد که تقریبا حدود میزان خرید محدود شده تحت معافیت آمریکا بود.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، آمار کشتیرانی که توسط رویترز رصد شد، نشان داد واردات نفت ایران در دسامبر نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۷ به میزان ۴۱ درصد کاهش داشت اما در مقایسه با نوامبر که تحریم‌های آمریکا علیه ایران آغاز شد، ۹.۴ درصد رشد داشت.

واردات نفت هند از ایران در نوامبر به دلیل آغاز تحریم‌های آمریکا، ۴۱ درصد نسبت به اکتبر کاهش داشت و به پایین‌ترین میزان در یک سال اخیر رسید. ایران نیز در میان بزرگترین صادرکنندگان نفت هند در اکتبر از رتبه چهارم به رتبه ششم نزول کرد و سهم بازارش را به کشورهایی مانند عربستان سعودی، عراق و امارات متحده عربی واگذار کرد.

در نوامبر که تحریم‌های آمریکا علیه ایران آغاز شد، واردات نفت هند از ایران به طور میانگین ۲۷۶ هزار بشکه در روز بود، زیرا هند به دلیل ابهامات در خصوص دریافت معافیت و امکان ادامه واردات از تهران، ناچار شد خریدش را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

هند به همراه هفت کشور از تحریم‌های آمریکا معافیت گرفت و این معافیت‌ها به خریداران نفت ایران اجازه می‌دهد به وارداتشان با حجم کمتر تا ماه مه سال ۲۰۱۹ ادامه دهند. هند تحت معافیت‌ها می‌تواند حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کند.

ایران در نوامبر ششمین صادرکننده بزرگ نفت به هند بود و عراق، عربستان سعودی و امارات متحده عربی سه رتبه اول را در اختیار داشتند.

طبق آمار نفتکش‌ها، در دسامبر نیز ایران ششمین صادرکننده بزرگ نفت به هند بود در حالی که در دسامبر سال ۲۰۱۷ جایگاه سوم را در اختیار داشت. سهم ایران از بازار نفت هند در دسامبر سال ۲۰۱۸ به ۶.۲ درصد در مقایسه با ۱۱.۷ درصد در دسامبر سال ۲۰۱۷ رسید.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید