جمعه 10 فروردین 1403
خانهاخبار روزدر انتظار بزرگ‌ترین رویداد گردشگری ایران

در انتظار بزرگ‌ترین رویداد گردشگری ایران


دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته ایران همراه با تغییراتی نسبت به دوره‌های پیشین، با حضور نمایندگانی از ۱۰ کشور بهمن‌ماه در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، این نمایشگاه که یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای صنعت گردشگری ایران نامیده می‌شود قرار است از ۲۳ تا ۲۶ بهمن‌ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با حضور پررنگ‌تر استان‌ها برپا شود. به گفته فرهاد امینیان ـ ‌مدیر شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران ـ امسال ۴۱ هزار متر مربع فضای سرپوشیده در قالب ۱۳ سالن و سه هزار متر مربع فضای باز به نمایشگاه گردشگری امسال اختصاص داده شده که ویژگی اصلی آن در قیاس با سال‌های گذشته تمرکز بر حضور مقتدرتر استان‌ها است.

او که در مراسم رونمایی از پوستر دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران در هتل لاله سخن می‌گفت، یادآور شد: سال‌های قبل بیشترین تمرکز این نمایشگاه روی استان تهران بود به همین خاطر حدود ۷۰ درصد از فضای نمایشگاه به شرکت‌ها و بخش خصوصی این استان اختصاص می‌یافت و فقط ۳۰ درصد از فضای کل نصیب استان‌ها می‌شد، امسال این وضعیت معکوس شده است. البته هدف حذف و یا کمرنگ‌ کردن تهران نبوده، بلکه انگیزه تقویت بخش خصوصی استان‌ها بوده است.

به اعتقاد امینیان، سال‌های گذشته استان‌ها حضوری نمادین در این نمایشگاه داشتند که با توجه به اهمیت این رویداد در صنعت گردشگری ایران و برند بودن آن، ترجیح بر این شد که استان‌ها از حالت نمایشی خارج شوند.

پایان حضور نمایشی استان‌ها و آش‌فروشی در نمایشگاه گردشگری

محمدابراهیم لاریجانی ـ مدیرکل تبلیغات و بازاریابی معاونت گردشگری ـ که برنامه‌ریزی و اجرای این نمایشگاه در این بخش از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مدیریت شده است، درباره تحولات نمایشگاه امسال توضیح داد: آسیب‌شناسی و بررسی مطالعاتی دوره‌های پیشین این نمایشگاه که از سوی دانشگاه علامه طباطبایی صورت گرفته، نشان می دهد حضور نداشتن بخش خصوصی استان‌ها، تبدیل نمایشگاه تخصصی گردشگری به فروشگاهی بهاره و آش‌فروشی، مزاحمت اجرای زنده موسیقی‌ها در سالن‌های سرپوشیده، اختصاص بهترین سالن نمایشگاه به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نداشتن برنامه‌های جنبی، جای خالی عقد تفاهم‌نامه‌های بین سازمانی و برگزار نشدن کارگاه‌های تخصصی و کاربردی، بی‌توجهی به استان‌های کمتر شناخته شده و غیبت شرکت‌ها و مهمانان خارجی از مهم‌ترین نقاط ضعف این نمایشگاه بوده که امسال درصدد رفع آن‌ها برآمده‌ایم.

وی اضافه کرد: سال گذشته از ۲۰ هزار مترمربع فضای مفید این نمایشگاه فقط ۳۵۰۰ متر در اختیار استان‌ها بود و ۱۶ هزار و ۵۰۰ متر دیگر به استان تهران اختصاص داشت، درحالی‌که امسال از ۲۰ هزار متر فضای مفید ۱۵ هزار مترمربع به استان‌ها مربوط می‌شود و ۵ هزار متر دیگر به تهران اختصاص داده شده است.

به گفته لاریجانی، غرفه‌های خوراک که چهره‌ی نمایشگاه تخصصی گردشگری را مخدوش کرده بود امسال در سه سالن ۱۸، ۲۰ و ۲۲ متمرکز شده و اجرای موسیقی در فضای باز نیز ممنوع شده، قرار است سالن موقتی را برای اجرای زمان‌بندی شده گروه‌های موسیقی استان‌ها ایجاد کنند که حضور آن‌ها در امور تجاری نمایشگاه مزاحمتی ایجاد نکند.

وی افزود: بهترین سالن نمایشگاه که هر سال به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اختصاص داشت امسال در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد.

مدیرکل تبلیغات و بازاریابی معاونت گردشگری از برگزاری شش کارگاه تخصصی، انعقاد چند تفاهم‌نامه، رونمایی از کتاب راهنمایی گردشگری و سایت ویزیت ایران در حاشیه این نمایشگاه خبر داد و گفت: قرار است همزمان با این نمایشگاه شبکه «شما» با محور گردشگری پخش برنامه‌های خود را از ۲۳ بهمن‌ماه آغاز کند. طبق مذاکرات و تفاهم صورت گرفته در ابتدا روزی سه و نیم ساعت از برنامه‌های این شبکه تلویزیونی به گردشگری اختصاص خواهد داشت.

اختصاص سالنی به استان‌های کمتر شناخته شده با نام احتمالی «کشف ناشناخته‌ها»، سالن سفرهای آخر هفته که مختص حضور استان‌های نزدیک تهران است و با انگیره توزیع سفر و تغییر مسیر از شمال به سایر استان‌ها ایجاد خواهد شد، سالن استان‌های ساحلی و مناطق آزاد و سالن «مثلث طلایی» که به طرح‌ها و جاذبه‌های سه استان اصفهان، فارس و یزد مربوط می‌شود، از دیگر تغییرات نمایشگاه امسال است که لاریجانی در سخنان خود به آن اشاره کرد.

ولی تیموری ـ معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ نیز در سخنانی با بیان این‌که این سازمان برای نمایشگاه گردشگری امسال هزینه‌ای نکرده و با توان بخش خصوصی آن را اجرا می‌کند، از حضور نمایندگان ۱۰ کشور خارجی و بازدید هیآت رسمی سایر کشورها در سطح وزیر و معاون وزیر در این نمایشگاه خبر داد.

وی با تاکید بر نگاه فرهنگی ایران به گردشگری، اظهار کرد: در دنیای امروز که به واسطه برخی سیاست‌های نادرست، منطقه و گوشه‌هایی از جهان درگیر ناامنی و خشونت شده، اعتقاد داریم گردشگری می‌تواند بستری برای ایجاد تفاهم بین ملت‌ها باشد و در شرایطی که برخی دنبال دیوار کشیدن بین فرهنگ‌ها هستند ما معتقدیم گردشگری می‌تواند همچون پلی عمل کند که همزیستی مسالمت‌آمیز و تفاهم میان ملت‌ها را برقرار کند.

در این مراسم که سفیران و رایزنان فرهنگی کشورهایی چون افغانستان، اکوادور، ونزوئلا، یونان، برزیل و بلاروس حضور داشتند، پوستر نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته ایران با شعار «گردشگری و تحول دیجیتال» رونمایی شد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید