پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبرخواندنی‌هابازی با همبازی خیالی

بازی با همبازی خیالی


این روزها، چه روزهای عجیب و غریبیست! گویی مردم شهر به دنبال چیزی می‌گردند به دنبال حسی که آرامشان کند حسی از جنس آرامش، آرامشی که با وجود همدم و همکلامی شاید به‌دست آید و چه غریبانه در حسرت داشتن این حس می‌سوزند اما نمی‌دانند که خود مقصر این حال عجیب هستند و من نامش را خودخواهی می‌گذارم

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، ‌این بی‌قراری چه عجیب لجوج است که گریبان کودکان همچون فرشته‌ای که دلی چون آب و آیینه دارند را گرفته و آن‌ها هم غریبانه به دنبال همدم و همبازی برای شادی کودکانه خود هستند اما افسوس که باید در وهم و خیال خود این همبازی را بیابند و با او بازی کنند و روز به روز در کنار این همبازی خیالی رشد کنند همبازی که هیچوقت به واقعیت تبدیل نخواهد شد و نمی‌توانند خنده‌ ‎ های شیرین و آغوش پر مهر خواهر و یا برادری را بعد از زمین خوردن و زخمی شدن داشته باشند.

راستش را بخواهید این روزها به پدر و مادرم و نسل آن‌ها که اکنون یک خانواده را تشکیل می‌دهند حسادت می‌کنم چرا که وقتی از خاطرات دوران کودکی خود برای فرزندانشان تعریف می‌کنند به وضوح لبخند محوشان را می‌بینم که چگونه در خاطرات غرق شده و از مرور دوران گذشته خود لذت می‌برند خاطراتی از جنس هیاهوی کودکانه و حیاطی به وسعت یک باغ، وسطی و گُرگم و گَله می‌برم.

به راستی کودکان امروز چه چیزی را می‌خواهند برای فرزندانشان تعریف کنند؟ شاید خاطره ‌آن‌ها هم از جنس بازی‌های رایانه‌ای و حرف زدن با در و دیوار چاردیواری کوچک و عروسک‌های بی احساس باشد.

دلم ریش می‌شود برای کودکان نسل امروزم که چه تنها روزگار کودکی خود را با همبازی خیالی و عروسک‌های سرد و سنگی سپری می‌کنند و دنیای کودکانه خود را در چهاردیواری کوچک خود تصور می‌کنند و نمی‌دانند دنیایشان چه رنگارنگ بود اما امروز با توهمات و روشن فکری بعضی از خانوده‌ها این دنیای رنگارنگ چه تیره شده‌ است.

امروزه با توجه به وجود مشکلات گوناگون، بسیاری از خانواده‌ها دیگر علاقه‌ای به داشتن فرزند ندارند که این امر موجب کاهش رشد جمعیت در کشور به خصوص در شهر همدان شده‌است که اگر چاره‌ای برای حل این معضل نشود می‌تواند تبعات بد و جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

فرهنگ و آموزه‌های غلط ؛ علت کاهش رشد جمعیت درهمدان 

یک کارشناس مذهبی با بیان اینکه کاهش رشد جمعیت در شهر همدان می‌تواند عوامل مختلفی داشته باشد، اظهار کرد: کاهش رشد جمعیت عوامل مختلفی از جمله بیکاری، مهاجرت و سطح پایین را شامل می‌شود که مهم‌ترین آن فرهنگ و آموزه‌های غلط است .

حجت الاسلام و المسلمین ناصر نقوی با اشاره به اینکه آموزه‌های غلط موجب رواج تفکرات سطحی و غیر منطقی شده‌است، بیان کرد: بسیاری از رسانه‌های بیگانه برای رسیدن به اهداف خود دست به هر حربه‌ای برای ایجاد تفکر خودخواهانه و فرهنگ عدم فرزندآوری می‌زنند و تا کنون متأسفانه موفق بوده‌اند .

وی ادامه داد: این رسانه‌ها با موضوعاتی چون مضرات زایمان برای زنان، فرزند کمتر زندگی بهتر، نداشتن فرزند به معنای با فرهنگ و متمدن بودن بر افکار مردم جامعه تأثیر گذاشته و آن‌ها را به عدم زاد و ولد تشویق می‌کنند که در این میان رسانه ملی بسیار ضعیف و کمرنگ واقع شده در صورتیکه باید برای بی اثر ساختن حُقه‌ رسانه‌های بیگانه نهایت تلاش خود را به کار گیرد .

نقوی خاطر نشان کرد: نزول رشد جمعیت فقط به علت سطح پایین فرهنگ نیست بلکه عوامل دیگری چون بیکاری و مهاجرت می‌تواند بر این نزول تأثیر بسزایی داشته باشد به طوریکه با توجه به مشکلات اقتصادی جامعه، بسیاری از افراد توانایی اداره یک خانواده را نداشته و از داشتن فرزند هراس دارند و یا ممکن است که برای یافتن شغلی مناسب به شهرهای دیگر سفر کند .

وی مهم‌ترین علت را سطح فرهنگ جامعه دانست و تصریح کرد: اگر کمی به اطراف خود دقت کنیم می‌بینیم که بسیاری از خانواده‌های مرفه دارای یک فرزند هستند و در این شرایط نمی‌توان هیچ بهانه‌ای، جز عقب‌ماندگی فرهنگ آورد و این تأسف‌بار است .

تأثیر سیر نزولی رشد جمعیت بر جامعه اسلامی   

نقوی با بیان اینکه نسل شیعه نباید در معرض تهدید قرارگیرد، گفت: یکی از رسالت‌هایی که برهر مسلمان واجب است ادامه دهنده راه تشیع بوده و موجب افزایش نسل شیعه باشد.امروزه دیگر زمان جنگ با موشک و تیر و گلوله نیست بلکه جنگ نرم جایگزین آن شده‌است و برای مقابله با این جنگ باید به اندازه کافی نیروی جوان و بیدار در برابر دشمنان داشته باشیم .

وی معتقد است که اگر این رشد منفی همچنان ادامه داشته باشد در آینده‌ای نزدیک با کمبود نیروی جوان روبرو خواهیم شد و این به معنای شکست جامعه اسلامی در برابر دشمنان است چرا که قدرت مسلمانان غیر از ادوات جنگی به فزونی و نیروی انسانی آن‌ها وابسته است و توشه قدرت در دنیای امروز در مقوله‌ جمعیت و نیروی انسانیست که اگر این فزونی در عالم اسلام از بین رود صدمات جبران ناپذیری به دین اسلام وارد خواهد شد .

این کارشناس تلاش و تبلیغ برای زاد و ولد در جامعه اسلامی را یک جهاد دانست و افزود: جوامع غربی برای فزونی جمعیت خود به قدری تلاش و برنامه‌ریزی کرده‌اند که امروز نیز به هدف خود رسیده و هدف دوم آن‌ها کاهش و انقراض جمعیت مسلمان در جهان است که آگاهی در برابر این هدف و مقابله با آن جهاد در راه اسلام است .

توصیه اسلام به مسلمانان   

نقوی اظهار کرد: اصل زاد و ولد و کثرت جمعیت مسلمان مبحثی کاملا دینی است که روایت و احادیث فراوانی در رابطه با این موضوع در قرآن و سنت ثبت شده‌است که پیامبر اسلام مسلمانان را به فرزند آوری تشویق کرده و افزایش نسل شیعه را افتخاری برای جهان اسلام دانسته و وظیفه هر مسلمان نگهداری از دیانت و صیانت و حفظ بقا و نسل خود است . کمی با خود فکر کنیم چقدر در حفظ صیانت و دیانت خود و از همه مهم‌تر وظیفه‌ای که اسلام بر گردن ما نهاده عمل کرده‌ایم؟

وی تصریح کرد: این معضل نیز بر تربیت و شکل‌گیری هویت کودکان نقش بسیار مهمی دارد به صورتی که این کودکان در خانواده‌ای فرزند محور تریبت شده و دیگر در آینده توانایی و قدرت اداره یک خانواده را نداشته و با مشکل مواجه می‌شوند .

کاهش رشد جمعیت 0.23 درصدی در همدان 

یک روانشناس نیز با اشاره به کودکانی که در یک خانواده فرزندمحور تربیت می‌شوند، گفت: علت اینکه تمام توجهات و تمرکز والدین بر این کودک است همیشه برای گذارن زندگی خود به والدینش اتکا کرده و در آینده توانایی و تشکیل یک خانواده را نخواهد داشت و یا برای حل مسائل خود به پدر و یا مادر خود متوسل می‌شوند.

حجت الاسلام و المسلمین میلاد صالحی اظهار کرد: علت بسیاری از طلاق‌های امروز فرارکردن از مسئولیت و عدم توانایی زوجین در زندگی است که بخش اعظم مشکلات را در خانواده‌ها تشکیل می‌دهد و اگر دقت کنیم بسیاری از این زوجین تک فرزند هستند و از شریک زندگی خود اتنظاراتی دارند که والدینشان برای آن‌ها انجام داده‌اند.

وی با بیان اینکه کاهش رشد جمعیت در همدان 23 دهم درصد است، اضافه کرد: کودکانی که از نعمت داشتن خواهر و برادر محروم هستند معمولاً دچار بلوغ زودرس می‌شوند که تبعات زیان‌آوری را به دنبال دارد چرا که دختری 8 ساله که باید دوران کودکیش را مانند دیگر کودکان سپری کند رفتار غیر طبیعی و بیش از سن خود نشان می‌دهد.

این روانشناس ادامه داد: بسیاری از کودکان تنها، دچار افسردگی مزمنی می‌شوند که در طول زمان باعث تزلزل هویت ‌آن‌ها می‌شود و در خیال خود با خواهر و یا برادری خیالی بزرگ شده و قد می‌کشند یا ممکن است برای پر کردن تنهایی خود با افرادی صمیمی شوند که این افراد قابل اعتماد و دوستی نیستند.

ترس از ناتوانی تربیت کودک؛ علت عدم فرزندآوری 

وی تصریح کرد: بسیاری از خانواده‌ها نسبت به این مسائل بسیار بی تفاوت هستند و پس از بروز مشکلات برای فرزندشان می‌گویند فرزند یعنی دردسر درحالیکه مقصر اصلی، آن‌ها هستند که نحوه تربیت فرزندشان را اشتباه انتخاب کرده و به آن بی‌تفاوت بوده‌اند.

صالحی مهم‌ترین عامل ترس والدین از فرزندآوری را ترس از ناتوانی تربیت کودکان دانست و خاطر نشان کرد: اگر والدین آموزش‌های لازم و مفید را برای تربیت فرزندان خود فراگیرند این ترس واهی از بین خواهد رفت و در این میان باید زمینه برای فراگیری این آموزش‌ها فراهم و اقداماتی در راستای این هدف انجام شود اقداماتی چون برگزاری کلاس‌های آموزشی، برنامه‌های تشویقی و ترغیبی برای والدین، زایمان بدون درد برای زنان و انتشار و اشاعه این فرهنگ می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

وی خانواده را اولین بستری می‌داند که در برابر این سیر نزولی جمعیت، صدمه و آسیب می‌بیند که اگر خانواده دچاز تزلزل شود در پی آن جامعه دچار بحران می‌شود و این معضل به صورت زنجیره‌ای بر تمام ابعاد زندگی انسان تأثیر منفی خواهد گذاشت.

استان همدان یکی از شهرهایی است که درگیر این معضل شده و کاهش قابل توجهی را در جمعیت داشته است.

ای کاش شهروندان متمدن شهر همدان و مسئولان کمی به فکر این معضل بزرگ باشند چرا که این مشکل بی سر وصدا پیش می‌رود و زمانی صدایش در می‌آید که دیگر دیر شده‌است کاش از خواب غفلت برخیزیم.

گزارش از: مینا رضایی نصیر، خبرنگار ایسنا، منطقه همدان 

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید