جمعه 31 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیرد پای آمریکا در بازار نفت آسیا پُررنگ‌تر شد

رد پای آمریکا در بازار نفت آسیا پُررنگ‌تر شد

جدیدترین آمارها از خریداران آسیایی نفت خاورمیانه/ رد پای آمریکا در بازار نفت آسیا پُررنگ‌تر شد

کشورهای آسیایی در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۳ میلیون و ۲۵۱ هزار بشکه در روز از خاورمیانه نفت خریداری کرده اند که این عدد نسبت به سال ۲۰۱۷ با رشد اندک ۲.۵ درصدی (معادل ۳۲۴ هزار بشکه در روز) روبرو شده است. اصلی‌ترین دلیل عدم رشد فروش نفت در آسیا توسط کشورهای تولید کننده نفت در خاورمیانه، حضور فعال آمریکایی‌ها در بازارهای شرق آسیا عنوان شده است.

به گزارش رتبه آنلاین از اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ طبق آخرین آمار منتشر شده طی 5سال اخیر به طور متوسط 33 درصد از رشد واردات نفت خام کشورهای آسیایی، توسط کشورهای خاورمیانه تأمین شده است. این در حالی است که واردات نفت خام کشورهای آسیایی از منطقه خاورمیانه در سال 2018نسبت به سال 2017معادل 324هزار بشکه در روز افزایش یافته و به 13 میلیون و 251 هزار بشکه در روز رسیده است.

به رغم این که کشورهای آسیای شرقی مقاصدی جذاب برای تولیدکنندگان نفت خاورمیانه هستند و این تولیدکنندگان شرایط قیمتی مناسبی برای خریداران در این منطقه به وجود آورده اند، اما سهم این تولیدکنندگان در بازار نفت خام کشورهای آسیایی طی دو سال اخیر تنزل یافته است. در این میان تقویت صادرات نفت خام آمریکا به آسیا نیز یکی از دلایل کلیدی برای کاهش سهم کشورهای خاورمیانه در بازار آسیا است که در آینده نیز نگران کننده خواهد بود.

یکی دیگر از دلایل عدم رشد چشمگیر خرید مشتریان آسیایی نفت خاور میانه، اعمال تحریم ها علیه ایران بود.

به گزارش رویترز، واردات نفت کشورهای آسیایی از ایران در ماه نوامبر به پایین ترین حد خود در 5 سال اخیر رسیده است. بر اساس این گزارش کاهش صادرات نفت ایران به آسیا در شرایطی است که آمریکا مجددا تحریم های بانکی و نفتی را علیه تهران اعمال کرده است. آمارهای رویترز نشان می دهد چین، هند، ژاپن و کره جنوبی طی ماه نوامبر 664800 بشکه نفت در روز از ایران خریداری کرده اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 12.7 درصد کاهش داشته است. کره جنوبی برای سومین ماه متوالی هیچ گونه واردات نفت از ایران نداشته است. واردات نفت هند از ایران نیز در این مدت 40 درصد نسبت به اکتبر کاهش داشته است.

از سویی دیگر در میان کشورهای آسیایی، واردات نفت خام چین در سال 2018در مقایسه با سال  2017 معادل 316هزار بشکه در روز افزایش یافته و به سه میلیون و 957 هزار بشکه در روز رسیده که بالاترین میزان افزایش خرید نفت خام از کشورهای خاورمیانه محسوب می شود. کشور چین در سال 2017، با واردات روزانه 8.4 میلیون بشکه نفت، از آمریکا به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت خام پیشی گرفت. این رقم در ایالات متحده 7.9 میلیون بشکه در روز بوده است. چین در سال 2013 نیز به عنوان  بزرگترین واردکننده خالص مجموع نفت خام و سایر سوخت های مایع در جهان(واردات منهای صادرات) شناخته شد. ظرفیت پالایشگاهی جدید و موجودی ذخایر استراتژیک به همراه کاهش تولید داخلی نفت، عامل اصلی افزایش واردات نفت خام چین بوده است.

در سال 2017، چین 56 درصد از واردات نفتی خود را از کشورهای عضو اوپک تامین کرده است، که نسبت به اوج این میزان در سال 2012 (معادل 67 درصد) کاهش داشته است. بیش از سایر کشورها، روسیه و برزیل در این سال ها، تبادلات نفتی خود را با چین به ترتیب از 9 درصد به 14 درصد و از 2درصد به 5 درصد افزایش داده اند.

در این بین موسسه انرژی اینتلیجنس معتقد است، افزایش تقاضای نفت خام چین به دلیل رشد ذخایر استراتژیک این کشور بوده است. در حال حاضر ذخایر تجاری و استراتژیک نفت چین به ترتیب 755و 272میلیون بشکه برآورد شده است که برای حدود 110 روز مصرف این کشور کافی است که این میزان حدود 20روز از استاندارد جهانی بیشتر است.

نفت

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید