سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیبیمه‌ها تفکر سنتی خود را کنار گذارند

بیمه‌ها تفکر سنتی خود را کنار گذارند

اینترنت، موانع ورود شرکت‌های بیمه‌ای به  بازار گسترده را کاهش داد.

استفاده از فناوری اطلاعات در صنعت بیمه باعث تخصصی شدن فعالیت‌ها، افزایش تولید و بالا رفتن سرعت و کیفیت خدمات می‌شود. بیشتر از 15سال است که صنعت بیمه در دنیا به سمت الکترونیکی شدن پیش رفته اما در ایران مدت کوتاهی است که این فعالیت‌ها در قالب استارت آپ‌های بیمه‌ای بروز پیدا کرده‌اند؛می‌توان گفت که هنوز در ابتدای مسیر هستیم. این نکات را  «تیم لطیف» بنیانگذار و رئیس هیئت مدیره شرکت «از کی»  در حوزه کاربری فن آوری اطلاعات در صنعت بیمه ایران مطرح کرد و معتقد است که نوآوری ها قطعا باعث رونق صنعت بیمه خواهد شد. در خصوص این نکات  گفت و گویی داشته ایم که مشروح ان از نظر می‌گذرد:

 

در حال حاضر جایگاه فناوری اطلاعات در صنعت بیمه ایران کجاست  چه آینده‌ای در پیش رو دارد ؟

به صورت کلی هنوز در ابتدای مسیر هستیم اما پیش بینی من این است که در آینده نزدیک، فناوری اطلاعات و شرکتهای استارتاپی جایگاه خود را به خوبی در صنعت بیمه ایران تثبیت کرده و نوآوری‌های فراوانی را در این صنعت ایجاد کنند. این نوآوری ها قطعا باعث رونق صنعت بیمه خواهد شد.

 

چالش‌های اساسی و کاربردی  فن‌آوری اطلاعات در صنعت بیمه ایران در چه بخش‌هایی است و چه باید کرد تا این مشکلات احتمالی رفع شود؟

متاسفانه در حال حاضر چالش‌ها و مشکلات بزرگی بر سر راه گسترش فناوری اطلاعات در صنعت بیمه وجود دارد. از نظر من ضعف زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، عدم آگاهی کافی مدیران بیمه با کاربردهای IT و ناآشنایی بخشی از افراد جامعه با استفاده از تکنولوژی‌های جدید، از مشکلات اساسی است. همچنین یکی از خلاء‌های صنعت بیمه ایران عدم ورود به حوزه Big Data است.

پیشنهاد من این است که برای حل این مشکلات، مدیران نسبت به اهمیت این موضوع آگاه شوند و همه بخش‌ها با مشارکت هم به فکر راهکارهایی برای بهبود زیرساخت‌های فناوری اطلاعات باشند.

 

*با توجه به فعالیت جنابعالی در این حوزه، «مدل‌های کسب‌وکار مبتنی بر فن‌آوری‌های بیمه» چه مفهومی دارد و وضعیت ما در این بخش چگونه است ؟

اینترنت و فناوری اطلاعات علاوه بر بهبود کسب و کارهای سنتی موجود، توانسته مدل‌های کسب و کار جدیدی را در قالب استارت آپ‌های بیمه‌ای یا همان InsurTech ‌ها ایجاد کند.

در واقع اینترنت، موانع ورود شرکت‌های بیمه‌ای به این بازار گسترده را کاهش داده است.

در حال حاضر این کسب و کارها باعث افزایش سرعت، شفافیت و کیفیت در حوزه نرخ دهی، مقایسه و خرید بیمه شده اند. البته این بخش به شدت در حال به روز رسانی و پیشرفت است.

 

*نقش فن‌آوری اطلاعات در مدیریت و کاهش هزینه‌های بیمه‌گری و افزایش سودآوری صنعت بیمه را در چه مولفه‌هایی می‌دانید و برای بهبود وضعیت چه تدابیری را پیشنهاد می‌کنید؟

یکی از مزیت‌های ورود فناوری اطلاعات به بیمه، افزایش رقابت و کنترل شدن قیمت‌هاست.

شرکت‌های بیمه‌ای هم با استفاده از فناوری اطلاعات می‌توانند از فرآیند پرهزینه و طولانی راه اندازی  شبکه‌های سنتی فروش جلوگیری کنند و همچنین هزینه‌های ذخیره سازی، دسترسی و پردازش داده‌ها را کاهش دهند.

در واقع پیشرفت IT در بیمه باعث کاهش هزینه‌های اجرایی در این صنعت خواهد شد.

به همین دلیل پیشنهاد من این است که شرکت‌های فعال در صنعت بیمه با کنار گذاشتن تفکر سنتی خود، از IT به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف سازمان خود و سودآوری هر چه بیشتر بهره ببرند.

 

*نقش فناوری اطلاعات در کاهش تمایل برخی از بیمه گذاران به تقلب و تشخیص آن را تا چه میزان موثر می‌دانید؟ 

یکی از اقدامات تأثیرگذار در این زمینه، استفاده از کدهای یکتا در بیمه‌نامه‌های جدید بوده است. اعمال کدهای یکتا باعث یکپارچه سازی سیستم صدور بیمه‌نامه‌ها و ثبت دقیق تمامی اطلاعات لازم می‌شود که درنتیجه از بروز جعل و تقلب در این صنعت جلوگیری خواهد کرد. ذخیره و یکپارچه سازی اطلاعات در سایر زمینه‌های موجود نیز می‌تواند عامل موثری در کاهش تمایل بیمه گذاران به تقلب باشد.

 

* فرصت‌ها و چالشهای بهره‌گیری از استارت آپ‌های بیمه‌ای را تشریح فرموده و دیدگاهتان درباره  تحول در بازاریابی بیمه‌ای از این مسیر را بگویید؟ ایا در این مسیر توفیقاتی داشته‌ایم؟

ظهور وپیشرفت فعالیت استارت آپ‌ها در صنعت بیمه می‌تواند عامل موثری در ایجاد شفافیت، تسهیل در امورخرید، افزایش نرخ تولید، ایجاد تحول و نوآوری و همچنین افزایش رونق در این صنعت باشد.

استارت آپ‌های بیمه‌ای در این مسیر با چالش‌ها و مشکلات فراوانی هم رو به رو هستند. چالش هایی مثل عدم هماهنگی با بازار سنتی بیمه، عدم آشنایی برخی از مردم با سیستم خرید آنلاین بیمه و …

هدف استارت آپ‌های بیمه‌ای از جمله ازکی، ایجاد تحول در بازاریابی بیمه‌ای از طریق ارائه مشاوره و مقایسه دقیق و تخصصی است.

در حال حاضر استارت آپ ازکی زمینه‌ای را برای مخاطبان بیمه فراهم کرده است تا بیمه مورد نظر خود را در شرکت‌های مختلف بیمه مقایسه کرده و بر اساس نیاز خود بهترین بیمه را انتخاب نماید.

مسلما گسترش هر چه بیشتر سیستم فروش آنلاین بیمه، باعث گسترش ضریب نفوذ بیمه در جامعه و رونق صنعت بیمه در ایران خواهد شد.

 

*نقش و اهمیت big data در صنعت بیمه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ و چه برنامه‌ای برای آن دارید؟

یکی از خلاء‌های صنعت بیمه ایران، عدم ورود به حوزه Big Data است.

استارت آپ‌ها در سایر کشورهای دنیا قادرند تا با در اختیار گرفتن اطلاعات مشتریان و ایجاد پروفایل‌های اطلاعاتی ، ضمن برآورد میزان ریسک‌ها و خسارت‌های ناشی از آن، به شرکت‌های بیمه در جمع آوری دیتاهای با محتوا کمک کنند.

با توجه به این مطالب یکی از هدف گذاری‌‌های استارت آپ ازکی کمک به صنعت بیمه در حوزه Big Data است.

در این راستا طی هدف گذاری‌‌های انجام شده با تجمیع داده‌های مشتریان در حوزه میزان ریسک، خسارات و … اطلاعاتی در اختیار بیمه گران قرار می‌گیرد که در نهایت می‌تواند منجر به تولید محصول جدید مطابق با نیاز مشتری شود.

 

* استارت آپ‌ها چگونه در کنار نمایندگی‌های بیمه فعالیت می‌کنند؟ آیا با فعالیت استارت آپ‌ها نمایندگی‌های بیمه حذف خواهند شد؟

نگرانی‌های فعالان بیمه و نمایندگی‌های بیمه قابل درک است اما نکته مهم اینجاست که اینشورتک‌ها قصد حذف این قشر سنتی را از بازار ندارند. در حقیقت این یک روند طبیعی است که دیجیتالی شدن یک شغل باعث ایجاد تغییراتی در آن خواهد شد.

در همه جای دنیا این اتفاقات رخ می‌دهد اما قشری از سیستم حذف نمی‌شود. همان طور که با ورود اسنپ نه تنها شاهد حذف رانندگان نبودیم، بلکه تعدادشان بیشتر هم شد و در حال حاضر در این پلتفرم‌ با مشتریانی راضی‌تر نسبت به قیمت و کیفیت روبرو هستیم.

در صنعت بیمه هم همین اتفاق باید رخ دهد. دیجیتالی شدن این حوزه قطعا برای قشر سنتی بی‌تاثیر نیست ولی آنها را وارد بازی جدیدی می‌کند و با مدرن کردنشان می‌تواند هم برای کسب و کار آنها مفید واقع شود و هم به اعتلای این صنعت کمک کند.

 

* نقش طراحی بیمه‌نامه در صنعت بیمه چیست؟ ازکی چه هدفی برای طراحی بیمه بر اساس رفتار مشتری در برنامه خود دارد؟

یکی از اهداف اصلی ازکی ارائه خدمات نوین بیمه‌ای است.  سیاست بازار در کشورهای دیگر نیز به این صورت است که بیمه‌نامه‌ها با توجه به رفتار مشتری طراحی و صادر می‌شوند. استارت‌آپ ازکی نیز قصد دارد اطلاعات مشتریان را جمع‌آوری کرده و بر اساس داده‌های مشتریان، برای آن‌ها بیمه طراحی کند. با در اختیار داشتن اطلاعات مشتریان، می‌توان به شناخت خوبی از آن‌ها رسید و بعد از سنجش نیاز آن‌ها بیمه‌ای متناسب با شرایط هر فرد طراحی و ارائه کرد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید