جمعه 10 فروردین 1403
خانهاخبار روزشاخص‌ترین چهره‌های نفتی سال ۲۰۱۸

شاخص‌ترین چهره‌های نفتی سال ۲۰۱۸


سال ۲۰۱۸ سال پرتلاطمی برای صنعت نفت بود که طی آن قیمت نفت برنت از ۶۶.۸۷ دلار در نخستین روز سال به رکورد ۸۶.۲۹ دلار در اوایل اکتبر صعود کرد و سپس در اواسط نوامبر تا مرز ۶۶.۲۸ دلار عقب نشست و در واقع به نقطه اول خود بازگشت و پیش از کریسمس در سطح ناامیدکننده ۵۴.۱۰ دلار در هر بشکه بسته شد.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، عواملی مانند سطح ذخایر و ظرفیت تولید بر قیمت‌های نفت تاثیر گذاشته است اما عوامل دیگری بودند که در سال ۲۰۱۸ تاثیر قابل توجهی روی قیمتها داشتند. پایگاه خبری اویل پرایس در گزارشی به بررسی مهم‌ترین چهره‌های نفتی سال ۲۰۱۸ پرداخته که برخی از آنها در سال ۲۰۱۹ نیز همچنان نقش کلیدی خود را ایفا خواهند کرد. این افراد عبارتند از:

فاتح بیرول

مدیر آژانس بین‌المللی انرژی در سال‌های اخیر فهرستهای متعددی از چهره‌های نفتی تاثیرگذار منتشر کرده است. اگرچه وی مستقیما بر تولید، ذخایر یا سیاست نفتی کنترلی ندارد اما اظهاراتش در خصوص تقاضا برای نفت یا پیش‌بینی‌های تولید بی‌تاثیر نبوده‌اند. مدیر آژانس بین‌المللی انرژی در اواخر سال ۲۰۱۸ به ارایه آمار تیره از چشم انداز تقاضا برای نفت اکتفا نکرد و به بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان هشدار داد تولیدشان را کاهش ندهند و به بازار هشدار داد قیمت‌های بالاتر نفت هم اکنون نیز برای ضربه زدن به تقاضا کافی هستند.

فاتح بیرول ۲۸ نوامبر گفت: در حال حاضر بازار به خوبی تامین شده اما ما نباید فراموش کنیم که مازاد ظرفیت تولید در عربستان سعودی بسیار اندک است و بنابراین کاهش قابل توجه تولید از سوی تولیدکنندگان بزرگ ممکن است پیامدهای منفی برای بازارها بدنبال داشته باشد و بازارها را دچار محدودیت عرضه کند. درخواست من از همه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در سراسر جهان این است که در این روزهای دشوار منطق داشته باشند.

قیمت‌های نفت زمانی که بیرول درخواست خود را مطرح کرد رو به کاهش گذاشته بودند اما چهار روز پیش از آن تا حدودی صعود کرده بودند. برنت در ۱۹ نوامبر به ۶۶.۷۹ دلار صعود کرد اما روز بعد تحت تاثیر اقدامات سفته بازان در بازار، به ۶۲.۵۳ دلار سقوط کرد.

محمد بن سلمان

محمد بن سلمان که ولیعهد عربستان سعودی است تاثیر غیررسمی اما قابل توجهی روی بازارهای نفت داشته است. دنبال کردن جنگ در یمن و محاصره کشور همسایه‌اش قطر، تلاش برای تنوع اقتصادی و کاهش وابستگی به نفت، مقابله گسترده با فساد که کمک کرد قدرتش تحکیم شود و پیاده سازی جنگ تجاری با کانادا از جمله اقدامات وی در سال ۲۰۱۸ است اما بزرگترین تاثیری که در سال ۲۰۱۸ روی بازار نفت داشت تلاش برای تمدید کاهش تولید اوپک بود ک بواسطه روابط عمیق با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه حاصل شد زیرا قیمت بالاتر نفت تنها راهی است که این شاهزاده می‌تواند اصلاحات اقتصادی پرهزینه خود را عملی کند.

وی در مارس سال ۲۰۱۸ گفته بود: ما تلاش می‌کنیم توافق سال به سال را به یک توافق ۱۰ تا ۲۰ ساله تغییر دهیم.

خالد الفالح

اگر محمد بن سلمان، کنترل سیاست نفتی عربستان را در دست دارد، فالح اجراکننده آن است و اغلب بیشتر از وی به چشم می‌آید و همین عیان بودن فالح است که به وی قدرت تاثیرگذاری روی قیمت نفت را داده است. خالد الفالح به عنوان وزیر انرژی عربستان سعودی اغلب به عنوان بزرگترین چهره تاثیرگذار معاصر در بازارهای نفت توصیف شده است و اظهارات وی به مطبوعات و پیام‌هایش در توییتر به سرعت انعکاس پیدا می‌کند و مورد توجه معامله گران نفت قرار می‌گیرد و مانند محمد بن سلمان روابطش با روسیه کمک کرد این کشور در ژوئن و سپس در نوامبر سال ۲۰۱۹ به کاهش تولیدی که قرار است در سال ۲۰۱۹ اجرا شود، بپیوندد. بعلاوه عربستان سعودی تحت دستورالعمل فالح صادرات نفت به آمریکا را با هدف محدود کردن روند رشد ذخایر این کشور و اعمال تاثیر غیرمستقیم روی قیمت نفت محدود کرده است. مانند سایر افراد این فهرست شامل الکساندر نواک و دونالد ترامپ، قدرت الفالح برخاسته از شهرت وی است و اظهاراتش حتی اگر تغییر واقعی در سیاست یا اقدامات نفتی صورت نگیرد همچنان تاثیر خود را می‌گذارد. قدرت فالح تا حد زیادی به دلیل امکان افزایش یا کاهش تولید نفت از سوی شرکت آرامکو است که روی عوامل عرضه و تقاضا تاثیر می‌گذارد.

فالح اکتبر ۲۰۱۸ اظهار کرده بود: ما هر گونه تقاضا را تامین خواهیم کرد.

دونالد ترامپ

رییس جمهور آمریکا جدیدترین چهره تاثیرگذار بر نوسانات قیمت نفت به شکل مثبت یا منفی بوده است. وی به شکل انکارناپذیری روند صنعت نفت را در سال ۲۰۱۸ تغییر داد و تغییر مذکور منحصر به آمریکا نبود. توییت‌های آخر وقتی که ارسال می‌کرد، باعث کاهش قیمت نفت شده و اوپک را تحت فشار قرار می‌داد و باعث شد عربستان سعودی سیاست نفتی خود را تغییر دهد.

برخی ممکن است انکار کنند که دونالد ترامپ روی قیمت نفت تاثیر واقعی داشته است اما سیاستهای وی از جمله گشایش حفاری فراساحلی و وضع تحریم‌ها علیه ایران و اعطای معافیت به خریداران بزرگ نفت ایران تاثیر عمیقی روی بازار نفت و عوامل عرضه و تقاضا داشت. اما شاید بزرگترین تاثیر وی روی بازار نفت توییت‌های نفتی بود که در سال ۲۰۱۸ توجه هر سفته بازی را به خود جلب می‌کرد. توییت‌های وی به خصوص پیام‌هایی که اوپک را هدف می‌گرفتند روی قیمت نفت تاثیر بسزایی می‌گذاشتند.

ترامپ در سال ۲۰۱۸ درست پیش از نشست اوپک در پیامی در توییتر نوشت: امیدوارم اوپک به روند تولید نفت خود ادامه دهد و آن را محدود نکند. دنیا به قیمت نفت بالاتر نیاز ندارد.

نیکلاس مادورو

ونزوئلا صاحب بزرگترین ذخایر نفت در جهان است و سرنوشت صنعت نفت این کشور که همراه با اقتصادش در ورطه سقوط قرار گرفته است، روی کل صنعت نفت تاثیر می‌گذارد. وعده های نیکلاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا برای تغییرات در واهمه نسبت به سقوط تولید نفت این کشور و کمبود عرضه در نقاط دیگر تاثیر چندانی نداشته است اما افت سریع تولید این کشور که تا حد زیادی به دلیل سوء‌مدیریت مادورو و فلج شدن شرکت دولتی PDVSAبوده است قیمت نفت را تقویت کرده و خیال اوپک را که نگران مازاد عرضه بوده تا حدودی راحت کرده است. با وجود اصرار مادورو برای تجارت نفت با استفاده از ارز دیجیتال “ال پترو”، برنامه مذکور پیشرفت چندانی نداشته است.

ژنرال خلیفه هفتار

در سال ۲۰۱۸ این نگرانی وجود داشت که تولیدکنندگان بزرگی مانند روسیه، عربستان سعودی و آمریکا قادر نخواهند بود کاهش تولید از سوی کشورهایی مانند ونزوئلا و لیبی را جبران کنند. تحولات لیبی که در زمان اجرای اولین توافق کاهش تولید از مشارکت در این برنامه معاف شده بود از سوی بازار رصد می‌شود زیرا تولید نفت این کشور به دلیل ادامه درگیری‌های داخلی که ژنرال خلیفه هفتار نقش پررنگی در آن دارد ثبات نداشته است.

ولادیمیر پوتین

شاید ایگور سچین مدیر غول نفتی روس‌نفت باشد اما بی تردید ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه کنترل سیاست‌ها و تولید نفت این کشور را در دست دارد. البته سچین عروسک خیمه شب بازی نیست با این حال تحت نفوذ پوتین قرار دارد. از قراردادها با عربستان سعودی و اوپک برای محدود کردن تولید که مهترین عامل تاثیرگذار بر بازار نفت در سال ۲۰۱۸ بوده است تا خط لوله ترکیش استریم، پوتین قطعا روی قیمت نفت تاثیر گذاشته است و نظرات وی به همراه نظرات خالد فالح و دونالد ترامپ، انعکاس گسترده‌ای در مطبوعات پیدا می‌کرد.

وی در اکتبر گفته بود پرزیدنت ترامپ گفته است تصور می‌کند قیمت نفت بسیار بالاست. خوب شاید تا حدودی حق با وی باشد اما بیایید شفاف باشیم زیرا قیمت نفت تا حدودی نتیجه اقدامات دولت ترامپ است.

ایگور سچین

وی که به دارت ویدر روسیه معروف است دومین مرد پرنفوذ پس از پوتین در صنعت نفت روسیه است و اقدامات وی از سوی دیگران دنبال می‌شود. برخی در روسیه سچین را بسیار قدرتمندتر از پوتین می‌دانند و مدعی است که قدرت روس‌نفت به دلیل اقدامات بی‌رحمانه سچین بوده است.

الون ماسک

شاید ماسک از این که ببیند در فهرست چهره‌های شاخص‌ نفتی قرار گرفته است تعجب کند اما این فهرست بدون وی کامل نخواهد شد زیرا وی تاثیر قابل توجهی روی صنعت نفت داشته است. تلاش ماسک برای جای دادن خودروهای برقی در ذهن جهان، سایر خودروسازان را واداشته است خودروهای برقی طراحی کنند و این روند در سطح جهانی شتاب بگیرد و خودروهای برقی بیشتری وارد جاده‌ها شوند در نتیجه صنعت نفت نگران به شماره افتادن روزهای اوج خود شده است.

افراد قابل ذکر

سه نفر دیگری هستند که شایان ذکر بوده و تاثیرشان نباید دست کم گرفته شود. سیاست آنها بدون شک روی بازارها تاثیر گذاشته اما شاید به اندازه چهره‌های صدر این فهرست پرسروصدا نبوده است.

شی جین پینگ

چین در قلب تقاضای جهان برای نفت قرار دارد و تصمیمات شی جین پینگ، رییس جمهور چین، برای عدم صدور تعرفه‌های بیشتر تاسیسات خورشیدی و کاهش یارانه برای این صنعت روی تقاضای این کشور برای نفت تاثیر گذاشت و تقاضا را از خورشیدی به نفت و گاز طبیعی تغییر داد.

ترودو

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا با عدم حمایت از توسعه خط لوله به تنهایی فاجعه بزرگی را برای صنعت نفت کانادا رقم زد. این عدم حمایت غیرمستقیم باعث شد نفت وسترن کانادین سلکت نسبت به وست تگزاس اینترمدیت اختلاف قیمت فاحشی پیدا کند زیرا محدودیتهای خط لوله باعث شد روند انتقال نفت کانادا به پالایشگاه‌های آمریکایی آهسته شود.

الکساندر نواک

نواک سومین چهره روس این فهرست است و قدرتش در وزارت انرژی روسیه شامل اظهارات وی به مطبوعات است. روابط دوستانه وی با خالد الفالح کمک کرد همکاری نفتی میان دو قدرت نفتی دنیا تحکیم شود.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید