جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادینقدینگی کشور از ابتدای انقلاب تاکنون 5800 برابر شده است

نقدینگی کشور از ابتدای انقلاب تاکنون 5800 برابر شده است


یک اقتصاددان از رشد 800 برابری قیمت‌ها و رشد بیش از 5800 برابری نقدینگی در اقتصاد ایران طی 40 سال اخیر خبر داد و گفت: تنها راه حل مشکلات اقتصادی تکیه بر اقتصاد دانش‌بنیان است.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، دکتر ابولفضل شاه‌آبادی در نشست “بررسی شرایط کنونی اقتصاد ایران” که امروز ( 14آذر) با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد، اشاره‌ای به تحولات شاخص‌های اقتصادی ایران از سال 57 تا پایان سال 96 داشت و افزود: در این مدت قیمت‌ها 800 برابر، میزان نقدینگی کشور 5817 برابر و نرخ ارز 506 برابر شده و در برابر این موارد فقط 3.3 برابر رشد تولید ناخالص داخلی و 2.2 برابر رشد جمعیت در کشور داشته‌ایم.

وی ادامه داد: شاخص‌های دیگری نیز در اقتصاد ایران وجود دارد که می‌توان از آنها به عنوان نقاط ضعف یاد کرد. به عنوان مثال در اقتصاد ایران نرخ رشد اقتصادی، نرخ رشد بهره‌وری و تعداد دیگری از شاخص‌ها نوسان شدید دارند که این نوسان شدید بیانگر بیمار بودن اقتصاد است.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا تهران، در اقتصاد ایران بازار نیروی کار، سرمایه انسانی، کارآفرینی، نوآوری، تجاری‌سازی فعالیت‌های تحقیقاتی و برخی بازارهای دیگر دچار چروکیدگی هستند، به این معنا که عرضه و تقاضا برای آنها بسیار کم است.

شاه‌آبادی خاطرنشان کرد: در اقتصاد ایران بازار سهام سهم ناچیزی در تامین منابع مالی دارد (کمتر از 10 درصد)، در حالیکه این عدد در اقتصاد دیگر کشورها تا 30 درصد هم می‌رسد، به علاوه بازار بورس در ایران بازاری با نوسان شدید، رکود مستمر و بازدهی پایین است.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران عمدتا حول سرمایه و ثروت‌های فیزیکی می‌چرخد، اظهار کرد: این سرمایه فیزیکی هم  گاهی وارداتی و عمدتا دولتی است و دچار برون‌رانی بخش خصوصی در اقتصاد هستیم.

این تحلیل‌گر مسائل اقتصاد افزایش نرخ بیکاری، فقدان ارتباط موثر صنعت و دانشگاه، مهاجرت نخبگان، بی‌ثباتی نرخ تورم، تعیین دستوری نرخ ارز، نرخ سود بانکی، نرخ دستمزد و … را از دیگر نقاط ضعف اقتصاد ایران دانست.

شاه‌آبادی معتقد است، مجموعه این عوامل باعث شده اقتصاد ایران ویژگی‌های اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا را نداشته باشد.

وی راه حل مشکلات اقتصاد ایران را توجه به اقتصاد دانش‌بنیان دانست و یادآوری کرد: در کشوری مانند ایران عمده رشد اقتصادی متکی به نیروی کار و سرمایه است، در حالیکه در کشورهای توسعه یافته بیش از 50 درصد رشد اقتصادی کشورها به مولفه‌های اقتصاد دانش‌بنیان وابسته است.

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا تهران با بیان اینکه دانش‌بنیان دومین بند اقتصاد مقاومتی است، عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی قطعا در اقتصاد دانش‌بنیان خلاصه می‌شود و اگر اقتصاد دانش‌بنیان در ایران محقق شود دیگر بندهای اقتصاد مقاومتی نیز به دنبال آن رخ خواهد داد.

شاه‌آبادی تکیه بر اقتصاد دانش‌بنیان را برای ایران ضروری خواند و تاکید کرد: ایران مولفه‌های مثبتی در اقتصاد دارد که باید در کنار اقتصاد دانش‌بنیان، بر آن‌ها تکیه کنیم.

وی یکی از مهمترین این مولفه‌ها را سرمایه انسانی متخصص اعلام کرد و ادامه داد: نسبت دانشمندان به شاغلین، نسبت متخصصان شاغل به کل شاغلین و نسبت شاغلین تحصیل‌کرده در  کشور روبه افزایش است و باید از این فرصت بهره بگیریم.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید