پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهاخبار روزکاهش ۳ برابری ارزش مطالبات تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی!

کاهش ۳ برابری ارزش مطالبات تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی!


رییس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی اعلام کرد که با افزایش نرخ ارز، ارزش مطالبات فعالان این حوزه از بخش دولتی به یک سوم کاهش یافته است.

به گزارش رتبه آنلاین، عبدالرضا یعقوب‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت مطالبات شرکت‌های تجهیزات پزشکی از بخش دولتی، اظهار کرد: دیرکرد معوقات برخی شرکت‌ها در حوزه تجهیزات پزشکی حتی به دو سال نیز می‌رسد و باید بدانید که ارزش مطالبات شرکت‌ها از ابتدای سال جاری تاکنون با توجه به نرخ رشد ارز، به حدود یک سوم کاهش یافته است.

وی در مورد افزایش قیمت محصولات در حوزه تجهیزات پزشکی، خاطرنشان کرد: اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات محصول نهایی تعلق گیرد و هزینه‌های سربار شرکت‌ها نیز محاسبه شود، با توجه به مابه‌التفاوت نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال جاری با ارز ۳۸۰۰ تومانی در سال گذشته، نهایتا باید شاهد افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت محصولات وارداتی باشیم.

رییس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی افزود: در مورد تجهیزات پزشکی تولید داخل نیز نمی‌توان به صورت دقیق رقمی را اعلام کرد، چرا که هزینه برخی مواد اولیه نظیر ورق آلومینیوم تا سه برابر افزایش یافته و باید حقوق و دستمزد کارگر و پیمانکار نیز به این رقم اضافه شود که در مورد اقلام مختلف، متفاوت است.

یعقوب‌زاده با بیان این‌که اطلاع دقیقی از رقم مطالبات شرکت‌های فعال در حوزه تجهیزات پزشکی وجود ندارد، تصریح کرد: با توجه به افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش ریالی میزان مطالبات شرکت‌ها، هیچ خسارتی نیز به تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی تعلق نمی‌گیرد که این مساله جای تامل دارد.

وی با اشاره به این‌که اگر قیمت ارز در سایر کشورها بالا برود شاهد بهبود وضعیت تولید و صادرات هستیم، چرا که برای تولیدکننده و صادرکننده شرایط رقابت با محصول خارجی بهتر  می‌شود، اظهار کرد: متاسفانه در کشور ما با چند نرخی شدن ارز و به وجود آمدن زمینه ایجاد رانت، بعضا بالا رفتن نرخ ارز به ضرر تولیدکننده و صادرکننده تمام می‌شود؛ چرا که وقتی محصول کامل با ارز ارزان و قیمت سوبسیدی وارد شود، عملا تولید داخلی که با هزینه ارز آزاد تولید می‌شود، قدرت رقابت کمتری پیدا می‌کند و گاهی عملا از گردونه رقابت خارج می‌شود.

ارزش مطالبات ریالی تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی مقوله‌ای است که با افزایش نرخ ارز کاهش می‌یابد و همین مسئله موجب شده تا با توجه به نوسانات ارزی و افزایش نرخ ارز از ابتدای سال جاری تاکنون، فعالیت واحدهای تولیدی تجهیزات پزشکی تحت‌الشعاع قرار گیرد و در شرایط موجود هرچند ارزش مطالبات با توجه به رشد نرخ ارز کاهش یافته اما پرداخت آن به طور حتم می‌تواند به افزایش میزان نقدینگی واحدها کمک کند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید