پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراجتماعی و شهریسنگینی سایه بختک بر سر شهر چالوس!

سنگینی سایه بختک بر سر شهر چالوس!

جاده چالوس

شهر چالوس نیز مانند بسیاری از شهرها به دلیل مهیا نبودن زیرساخت‌های لازم نتوانست آن‌گونه که باید و شاید در توسعه معابر و عدم تمرکز مراکز مهم در هسته شهر موفق شود و ترافیک سنگین، سال‌هاست که همچون بختکی بر سر این شهر افتاده است.

با توسعه و پرجمعیت شدن شهرها  که اغلب به صورت خود رشد یافته صورت می گیرد، آنچه که در این میان موجب نگرانی می شود ازدیاد خودروها و در راستای آن حجم عظیمی از ترافیک است؛ عدم توسعه معابر و خیابان ها همزمان با توسعه جمعیتی، ساخت و سازها و تمرکز موسسات و مراکز آموزشی در مرکز شهر می تواند از جمله علل این ترافیک باشد.

به گزارش رتبه آنلاین، سعید رضوی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر چالوس در گفت وگو ایسنا اظهار کرد:  شهر چالوس یک شهر خود رشد یافته است اما یعنی شریان‌های حمل و نقلی بر اساس الگوی خاص طبقه بندی شده رشد پیدا نکرده است.

وی با اشاره به اینکه معابر این شهر به صورت ریشه گیاه است و عدم اتصال بین شریان‌های اصلی، برای بهبود سطح حمل و نقل شهری ضعف ایجاد می‌کند، افزود: چالوس دارای یک هسته مرکزی متراکم است و اگر دایره‌ای به شعاع 700 متر در مرکز شهر رسم کنیم تقریبا بالای 75 درصد نقاطی که باعث جذب ترافیک می شوند در این دایره قرار می‌گیرند.

وی از مدارس، بانک ها، موسسات به عنوان  نقاط جذب ترافیک یاد کرد و گفت: بالغ بر 70 تا 80 درصد نقاط جذب در دایره مرکز شهر قرار می گیرند و با توجه به اینکه این دایره نیازهای مردم را تامین می کند آنها ناچارند وارد مرکز شوند، این هسته مرکزی معیوب نیز روبروز در حال رشد است و باعث ایجاد یک تنش ترافیکی می‌شود.

عضو شورای شهر چالوس به بررسی دو بُعد درون شهری و برون شهری در معضل ترافیک این شهر پرداخت و یادآور شد:  بُعد درون شهری یعنی تاثیرات نقاط جذب درون شهری و بُعد دوم  تاثیرات برون شهری چالوس به عنوان نقطه جذب گردشگر و محل اتصال یک نقطه ژئوپولوتیک یا سوق الجیشی را باید دید.

رضوی ادامه داد: در بُعد درون شهری معضل ترافیک چالوس باید به صورت علمی  و به صورت تی دی ام یا همان مدیریت ترافیک برطرف شود که در این پروسه نقاط جذب ترافیک شهر باید در یک بازده زمانی کوتاه، میان و بلند مدت از مرکز شهر خارج شود.

وی، راه اندازی رینگ دو شهری چالوس را از جمله راه حل های مناسب جهت رفع معضل ترافیک دانست و تصریح کرد: در صورتی که در کنار این راه حل مناسب  نقاط جذب ترافیک کماکان در نقاط هسته مرکزی شهر باقی بماند این رینگ شهری هیچ فایده ای نخواهد داشت.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر چالوس افزود:  باید با برنامه ریزی دقیق فضاهایی در رینگ دو شهری تعریف شود که  نقاط جذب ترافیک همانند مراکز آموزشی، مراکز اقتصادی آموزشی و تفریحی شهر به حاشیه رینگ انتقال یابد تا دیگر مردم به سمت هسته مرکزی شهر حرکت نکنند؛ یعنی حرکات از حالت همگرا به حالت واگرا تبدیل شود و این پروسه در قالب برنامه بلند مدت قابل اجرا است.

رضوی، مدیریت تقاطع های سطح شهر را از دیگر برنامه های کوتاه و میان مدت شورای و شهرداری چالوس، عنوان و خاطرنشان کرد: چند تقاطع در سطح شهر همانند “دوستگر” و “خط هشت” وجود دارد که متاسفانه نامنظم است، یعنی هیچ سیکل و برنامه منظمی برای آنها در نظر گرفته نشده بود که باید در بعد درون شهری و برون شهری مورد بررسی قرار گیرد.

عضو شورای شهر چالوس با بیان اینکه با یک طرفه کردن برخی از خیابان ها می‌توان تا حدی زیادی ترافیک را کاهش داد، خاطرنشان کرد: اصلاح تقاطع “رادیو دریا” با ایجاد یک دوربرگردان از جمله اقدامات خوبی بود که در جهت کاهش ترافیک و تصادفات در این نقطه انجام شد.

رضوی تصریح کرد: بنا به گفته بسیاری، قلب شهر چالوس بیمار است و برای احیا این قلب نیاز به پیوند رگ جدید است. خیابان 24 متری  در کنار مجتمع حریر بافی که قدمگاه شهدا نامگذاری شده است در واقع رگ جدید در داخل قلب معیوب شهر چالوس است و این اتفاق باعث نظم در حرکات داخل مرکز شهر و  بهبود رفتارهای حمل و نقلی و افزایش سرویس دهی خدمات ریلی مرکز شهر می شود.

عضو شورای شهر چالوس به بررسی مشکل ترافیک این شهر از بُعد برون شهری پرداخت و گفت:عبور گردشگران فصلی و مقطعی از شهر چالوس از دیگر عوامل تاثیرگذار در ترافیک است، در واقع این شهر نقش انتقال دهنده را بازی می کند. شهر چالوس از این میزان گردشگر که از کمربندی و خط هشت عبور می کنند بهره لازم را نمی برد.

رضوی ادامه داد: نیاز به یک اتصال از میدان خط هشت به رادیو دریا وجود دارد؛ این خیابان به عنوان جاده ساحلی تعریف شده است و در راستای آن تملکاتی از میدان خط هشت شروع شد. همچنین از رادیو دریا هم سازه های سنگی و موج شکن ها شروع شده که 500 متر پیشرفت داشته است. این خیابان می تواند به پیکر بی‌جان چالوس، خون حیات بخش درآمد توریستی را تزریق کند، اما شرط لازم برای همه این ها تعریف جذابیت هایی همانند پارک آبی است.

رضوی با اشاره به اینکه این شهر پس از بازگشایی آزاد راه بیشتر مورد پسند واقع خواهد شد، گفت: باید  زیرساخت های لازم را برای حمل و نقل ترافیک جدی گرفته شود.

کاظم پولادی، رئیس شورای اسلامی شهر چالوس نیز در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: شورای شهر و شهرداری پیگیر تملک و عقب نشینی مغازه هایی که در مسیرهای پرترافیک قرار دارد، است.

وی با بیان اینکه در حال رایزنی با بنیاد ، کمیته امداد و کاسبان 30 واحد تجاری مسیر هستیم، افزود: در صورتی که ادارات مربوطه با شورا و شهرداری همکاری کنند  ظرف این دوره شورا، عقب نشینی 10 باب مغازه انجام می شود و با توجه به اینکه تعدادی از این مالکان در پشت مغازه دارای زمین هستند این امر را تسهیل می کند.

گزارش از: سپیده پورشعبان، خبرنگار ایسنا 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید