پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبرفرهنگی و هنریاعتراض یک کارگردان به یک «بدعت سلیقه‌ای» در جشنواره‌ رشد

اعتراض یک کارگردان به یک «بدعت سلیقه‌ای» در جشنواره‌ رشد


تهیه‌کننده و کارگردان فیلم مستند «مشد عباس ، بودن… نبودن » ادعا کرد که با وجود پذیرفته شدن فیلمش از سوی هیات انتخاب جشنواره‌ فیلم رشد،این فیلم از جشنواره کنار گذاشته شده است.

به گزارش رتبه آنلاین سید هاشم مرتضویان در نوشتاری که در اختیار ایسنا گذاشت، نوشت: «مدتی پیش از دبیرخانه جشنواره رشد با من تماس گرفتند و پس از تبریک و غیره از اطلاع اینکه، فیلم مستند «مشد عباس ، بودن ، نبودن » به بخش مسابقه راه یافته از من خواسته شد فورا فیلم را ترجمه و نسخه زیرنویس شده را جهت داوری به دبیرخانه جشنواره  ارسال کنم که قاعدتا با صرف هزینه و وقت و … نسخه انگلیسی را به جشنواره ارسال کردیم… چند روز پیش مجددا با دبیرخانه تماس گرفتم که مطمئن شوم، فیلم زیرنویس شده به دستشان رسیده و پرسیدم چرا علیرغم اینکه تنها 17 روز به برگزاری جشنواره مانده، هنوز اسامی منتخبین به صورت رسمی  اعلام نشده است ؟ به من پاسخ داده شد که فیلم شما در بخش مسابقه است و به زودی اسامی را در سایت جشنواره اعلام می‌کنیم … در نهایت روز سه شنبه 15 آبان ماه یعنی نزدیک دو هفته مانده به برگزاری جشنواره ، اسامی فیلم‌های منتخب در سایت جشنواره منتشر شد و نام فیلم من در لیست نبود.

با دبیرخانه تماس گرفتم که ظاهرا اشتباهی رخ داده و نام فیلم من در لیست شما نیست،گفتند به دستور دبیر جشنواره، فیلم شما و چند فیلم دیگر از بخش مسابقه خارج شده و با ایشان تماس بگیرید ، بعد از چند بار تماس ، موفق به صحبت شدم ، موضوع را مطرح کردم و یادآور شدم که جشنواره حتی از من نسخه انگلیسی فیلم را برای داوری خواسته و از ایشان در این خصوص توضیح خواستم … در جواب من گفته شد : بله هیات انتخاب جشنواره فیلم شما را انتخاب کرده است … اما چون تعداد فیلمها زیاد بود و زمان نمایش ما محدود ، تصمیم گرفتیم یک هیئت عالی نظارت بر هیئت انتخاب اولیه !!!! تشکیل دهیم و در این هیات نظارت ثانویه فیلم شما انتخاب نشده ؟؟؟؟؟ و ما حاضر هستیم با اینکه این کار خارج از عرف متداول جشنواره است ، هزینه‌ای که بابت ترجمه و زیرنویس کردن متحمل شده‌اید را به شما پرداخت کنیم …»

در ادامه تهیه‌کننده و کارگردان مستند «مشد عباس، بودن … نبودن» دیدگاهش را اینگونه بیان کرده است:«شما کدام جشنواره فیلم را در جهان سراغ دارید که بر روی هیات انتخاب منصوبی خودش ، آن هم تنها چند روز مانده به برگزاری جشنواره ، مجددا یک هیئت عالی انتخاب ثانویه یا هیئت عالی نظارت بر هیئت انتخاب اولیه !!! یا هر عنوان دیگر را تشکیل  دهد ، تا به نتیجه‌ای که مد نظر دبیر جشنواره است، برسند؟
آیا نتیجه هیات انتخاب یک جشنواره تا زمانی معتبر است که منطبق بر خواسته شخصی و سلیقه‌ای مدیران آن باشد؟
این شیوه و بدعت‌های سلیقه‌ای در جشنواره‌های داخلی که به بیانی دیگر ویترین فرهنگی کشورمان است ، جز  بی اعتبار کردن فرهنگ و هنر این مرز و بوم  نتیجه دیگری در پی خواهد داشت ؟

شاید وقت آن رسیده که مدیران فرهنگی و مسئولان برگزاری جشنواره‌های کشور یک خانه تکانی اساسی در شیوه و ساز و کار اجرایی خود ، انجام دهند تا حداقل در سالهای آینده شاهد چنین اتفاقاتی در جشنواره‌های فیلم کشورمان نباشیم.»
فیلم مستند « مشد عباس ، بودن … نبودن » گفته می‌شود برترین فیلم مستند سال 1396 از نگاه مخاطبین،بهترین فیلم نیمه بلند از جشنواره تلویزیونی فیلم مستند و بهترین فیلم مستند در پانزدهمین جشنواره تولیدات مراکز استانها صدا و سیما شده است.

خبرنگار ایسنا پیگیر تماس با دبیر جشنواره‌ی فیلم رشد درباره‌ی ادعاهای مطرح شده است.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید