جمعه 31 فروردین 1403
خانهخبرفرهنگی و هنریصعود جهانی دانشگاه خوارزمی البرز

صعود جهانی دانشگاه خوارزمی البرز

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه خوارزمی اعلام کرد که این دانشگاه با اجرای طرح علمی و آموزشی، موفق به صعود در رتبه های برتر جهانی شده است.

به گزراش رتبه آنلاین، دکتر جعفر جهان پناه روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: دانشگاه خوارزمی درپایگاه اسنادی جهان اسلام ISC دارای رتبه بیستم و در وبومتریکس دارای رتبه 38 است که در نظام رتبه بندی وبومتریکس ما شاهد صعود چشمگیر رتبه دانشگاه طی سال های اخیر بوده ایم.

«پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (Islamic World Science Citation Center) یا به اختصار ISC یک سامانه اطلاع رسانی علمی است که در صدد رتبه‌بندی دانشگاه‌های ایران و جهان اسلام و تجزیه و تحلیل مجلات علمی کشورهای اسلامی بر اساس معیارهای علم سنجی معتبر اسلامی می‌باشد».

«وبمتریکس یک سایت رتبه بندی دانشگاه‌های جهان بر اساس وب سایت اینترنتی دانشگاه‌ها است. این پروژه بیش از 12 هزار دانشگاه در سراسر جهان را رتبه بندی می‌کند».

جهان پناه گفت: در سال 2018 نیز دانشگاه خوارزمی در میان دانشگاه‌های ایران یک پله صعود کرد و در عرصه جهانی 124 پله ارتقاء داشته است.

وی به برنامه های دانشگاه خوارزمی برای ارتقاء رتبه خود در نظام های رتبه بندی ملی و بین المللی اشاره کرد و افزود: شاید بتوان گفت ایجاد ساختاری نو در تشکیلات دانشگاه و آغاز به کار کارگروه ارتقاء رتبه، خود نشان از اهمیتی دارد که دانشگاه خوارزمی برای این موضوع قائل است.

وی بیان داشت: این کارگروه به ارزیابی نقاط ضعف و قوت دانشگاه در شاخص‌های متنوع پرداخته و با نظر معاونین دانشگاه راهکارهای عملی برای ارتقای رتبه هر شاخص مدون کرده است.

معاون پژوهشی وفناوری دانشگاه خوارزمی گفت: به طور مثال در شاخص‌های پژوهشی می توان به اقداماتی نظیر تدوین نقشه جامع پژوهشی دانشگاه، ایجاد هسته‌های پژوهشی، طرح پژوهشی ویژه، پایه ویژه، افزایش پاداش مقاله‌ها بر حسب استانداردهای کیفی و بازنگری آئین نامه اعتبار ویژه پژوهشی با جهت گیری بهبود شاخص های ارزیابی اشاره کرد.

وی افزود: همچنین این معاونت، جبهه‌های تحقیق و حوزه‌های داغ بین‌المللی و همچنین همکاران بالقوه و بین‌المللی متناسب با علایق تحقیقاتی پژوهشگران برتر دانشگاه، بر اساس مقالات منتشر شده در مجلات و کنفرانس های نمایه شده در پایگاه استنادیWOS را تدوین و در اختیار اعضای هیات علمی منتخب نهاده است.

جهان پناه اضافه کرد: به منظور ارتقاء شاخص های آموزشی نیز اقدامات مختلفی انجام گرفته است که از بین آن‌ها می‌توان اجرای برنامه جامع «بالندگی اعضای هیئت علمی» درحیطه های مختلف، اجرای طرح «ارزشیابی تدریس، سطح بندی و ارزیابی درونی»، ارتقای تجهیزات و فضای آموزشی و کمک آموزشی، راهنمایی و مشاوره مشترک پایان نامه ها و رساله ها با استفاده از اساتید مطرح خارجی وبرگزاری دوره های مشترک با دانشگاه های معتبر بین المللی را نام برد.

وی اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک با به ثمر نشستن طرح های فوق شاهد سرعت فزاینده رشد کمی وکیفی پژوهشی و ارتقاء جایگاه دانشگاه در رتبه‌بندی‌های ملی و بین المللی باشیم.
«جهان پناه دانش آموخته دکتری فیزیک اتمی بوده که سرپرستی بنیاد نخبگان استان البرز را نیز بر عهده دارد.»

معاون پژوهشی دانشگاه خوارزمی بیان داشت: به تازگی 29 دانشگاه ایران از جمله خوارزمی برای نخستین بار در رتبه‌بندی 2 مؤسسه تایمز و کیو.اس شرکت کرده اند .

«تایمز یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی جهان است که سالانه دانشگاه‌های بسیاری از سرتاسر جهان در آن شرکت و در شاخص‌های پنج‌گانه آموزشی، پژوهشی، استنادات، درآمد صنعتی و وجهه بین المللی به رقابت می نشینند».

جهان پناه افزود: در زمان حاضر دانشگاه خوارزمی علاوه بر سطح‌بندی دانشگاه‌های دولتی و پروژه ارتقای پنج دانشگاه و پنج واحد پژوهشی برتر کشور به تراز بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در نظام‌های رتبه‌بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، وبومتریکس، تایمز و کیو اس (Q.S) نیز حضور دارد.

وی اظهار داشت: اهمیت و تأثیرگذاری روزافزون این سیستم، دانشگاه‌ها را بر آن داشته است تا برای ارتقاء وضعیت سنجه‌های آموزشی و پژوهشی خود کوشا باشند.

وی گفت: دانشگاه خوارزمی نیز از این مهم غافل نبوده و به همین منظور در تیرماه سال 1393 کارگروهی با عنوان «کارگروه ارتقاء رتبه علمی دانشگاه خوارزمی» تشکیل شد.

سیستم رتبه بندی دانشگاهی بین‌المللی عمری طولانی ندارد و نخستین نظام رتبه بندی دانشگاهی در سال 2003 ( نظام رتبه‌بندی شانگهای) آغاز به کارکرده است.

دانشگاه خوارزمی در شهریور ماه سال 1297 ه.ش با عنوان نخستین موسسه تربیت معلم کشور (دارالمعلمین) فعالیت خود را آغاز کرد و در طول زمان عناوین مختلفی همچونی درالمعلمین عالی، دانشسرای عالی، تربیت معلم و تحقیقات تربیتی را به خود دیده است.

دانشگاه خوارزمی مشاهیری همچون شهید محمدعلی رجایی، غلامحسین مصاحب، عبدالعظیم قریب، عبدالکریم قریب و پروین اعتصامی را در خود پرورش داده است.

این دانشگاه در زمان حاضر دارای پنج معاونت، 16 دانشکده، چهار موسسه تحقیقاتی، پنج پژوهشکده، یک قطب علمی و 506 عضو هیات علمی است.

اکنون در این دانشگاه 12 هزار و 369 دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا مشغول به تحصیل هستند.

دانشگاه خوارزمی در حصارک کرج و تهران استقرار دارد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید