پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیطرح دائمی بیمه‌ای ایران برای صادرات نفت به هند

طرح دائمی بیمه‌ای ایران برای صادرات نفت به هند

 

ایران، تمام تلاش خود را برای حفظ امنیت عرضه نفت به هند با «اقداماتی منعطفانه» برای افزایش تجارت‌های دوجانبه به انجام خواهد رساند. این مطلبی است که رویترز به نقل از سفارت ایران در دهلی‌نو اعلام کرد و افزود: ایران سومین و بزرگ‌ترین عرضه‌کننده نفت به هند است و مشوق‌هایی نیز برای پالایشگاه‌های این کشور ازجمله حمل تقریباً رایگان و دوره اعتباری بهتر درفروش نفت قائل شده است.

واردات از ایران پس از تحریم‌های مجدد آمریکا و عقب‌نشینی این کشور از معاهده بین‌المللی برجام، دچار تزلزل شده بود. هند که پس از چین، مهم‌ترین مشتری نفتی ایران محسوب می‌شود طی ماه گذشته میلادی از پالایشگاه‌های خود درخواست نموده بود تا واردات نفتی ایران را کاهش یا حتی قطع کنند.

این درحالی‌که است که پیش‌تر و به گزارش هندوستان‌بیزینس‌لاین، ایران از هند تأییده دائمی برای دو شرکت بیمه داخلی خود به‌منظور پوشش بیمه کشتی‌های ایرانی که در بنادر هند عرضه نفتی دارند، دریافت نموده بود و این مطلب را مدیر دفتر هند در شرکت ملی نفت ایران به‌طور مستند اعلام و افزود که این برنامه از زمان دور جدید تحریم‌های ایالات‌متحده در نوامبر سال جاری میلادی اجرا خواهد شد.

یک روزنامه هندی نیز با مرور سیاست‌های تنش آمیز آمریکا در قبال هند نوشت، واشنگتن از تحریم‌ها علیه نفت ایران به‌عنوان اهرم فشار بر دهلی‌نو استفاده می‌کند تا این کشور به‌صف تحریم کنندگان ایران بپیوندند.

اما بر اساس گزارش رویترز، در سال جاری، واردات نفت هند از ایران در حدود 16 درصد در ژوئن نسبت به ماه می کاهش داشته است.

همچنین، در اعلامیه سفارت ایران در هند آمده است: «ایران همواره یک شریک معتبر برای هند و دیگر کشورها بوده است و در پی یک بازار متعادل نفتی و نیز قیمت‌های منطقه‌ای است که منافع هر دو کشور را به‌عنوان مصرف‌کننده و عرضه‌کننده تأمین نماید.»

در دوره تحریم‌های گذشته که تمامی کانال‌های بانکی، بیمه‌ای و کشتی‌رانی همگی مسدود بودند، هند باوجودآنکه باید واردات خود را از ایران قطع می‌کرد، یکی از معدود کشورهایی بود که به دنبال معامله با ایران بوده است.

راویش کومار، سخنگوی وزیر خارجه هند اظهار می‌دارد: «ما رابطه بسیار قوی و بسیار مطلوبی با آن‌ها (ایران) داریم و در بسیاری از مسائل ازجمله پیامدهای خروج آمریکا (از برجام) با آن‌ها در تماس هستیم.»

احتمال دیدار اداره خزانه‌داری آمریکا با مسئولان هندی نیز وجود دارد.

همچنین، ایران از هند خواسته است تا سرمایه‌گذاری خود را افزایش داده و مشارکت خود برای توسعه بندر چابهار در ایران را تسریع بخشد.

مجتمع بندر چابهار به‌عنوان بخشی از یک کوریدور حمل‌ونقل جدید برای افغانستانِ محصور در خشکی است که بتواند راهی برای میلیون‌ها دلار تجارت را باز کند و وابستگی به پاکستان را کم نماید.

کومار گفت: «ما متعهد به توسعه پایانه شهید بهشتی بندر چابهار هستیم. ما به‌سرعت و با وسعت حرکت می‌کنیم و کارها در عملیات میانی در حال انجام است.»

ماه گذشته نیز وزیر راه هند اعلام کرده بود: قرار است هند، بندر چابهار را تا سال 2019 عملیاتی کند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید