جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبرخواندنی‌هانصب چراغ راهنمایی روی مواد غذایی

نصب چراغ راهنمایی روی مواد غذایی

نصب چراغ راهنمایی روی مواد غذایی 

همزمان با روز جهانی چاقی و با هدف آگاه سازی عموم جامعه نسبت به چاقی، نخستین بار در سطح کشور چراغ راهنما بر روی مواد غذایی نصب می شود.
به گزارش رتبه آنلاین از روابط عمومی وزارت بهداشت؛ نماینده اداره کل نظارت بر مواد خوراکی آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: چاقی در بعضی از مواقع به دلیل دریافت مواد غذایی ایجاد می شود و ارتباط مستقیمی با بیماری های غیر واگیر مانند دیابت، فشار خون بالا، بیماری های قلبی عروقی دارد.
زهره پوراحمدی افزود: وزارت بهداشت و سازمان غذا دارو برنامه هایی را برای پیشگیری و کاهش بیماری های غیر واگیر ناشی از مصرف غذاهای نا مناسب و باورهای غلطی غذائی در دست اجرا دارد.

وی ادامه داد: غذاهای سرشار از مواد مغذی می توانند در افزایش وزن مؤثر باشند. اگر ما رژیم غذایی مناسبی داشته باشیم و مواد غذایی سالمی را انتخاب کنیم در واقع بیماریهای غیر واگیر دوری کرده ایم.
پوراحمدی گفت: سازمان غذا و دارو در خصوص پیشگیری از چاقی و اصلاح شیوه غذایی برنامه هایی را تدارک دیده که یکی از آنها برچسب های چراغ راهنما یا نشانگرهای تغذیه ای بر روی مواد غذایی است، این برچسب ها نشان دهنده میزان شکر، نمک، چربی و اسید چرب ترانس خوراکی محصولات مصرفی است.
پوراحمدی گفت: با نصب چراغ راهنما یا نشانگرهای تغذیه ای روی فرآورده های غذایی، مردم بر اساس رنگ های قرمز، زرد یا نارنجی و سبز که روی برچسب های انواع این محصولات نصب شده است می توانند برای سلامت خود تصمیم گیری کنند.
وی افزود: رنگ های مشخص شده روی برچسب های محصولات غذایی، میزان شکر، نمک، چربی و اسید چرب ترانس خوراکی را برای مردم مشخص می کند.
این کارشناس تغذیه در ادامه با بیان اینکه این رنگ ها چه مفهومی دارند عنوان کرد: رنگ قرمز نشان‌دهنده آن است که فرد باید در مصرف آن فرآورده یا خوراکی مراقبت کند. رنگ زرد یا نارنجی نشانه هشدار است و رنگ سبز هم یعنی اینکه این خوراکی مطلوب است و نگرانی از بابت مصرف آن وجود ندارد.
نماینده اداره کل نظارت بر مواد خوراکی آشامیدنی سازمان غذا و دارو در پایان گفت: بهترین شیوه درمانی در اضافه وزن و چاقی، درمانی است که به طور هم زمان شامل اصلاح در رژیم غذایی، تغییر در فعالیت بدنی و رفتار درمانی باشد.
به طور کلی در تغذیه درمانی چاقی نکاتی وجود دارد که باید برای دستیابی به کاهش وزن موفق و همراه با سلامتی و هم چنین حفظ وزن کاهش یافته به آن توجه کرد.
دهکده چاقی به مناسبت 11 اکتبر روز جهانی چاقی، با موضوع چاقی و دیابت به همت شرکت نوونوردیسک پارس و شهرداری منطقه 22 در ورودی اصلی دریاچه شهدای خلیج فارس واقع شده است و با هدف آگاهی رسانی درباره مضرات چاقی و ارائه خدمات به شهروندان تا 3 روز به مراجعان رایگان خدمات می‌دهد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید