جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبرخواندنی‌هافیس‌بوک یک رسوایی دیگر به بار آورد!

فیس‌بوک یک رسوایی دیگر به بار آورد!

1

گزارش‌ها حاکیست که مجرمان سایبری با سوءاستفاده از یک حفره امنیتی موجود فیس‌بوک توانسته‌اند به ۵۰ میلیون حساب کاربری در این شبکه اجتماعی نفوذ پیدا کنند.

به گزارش رتبه آنلاین از وب سایت gsmarena، روز گذشته بود که در فضای مجازی اخباری مبنی بر رسوایی دیگر فیس‌بوک منتشر شد و بار دیگر موجبات نگرانی کاربران بسیاری را که در این شبکه اجتماعی عضویت داشتند، فراهم کرد.

این طور که گفته می‌شود هکرها با سوءاستفاده از قابلیتی تحت عنوان View As توانسته‌اند به حساب کاربری بیش از ۵۰ میلیون کاربر نفوذ و دسترسی پیدا کنند. این ضعف امنیتی موجود در فیس‌بوک تاکنون اطلاعات بیش از ۵۰ میلیون نفر کاربر را به سرقت برده و ۴۰ میلیون کاربر دیگر را نیز در معرض خطر قرار داده است.

طبق اعلامیه‌ای که فیس‌بوک منتشر کرده است، متخصصان امنیتی این شبکه اجتماعی به سرعت درحال برطرف کردن مشکل مربوطه هستند تا اطلاعات اعضای باقی‌مانده فیس بوکی دیگر در معرض خطر نباشد و امنیت آن‌ها محافظت شود.

فیس‌بوک در بیانیه‌ای که صادر کرده است، می‌گوید علی‌رغم حل مساله، درصدد پیگیری قانونی هکرها و مجرمان سایبری مربوطه است، چراکه متخصصان فعال در حوزه امنیت سایبری این شرکت بر این باورند نفوذ به حساب کاربری کاربران فیس‌بوک از طریق این قابلیت، یک اشتباه مهندسی نبوده بلکه یک حمله سایبری هدفمند از سوی هکرهای سازمان یافته بوده است.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند که احتمالا این اقدام از سوی هکرها با هدف رسوایی فیس بوک و تخریب چهره آن در مقابل کاربران و دولت‌ها صورت گرفته است. قابلیت View As که مورد سوءاستفاده هکرها قرار گرفته است، به کاربران این امکان را می‌دهد تا با اعمال تنظیماتی جدید پروفایل و نمایه‌های فیس بوک را از نگاه دیگران مشاهده کنند اما به نظر می‌رسد که این ویژگی به صورت ناخواسته کلیدهای دیجیتالی امنیتی فیس‌بوک را هنگام انتخاب یک پروفایل فاش می‌کرده است. این امر موجب می‌شود که هکرها به حساب کاربری افرادی که قصد داشتند صفحه خود را از منظر وی ببینند، دسترسی پیدا کنند.

فیس‌بوک در این باره اعلام کرده است که از تمامی کاربرانش درخواست کرده که ویژگی View As را غیرفعال‌سازی کنند تا بررسی‌های امنیتی لازم را انجام دهد. این خبر در حالی منتشر شده است که چندماه پیش در پی رسوایی فیس بوک و همکاری با موسسه تحقیقاتی کمبریج آنالتیکا، اطلاعات بیش از ۸۷ میلیون نفر از کاربران این شبکه اجتماعی به سرقت رفت و موردسوءاستفاده قرار گرفت.

این شبکه اجتماعی به سرعت آماج حملات کاربران بسیاری در سراسر جهان قرار گرفت به‌گونه‌ای که تعداد کثیری از شرکت‌ها و افراد معروف اقدام به بستن و غیرفعال کردن صفحات مجازی خود در فیس‌بوک کرده و استفاده از این شبکه اجتماعی را ننگی برای دنیای مجازی توصیف کرده‌اند.

پس از انتشار خبر رسوایی فیس بوک و نقض حریم شخصی کاربرانش، افراد مشهور و شرکت‌های کوچک و بزرگ بسیاری اقدام به حذف صفحه کاربری خود در این شبکه اجتماعی کرده‌اند تا بدین ترتیب، اعتراض خود را نسبت به سهل‌انگاری فیس بوک نشان دهند.

با اینکه فیس‌بوک در تمامی روزنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از تمامی کاربرانش در این باره عذرخواهی کرد و در بیانیه‌ای نیز احتمال هرگونه جاسوسی و افشای اطلاعات آن‌ها را رد کرد، اما همچنان خشم عموم مردم در سراسر جهان نسبت به این شبکه اجتماعی محبوب و پرطرفدار فروکش نکرده است. حالا انتظار می‌رود خشم عمومی کاربران فیس‌بوک این بار بیش از پیش شعله‌ور شده و دامان این شرکت بزرگ آمریکایی را بگیرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید