جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادی160 هزار تن قارچ امسال در کشور تولید می‌شود

160 هزار تن قارچ امسال در کشور تولید می‌شود

 مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال میزان تولید قارچ در سطح کشور به 160 هزارتن می رسد که 10 هزار تن بیش از سال گذشته است.

به گزارش رتبه آنلاین از ایرنا، وزارت جهاد کشاورزی، «غلامرضا تقوی» گفت: سال گذشته بیش از 150 هزارتن قارچ در کشور تولید شده بود که بخش عمده آن در بازار داخلی به مصرف رسید و بقیه صادر شد.

** عرضه قارچ های بسته بندی با هولوگرام 
وی افزود: دستورالعمل نصب هولوگرام بر روی بسته بندی های قارچ خوراکی در چارچوب شفاف سازی مسیر تولید و عرضه انجام می شود و با توجه به مصرف قارچ خودرو و سمی در عرصه های طبیعی، امسال دستورالعمل نصب هولوگرام بر روی بسته های قارچ تولیدی به منظور اعتماد سازی مصرف کنندگان تدوین شده است.

** تحقیقات در زمینه تولید و فرآوری قارچ خوراکی 
تقوی اظهارداشت: امسال واحد تحقیقات مربوط به تولید و فرآوری قارچ خوراکی در موسسه تحقیقات علوم باغبانی دایر شده که به همین منظور چند شرکت خصوصی نیز برای همکاری تحقیقاتی اعلام آمادگی کرده اند.

** معافیت مالیاتی تولیدکنندگان بستر قارچ 
مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی موضوع تصویب معافیت مالیاتی تولیدکنندگان بستر کشت قارچ (کمپوست) را در کمیسیون اقتصادی دولت اطلاع رسانی کرد و گفت: پیش از این پیشنهاد معافیت مالیاتی تولیدکنندگان بستر کشت قارچ برای تصویب به هیات دولت ارسال شده بود.
تقوی پیش از این میزان مالیات تولید کنندگان کمپوست را 20 تا 22 درصد عنوان کرد و افزود: پیش بینی می شود با این معافیت، هزینه مالیات وارد چرخه سرمایه در گردش در حوزه تولید کمپوست یا همان بستر کشت قارچ شود.
به گزارش ایرنا، براساس مصوبه هشتم مردادماه 1397 کمیسیون اصلی اقتصادی هیات دولت، فعالیت تولید بستر کشت قارچ های خوراکی (کمپوست) به عنوان مصادیق فعالیت های کشاورزی مورد تایید قرار گرفت و براساس ماده 81 قانون مالیات های مستقیم از پرداخت مالیات معاف شد.
اکنون سالانه 150 هزار تن قارچ خوراکی توسط 900 واحد بهره برداری دارای مجوز با اشتغالزایی بیش از 10 هزار نفر تولید می شود، پارسال بیش از سه هزار و 600 تن قارچ خوراکی به خارج از کشور صادر شد.
سرانه مصرف قارچ در ایران بین یک تا یک کیلو و 200 گرم است در حالی که در کشورهای اروپایی چهار کیلوگرم و در دنیا متوسط 2 کیلوگرم مصرف می شود.
امروز در جهان بیش از ۲۰ گونه قارچ به روش تجاری پرورش داده می‌شود که کشورهای چین، آمریکا، هلند، فرانسه و لهستان پنج کشور برتر تولیدکنندهٔ قارچ خوراکی محسوب می شوند.
طبق آخرین آمار سال گذشته به دلیل افزایش میزان بارندگی ها و رویش قارچ های سمی بیش از یک هزار نفر در پنج استان‌ غربی کشور به دلیل مصرف قارچ سمی مسموم و راهی بیمارستان شدند که بیش از 15 نفر آنان جان باختند و اکنون 50 گونه قارچ سمی در ایران رشد می کنند که چهار گونه آن مرگبار است.
بررسی نمونه قارچ‌های مصرفی مربوط به بیماران مسموم نشان می دهد یک نوع از آنها، قارچ سمی و کشنده با عوارض کبدی Lepiota brunneioncarnata بود. 2 نوع قارچ سمی و غیرکشنده Hypholoma fascicalare و Coprinopsis atram entaria نیز موجب مسمومیت افراد شد.
اولین نمونه این قارچ ها از کرمانشاه و آخرین آنها از کهگیلویه و بویراحمد جمع آوری شد.
سال 1385 نیز با طغیان رویش قارچ های سمی در برخی نقاط کشور روبرو شدیم و حدود 600 نفر از هموطنان راهی بیمارستان شدند.
کارشناسان معتقدند: هیچ تفاوتی بین قارچ های سمی و خوراکی وجود ندارد و تفاوت آنها برای یک قارچ شناس، براحتی قابل تشخیص نیست.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید