جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراجتماعی و شهریدانش‌آموزان سال تحصیلی را بدون وزیر آغاز می‌کنند؟

دانش‌آموزان سال تحصیلی را بدون وزیر آغاز می‌کنند؟

سیدمحمد بطحایی، چهاردهمین وزیر آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی در آستانه استیضاح قرار دارد؛ آن هم حدود دو هفته مانده به آغاز سال تحصیلی مدارس و در شرایطی که دو وزیر اقتصاد و کار نیز به تازگی از مجلس کارت قرمز دریافت کرده‌اند.

هفتم شهریورماه استیضاح وزیر آموزش و پرورش در جلسه علنی مجلس اعلام وصول شد و بر این اساس مقرر شد وزیر روز سه‌شنبه سیزدهم شهریور برای ارائه توضیحات در مجلس حاضر شود.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش نهم مرداد ماه با ۲۸ امضا و در محورهای زیر تقدیم هیات رییسه شده بود.

۱-عدم اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

۲ـ عدم اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان

۳ـ عدم دقت در کتب درسی

۴ـ عدم پرداخت مطالبات فرهنگیان و بی‌توجهی به مشکلات رفاهی آنان

۵ـ توجه به معلمین حق‌التدریس و کارشکنی در مسیر قانونی کردن بکارگیری آنها

۶ـ عدم وجود ضابطه در انتخاب مدیران و عدول از قانون

۷ـ کاهش اعتبارات آموزش و پرورش به دلیل عدم پیگیری و سوء مدیریت در تاثیرگذاری در دولت

۸ـ کاهش شدید اعتبارات سازمان نوسازی مدارس

۹ـ تضعیف دانشگاه فرهنگیان

۱۰ـ عدم توجه و عدم توان برنامه ارائه شده به مجلس

۱۱ـ جعل تاریخ در کتاب‌های درسی

۱۲ـ ورود زود هنگام و خلاف قانون دانشگاه فرهنگیان به تبلیغات انتخابات مجلس یازدهم و سوء استفاده از جایگاه

۱۳ـ عدم پذیرش مسئولیت و عذرخواهی بابت اتفاق شوم منطقه غرب تهران

۱۴ـ عدم پایبندی به برنامه ارائه شده در زمان اخذ رای

۱۵ـ فساد اخلاقی در مدارس به علت سوء مدیریت

۱۶. بی‌توجهی به زبان‌های مادری و ایجاد زمینه اختلاف در کشور به‌جای وفاق ملی و تاکید بر زبان روسی.

در پی ارجاع طرح استیضاح بطحایی به کمیسیون آموزش و تحقیقات از سوی هیات رییسه مجلس محورهای شانزده‌گانه استیضاح وزیر آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گرفت و نهایتا پاسخ‌های بطحایی در جلسه کمیسیون نتوانست متقاضیان استیضاح را قانع کند.

سیدمحمد بطحایی با آغاز به کار دولت دوم حسن روحانی و در جریان معرفی کابینه در مرداد سال ۹۶ با ۲۳۸ رای موافق، ۳۸ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۲۸۸ رای ماخوذه به عنوان وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم انتخاب شد.

او پیش از این و در پی استعفای علی اصغر فانی از وزارت آموزش و پرورش در دولت یازدهم نیز از سوی حسن روحانی به مدت دو هفته تا رای اعتماد مجلس فخرالدین احمدی دانش آشتیانی عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب شده بود.

مصوبه تاثیر قطعی معدل در کنکور سراسری ۹۸ و بحث حذف آزمون مدارس استعدادهای درخشان از جمله تصمیمات پرحاشیه این وزیر آموزش و پرورش بوده است.

مجلس برای ششمین بار در طول فعالیت یکساله دولت دوازدهم می‌خواهد وزیری را استیضاح کند؛ پیش از اینکه قرعه به نام بطحایی بیفتد، وزرای راه، کار(دو بار)، کشاورزی و اقتصاد هم از زیر تیغ استیضاح گذشته‌اند و نتیجه آن موجب شده علی ربیعی و مسعود کرباسیان در فاصله کمتر از ۲۰ روز با کابینه دوازدهم خداحافظی کنند.

حالا باید دید نتیجه جلسه روز سه‌شنبه برای استیضاح سیدمحمد بطحایی چگونه رقم می‌خورد؛ آیا سومین وزیر دولت دوازدهم هم برکنار می‌شود و مدارس در ابتدای سال تحصیلی بی‌وزیر می‌شوند یا بطحایی می‌تواند مجددا از مجلس رای اعتماد بگیرد؟

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید