چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیقيمت سهام در بورس تعيين گردد

قيمت سهام در بورس تعيين گردد

اهمیت بخش صنعت در پیشرفت کشور مورد تاکید حضرت ایتت الله خامنه ای است

 سیاست‌های ابلاغی اصل44 و توجه به بخش خصوصی یکی از مهمترین رویکردهای رهبر انقلاب در حوزه اقتصادی در دو دهه گذشته بوده است. این رویکرد هم در فرمایشات ایشان و ابلاغیه های متعددی که در این حوزه ارائه کرده اند هم به خوبی عیان است.

حال با این نگرش اگر به رویکردهای ایشان در باب صنعت کشور هم یک تطابق ایجاد کنیم به خوبی درک خواهیم کرد که باید در این حوزه بیشتر از قبل کار اجرایی صورت دهیم. کاری که شایسته این تاکیدات باشد و باعث بالندگی صنعت ایران در بازار سرمایه کشور شود.بر همین اساس در این گزاش تلاش کرده ایم تا بخشی از دیدگاه های حضرت ایت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب را گردآوری کنیم.

 

دستور رهبر انقلاب برای بهره گیری از بورس

یکی از مهمترین و تازه ترین اظهار نظرهای مقام معظم رهبری در حوزه خصوصی سازی اقتصاد ایران به پاسخ ایشان در خصوص درخواست رئيس جمهور براي اختصاص يافتن درصدي از سهام صدر اصل ۴۴ قانون اساسي به شركتهاي سرمايه‌گذاري استاني متشكل از تعاونيهاي شهرستاني و نيز دو دهك پائين درآمدي جامعه است که ایشان با آن  موافقت كردند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همچنين بر ضرورت تشكيل ستادي قوي براي اجراي كامل سياستهاي کلی اصل ۴۴ قانون اساسي و فراهم شدن سريعِ زمينه رونق و تحرك اقتصادي كشور تأكيد كردند. و در متن پاسخ رهبر انقلاب اسلامي به درخواست رئيس جمهور اورده شد:با درخواست جنابعالي جهت اختصاص درصدي از سهام صدر اصل ۴۴ قانون اساسي به شرح ذيل موافقت مي گردد.

ایشان در بندی دو این موافقت‌نامه تاکید داشتند که  قيمت سهام در بورس تعيين گردد.

همچنین در بند 4 این نامه آمده بود: شركتهاي سرمايه گذاري استاني با كمك دولت در بورس پذيرفته شده و جهت افزايش بازدهي سرمايه خود براساس قانون تجارت فعاليت نمايند.

در خاتمه این نامه هم آمده بود: شايسته تذكر است كه با توجه به گذشت مدت قابل توجهي از ابلاغ سياستهاي كلي اصل ۴۴ هنوز اقدامات اجرايي و فراخوان ملي جهت توسعه ي سرمايه گذاري و كارآفريني صورت نگرفته است. لذا مقرر نماييد ستادي قوي مسؤوليت كامل اجراي اصل ۴۴ را بر عهده گرفته و بدون فوت وقت زمينه ي رونق و تحرك اقتصادي را با بكارگيري همه ي نيروها و سرمايه هاي ملي فراهم نمايد. اطلاع رساني همه جانبه و فراگير جهت دوري از ويژه خواري گروه هاي خاص، تشويق عموم به سرمايه گذاري و بهبود فضاي كسب و كار كشور مورد تاكيد است.

 

بازديد از نمايشگاه صنعت و معدن

حضرت آيت الله خامنه اي در حوزه توجه به صنایع کشور و صنایع بورسی هم بارها با حضور خود در نمایشگاه های توانمندی صنایع حمایت خود را از این بخش نشان داده اند. به صورت نمونه در بازدید ایشان  از نمايشگاه صنعت و معدن، که به ارائه تواناييهاي معدني و صنايع وابسته، اختصاص داشت حضرت ایت الله خامنه ای از  مراحل مختلف زمين شناسي و اکتشاف معادن، اطلاعات مربوط به معادن و صنعت مس کشور، طرحهاي توسعه اين صنعت و طرحهاي زيست محيطي آن بازدید داشتند.

یکی دیگر از این نمونه ها ، بازدید رهبر معظم انقلاب اسلامی ب از مراکز بزرگ صنعتی بود که در حوزه صنعت خودرو برگزار شده بود. ایشان در این بازدید فرمودند :باید با یک حرکت جهشی بتوانیم در همه عرصه های صنعتی روی پای خود بایستیم.

در این بازدید که حدود ۳ ساعت به طول انجامید و تعدادی از وزرا و مدیران بخش صنعت و معدن حضور داشتند، کارشناسان مربوطه در هر بخش توضیحات لازم را ارائه کردند.

خط تولید موتور ملی خودرو از جمله بخش هایی بود که مورد بازدید رهبر انقلاب اسلامی قرار گرفت. در این خط تولید، نحوه تولید بخشهای مختلف موتور ملی و آزمون های آن از نزدیک به نمایش گذاشته شد.

حضرت آیت الله خامنه ای در جمع مدیران و کارشناسان صنعت و معدن کشور با اشاره به اهمیت بسیار بالای استقلال و پیشرفت صنعتی، در اعتلا و رشد ایران اسلامی، حرکت کشور در بخش های مختلف از جمله صنعت را رو به جلو دانستند و تأکید کردند: با وجود پیشرفتهای ارزشمند در صنعت کشور اما باید با کار، تلاش و پیگیری دوچندان و خستگی ناپذیر و تکیه بر دانش و علم، و ارتقای کیفیت محصولات داخلی، یک حرکت جهشی در بخش صنعت انجام شود.

ایشان بازدید ا خود را حرکتی نمادین جهت تأکید بر اهمیت بخش صنعت در پیشرفت کشور خواندند و افزودند: یک توهم خطرناکی از قبل وجود داشت مبنی بر اینکه میان زندگی عقلانی و توسعه یافتگی با پایبندی به ارزشهای معنوی، اخلاقی و دینی تقابل و تضاد وجود دارد ولی جمهوری اسلامی ایران این توهم را باطل کرد.

 

توصیه به صنعتگران و مدیران بخش صنعت

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه اسلام، دین معنویت و علم است، خاطرنشان کردند: ما می توانیم هم عقلانی و منطقی و همراه با پیشرفت زندگی کنیم و هم پایبند به ارزشهای اخلاقی و فرائض دینی باشیم.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: صنعتگران و مدیران بخش صنعت باید نماد این حقیقت باشند.

ایشان با تأکید بر اینکه پیشرفتهای به دست آمده در بخش صنعت کشور، بسیار ارزشمند است، خاطرنشان کردند: این پیشرفتها آغاز راه است و باید با یک حرکت جهشی بتوانیم در همه عرصه های صنعتی روی پای خود بایستیم و به فکر و ابتکار ایرانی تکیه کنیم.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به شایستگی های ایران اسلامی برای پیشرفت و خودکفایی در زمینه های مختلف صنعتی افزودند: لازمه تاریخ و میراث عظیم تمدنی، حرکت مردمی کنونی، آمادگی جوانان و استعداد و هوش سرشار ایرانی، درخشش صنعتی ایران اسلامی در دنیای اسلام است که قطعاً دنیای اسلام از آن استقبال خواهد کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه نکاتی را درخصوص بخش صنعت کشور بویژه صنعت خودرو یادآور شدند.

تنظیم سیاستهای بازرگانی بمنظور جلوگیری از واردات بی رویه یکی از نکات مهمی بود که ایشان تأکید ویژه ای بر آن داشتند.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: فراوانی و ارزانی خوب است اما از آن مهمتر رشد صنعت داخلی است و نباید به استناد دلایل عمدتاً واهی دروازه را به روی واردات باز کرد.

 

پیوند دانشگاه و صنعت

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم بهره گیری از علم و دانش و تحقیق در بخش صنعت خاطرنشان کردند: مسئله پیوند صنعت و دانشگاه بسیار مهم است و باید ارتباط مستحکمی میان این دو بخش برقرار شود تا بتوان به پیشرفت صنعتی مطلوب رسید.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به اهمیت صادرات صنعتی تأکید کردند: همه بخشهای صنعتی باید محصولات خود را با محوریت صادرات تولید کنند و دستگاههای مختلف دولتی نیز باید با تلاش چند جانبه و هنرمندانه، بازار صادراتی را تأمین کنند.

ایشان با اشاره به دیدگاه اسلام درخصوص حفظ محیط زیست، رعایت استانداردهای زیست محیطی را در محصولات صنعتی بویژه تولیدات خودرو بسیار مهم دانستند و تأکید کردند: برای رسیدن به پیشرفت صنعتی نباید از کار، تلاش، و پیگیری مستمر خسته شد زیرا فردای کشور و ملت ایران در گرو ابتکار، هوشمندی و پیگیری خستگی ناپذیر صنعتگران و مدیران بخشهای صنعتی است.

ایشان همچنین فرمودند: يكى از شرايط توسعه‌ى يك كشور، استقلال صنعتى آن است. ما بايد بتوانيم در همه‌ى زمينه‌هاى صنعتى بر پاى خودمان بايستيم؛ به فكر خودمان تكيه كنيم؛ توانائيهاى خودمان را به كار بگيريم. البته دنيا، دنياى تبادل است؛ اما تبادل دوجانبه. تبادل؛ دادن و ستاندن. آن وقتى شما ميتوانيد در بازار تبادلِ صنعتى حرفى براى گفتن داشته باشيد كه خودتان روى پاى خودتان در زمينه‌ى صنعت بايستيد. ما اين را ميخواهيم؛ ما اين را لازم داريم.

 

كيفيت را بالا ببريم

ایت الله خامنه ای در بخش دیگری از سخنان خود ادامه دادند: خب، چند تا نكته و مطلب در اين زمينه هست كه عرض ميكنم. يك مسئله اين است كه ما اگر اهميت ميدهيم به صنعت داخلى – حالا در زمينه‌ى خودرو كه فعلاً محل كلام ماست و يا زمينه‌هاى ديگر – بايستى سياست تعديل بازرگانى خودمان را در اين زمينه حتماً تنظيم كنيم. يعنى واردات بى‌رويه قطعاً ضرر خواهد زد. دستگاه‌هاى سياستگذار كشور و كسانى كه سياستهاى اجرائى را تنظيم ميكنند، به اين نكته بايد توجه كنند. فراوانى و ارزانى چيز خيلى خوبى است، اما از آن مهمتر و بهتر، رشد صنعت داخلى است؛ قوام گرفتن صنعت داخلى است. اين درست نيست كه ما به دلائل گوناگونى كه غالباً هم دلائل واهى است، دروازه را به روى واردات باز كنيم. من بارها به مسئولين – مسئولين گوناگون در بخشهاى مختلف دولتى – گفتم: اگر فلسفه‌ى شما، منطق شما براى افزايش واردات و تسهيل وارداتِ ساخته‌هاى صنعتى اين است كه ميگوئيد كيفيت مصنوعات داخلى بايد بالا برود، خب فشار را روى اين بخش بگذاريد. سياستهائى وجود دارد كه ميشود وادار كرد، مجبور كرد توليدكننده‌ى داخلى را به اينكه كيفيت را ارتقاء بدهد. بدترين گزينه براى بالا بردن كيفيت داخلى اين است كه ما راه را براى مصنوعات خارجى باز كنيم؛ اين، بدترين گزينه است. گزينه‌هاى بهترى وجود دارد براى اينكه ما كيفيت را بالا ببريم.

 

تحقيق و توسعه‌ى فناورى

ایشان در حوزه تحقیق و توسعه نیز فرمودند: يك نكته‌ى ديگرى كه مهم است، مسئله‌ى تحقيق است؛ تحقيق و توسعه‌ى فناورى. امروز همه‌ى صنايع دنيا از جمله صنعت خودرو دانش‌محور است. مرتب دارند فكر ميكنند، كار ميكنند، تحقيق ميكنند، پژوهش ميكنند، براى اينكه اين را كامل‌تر، بى‌عيب‌تر، زيباتر، كم‌مصرف‌تر، ارزان‌تر از آب در بياورند. اين جز با پيشرفت علمى، جز با تأمل و دقت و تحقيق، ممكن نيست. باب تحقيق را بايستى باز گذاشت. دستگاه‌هاى مختلف، كارخانجات صنعتى و مديران صنعتى و مديران دولتى مشرف بر صنعت، بر روى مسئله‌ى تحقيق بايد خيلى تلاش بكنند. اين كمك ميكند به اينكه صنعت بتواند در شرايط سخت رقابتى، خودش را حفظ كند؛ در رقابت با رقباى پيشرفته زمين نخورد. اين با تحقيق امكان‌پذير است.

 

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید