چهارشنبه 29 فروردین 1403
خانهخبراجتماعی و شهریمروری بر دومین بنای خشتی دنیا در کرمان

مروری بر دومین بنای خشتی دنیا در کرمان

همه یا دست کم اکثر ما کرمان را با ارگ بمش می شناسیم، ارگی که بزرگترین بنای خشتی جهان است اما متاسفانه در طی زلزه ای که چندین سال پیش در شهر بم اتفاق افتاد، آسیب زیادی دید. اما کرمان فقط این ارگ را ندارد، در واقع در نزدیکی شهر کرمان، ارگ بسیار مهم و با ارزش و البته تاریخی دیگری وجود دارد که در بعضی از منبع ها آمده است که این ارگ، دومین بنای بزرگ خشتی دنیا بعد از ارگ بم است، نام آن ارگ راین است.

ارگ راین

ارگ راین کجاست؟

راین نام ارگی تاریخی در استان کرمان و در ۱۰۰ کیلومتری شهر کرمان است. این بنا حدود بیست و دو هزار متر مربع وسعت دارد و قدمت آن به دوران ساسانیان بر می گردد، جالب است بدانید که حتی تا همین ۱۵۰ سال قبل هم در آن سکوت می شده است. وقتی به این بنا نگاه می کنیم، سازه ای خشتی و کنگره دار می بینیم که کاملا رنگ و بوی تاریخی اش را می توان از ظاهر آن تشخیص داد. در ورودی این ارگ یک اتاقک کوچک وجود دارد که در زمان های گذشته، از آن به عنوان جایی برای کنترل ورود و خروج افراد به ارگ استفاده می شده است.

کمی از تاریخ ارگ راین

قدمت این ارگ به دوران ساسانیان ربط داده شده است و بعضی از منابعی که امروزه موجود است می گویند که این ارگ در دوران پادشاهی یزدگرم سوم وجود داشته است، دوره ای که با حمله اعراب با کرمان همراه شد اما آن ها نتوانستند وارد ارگ شوند. بعضی از افراد ارگ راین را به نام ارگ میرزا حسین خان می شناسند چون در زمان نادرشاه افشار، یکی از دژهای فرمانروایی او بوده‌است.

داخل ارگ راین

با این اوصاف، دقیقا معلوم نیست که ارگ راین در چه دوره ای ساخته شده است چون در منابعی که موجود است، وجود آن به دوره های مختلف نسبت داده شده که البته منابع موثق تر به دوران ساسانیان اشاره دارند.

در مورد معماری ارگ راین باید گفت که بنایی خشتی و بزرگی است که در بالای دیوارهای آن، کنگره های منظمی دیده می شود. جالب است بدانید که در داخل این ارگ همه چیز وجود دارد، از خانه های اعیانی گرفته تا محله های عوام نشین، مکتب خانه، آتشکده، بازار و انبار و… این ارگ تا حالا بارها مرمت و بازسازی شده است.

ارگ راین کرمان

ارگ راین در گذشته چه کاربردی داشته است؟

ارگ راین در دوران گذشته به دلیل قرار داشتن در مسیر کرمان به بندرعباس، موقعیت بسیار مناسبی داشته است و به همین دلیل به مرور به یکی از مرکزهای داد و ستد تبدیل شد و همین موضوع باعث رونق ارگ در آن دوران شد. در قسمت ورودی ارگ می توان به طور مشخص، جایگاه آهنگران و افرادی که در دوران گذشته به ابزار سازی و ساخت وسایل فلزی مشغول بوده اند را دید.

عکس ارگ راین

چطور به ارگ راین برویم؟

برای رفتن به این ارگ اول باید خودتان را به استان کرمان و از آنجا به شهر راین برسانید، این شهر در ۱۰۰ کیلومتری شهر کرمان مرکز این استان قرار دارد. پیشنهاد می کنیم در صورت سفر، فصل بهار یا پاییز را انتخاب کنید تا گرم بودن آب و هوا اذیت تان نکند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید