سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403
خانهخبراجتماعی و شهرینگاه ویژه دولت به کلانشهرها در توزیع گوشت قرمز

نگاه ویژه دولت به کلانشهرها در توزیع گوشت قرمز

  نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: تب برفکی در سال 97 نزدیک به 15 استان را درگیر کرد و این موضوع باعث شده تا مقدار زیادی از منابع دامی سبک و سنگین از بین برود.

جلال محمودزاده ، در خصوص تعادل در عرضه گوشت قرمز بین تمامی استان‌های کشور، اظهار داشت: مرکز توجه وزارت جهاد کشاورزی که وظیفه تنظیم بازار، حمایت از تولید کننده و مصرف کننده را بر عهده دارد بیشتر کلان شهرها است و در شهرهای کوچک و محروم عملکرد خوبی ندارد.
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بعد از تفکیک وظایف، تنظیم بازار از وزارت صنعت، معدن و تجارت سلب و به وزارت جهاد کشاورزی داده شد، این وزارتخانه وظیفه تولید و توزیع و تنظیم بازار را بر عهده دارد، گفت: وزارت جهاد کشاورزی در گذشته معترض بود که وظیفه تولید را بر عهده دارد؛ اما در بخش صادرات، واردات و تنظیم بازار اختیاراتی ندارد.
نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی در حال حاضر وظایف از تولید تا مصرف را برعهده دارد؛ اما مشکلات چندین برابر شده است، ادامه داد: افزایش مشکلات نشان می‌دهد که در بحث مدیریتی وزارت جهاد کشاورزی و پشتیبانی امور دام توانمندی کنترل و مدیریت بازار را ندارند و در بخش تولید گوشت قرمز نیز نقاط ضعف بسیار زیادی وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه بیماری‌های واگیر دار دامی مانند تب برفکی در سال 95 نزدیک به 30 استان، سال 96 نزدیک به 20 استان و در سال 97 نزدیک به 15 استان را درگیر کرد و این موضوع باعث شده تا مقدار زیادی از منابع دامی سبک و سنگین از بین برود، عنوان کرد: متاسفانه دولت و وزارت کشاورزی جایگزینی را برای دام‌ها تلف شده نداشت.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت باید تسهیلات ارزان قیمت را در اختیار دامداران قرار می‌داد تا دام‌های تلف شده جایگزین شوند، تصریح کرد: جایگزین نشدن دام‌های تلف شده به مرور کشور را با کمبود شدید گوشت قرمز مواجه کرد.
محمود زاده با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تامین کمبود اقلام مورد نیاز مصرفی و گوشت یا سایر نهاده‌ها، واردات را در اولویت قرار داده است، ادامه داد: واردات محصولات کشاورزی و دامی به تولید داخلی لطمه وارد می‌کند و به بحران بازار گشون قرمز دامن می زند.
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، در پایان خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی در تولید و توزیع گوشت قرمز مشکل دارد و بیشتر به تامین نیاز کلانشهر‌ها می‌پردازد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید