جمعه 10 فروردین 1403
خانهتجارتاصناف و اتاق‌هاتقویت روابط اقتصاد ایران و روسیه با تحریم‌ آمریکا

تقویت روابط اقتصاد ایران و روسیه با تحریم‌ آمریکا

ناتالیا لیپاتووا معاون رئیس کمیسیون فاینانس اتاق بازرگانی و صنعت روسیه که با هدف تقویت روابط تجاری ایران و روسیه در صدر هیاتی تجاری به اتاق ایران آمده بود، چشم‌انداز توسعه اقتصادی ایران و روسیه را بسیار مثبت ارزیابی کرد و از تمایل شرکت‌های روسی برای سرمایه‌گذاری در ایران خبر داد.

ناتالیا لیپاتووا معاون رئیس کمیسیون فاینانس اتاق بازرگانی و صنعت روسیه که با هدف تقویت روابط تجاری ایران و روسیه در صدر هیاتی تجاری به اتاق ایران آمده بود، چشم‌انداز توسعه اقتصادی ایران و روسیه را بسیار مثبت ارزیابی کرد و از تمایل شرکت‌های روسی برای سرمایه‌گذاری در ایران خبر داد.

 اتاق مشترک ایران و روسیه روز شنبه شانزدهم تیرماه میزبان هیات تجاری 30 نفره از فعالان بخش خصوصی روسیه در حوزه‌های مختلف از جمله دستگاه‌های ایمنی، نساجی و پارچه، موسسه‌های تحقیقاتی و ارتباطی، جنگل‌داری، ماشین‎آلات کشاورزی بود که به سرپرستی ناتالیا لیپاتووا معاون رئیس کمیسیون فاینانس اتاق بازرگانی و صنعت روسیه به تهران آمده بودند.

در این نشست که با حضور هادی تیزهوش تابان رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه و اطمه مقیمی، عضو هیات مدیره اتاق مشترک برگزار شد، فعالان بخش خصوصی دو کشور ضمن آشنایی با ظرفیت‌های اقتصادی مرتبط، با یکدیگر مذاکره کردند.

ناتالیا لیپاتووا رئیس کمیسیون فاینانس اتاق بازرگانی و صنعت روسیه در حاشیه این نشست در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» با اشاره به اینکه با خروج آمریکا از برجام، انتظار می‌رود سطح روابط تجاری و اقتصادی ایران و روسیه بهتر از قبل شود گفت: خوشبختانه این آمادگی و تمایل برای توسعه همکاری، علاوه بر بخش‌خصوصی، در ساختار دولت ایران و روسیه هم وجود دارد. ایران و روسیه دو شریک تجاری باسابقه‌ای هستند که توسعه روابط تجاری آن‌ها به نفع هر دو کشور خواهد بود.

او در ادامه ضمن تشکر از اتاق مشترک ایران و روسیه به خاطر برگزاری این نشست ادامه داد: برگزاری چنین رویدادهایی در تقویت روابط تجاری دو کشور بسیار موثر است. برای نمونه در بازدیدی که هیات تجاری ما از پارک فناوری پردیس داشت، ظرفیت‌های این پارک برای شرکت‌های خصوصی ما که از نزدیک دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی را می‌دیدند، جالب به نظر رسید. همین دیدار باعث شد تا مدیران عامل یکی از شرکت‌های حاضر در هیات آمادگی خود را برای توسعه همکاری با این پارک اعلام کند.

لیپاتووا تاکید کرد: روسیه ایران را یکی از استراتژیک‌ترین شرکای تجاری خود می‌داند و گسترش همکاری با ایران مورد حمایت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز هست. از طرفی فکر می‌کنم با اعمال تحریم‌ها از سوی آمریکا که شامل کشور ما هم می‌شود، ضرروی است تا سطح همکاری‌ها را بیش از قبل توسعه دهیم.

رئیس کمیسیون فاینانس اتاق بازرگانی و صنعت روسیه تاکید کرد: ایران و روسیه در زمینه‌های کشاورزی، فناوری اطلاعاتی، جنگلداری، ماشین‌سازی و تاسیس کارخانجات صنعتی در خاک دو کشور جای همکاری‌ بسیاری دارند.

وی ادامه داد: هدف اصلی سفر ما به ایران این بود که از یک طرف بتوانیم شرکت‌های خود را به طرف‌های ایرانی معرفی کنیم و از طرف دیگر با شناسایی مهمترین نیازهای شرکت‌های ایرانی، پس از بازگشت به روسیه طرف‌های مرتبط خود را ترغیب به سرمایه‌گذاری کنیم.

او همچنین گفت: اگر موانع بانکی میان ایران و روسیه حل شود، شرکت‌های روسی تمایل زیادی به همکاری با ایران دارند. کمااینکه تلاش‌های بسیاری از سوی دولت روسیه برای حل این مشکل و همچنین موانع گمرکی انجام شده است. به ویژه اینکه با ایجاد مناطق آزاد تجاری که به تازگی قزاقستان و چین هم به این مناطق پیوسته‌اند، آینده روشنی در انتظار روابط تجاری دو کشور است.

موضوعات:
اخبار مرتبط

بیشترین بازدید