جمعه 31 فروردین 1403
خانهخبراجتماعی و شهریقطع برق تهران خط قرمز است

قطع برق تهران خط قرمز است

 مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران با بیان اینکه اگر مشترکان تهرانی ۱۰ درصد صرفه‌جویی کنند احتمال خاموشی برق کاهش چشمگیری خواهد یافت، گفت: پیش‌بینی‌می‌شود پیک مصرف برق در شهر تهران به ۴۹۰۰ مگاوات برسد.

به گزارش رتبه آنلاین از فارس، حسین صبوری در حاشیه اجرای طرح ارزیابی و پایش مدیریت مصرف انرژی در ادارات و سازمان‌های شهر تهران با اشاره به اینکه در شهر تهران ۴.۵ میلیون مشترک برق داریم، گفت:‌ شهر تهران ۱۳ درصد مشترکان کشور را در خود جای داده که ۱۰ درصد مصرف برق کشور را مصرف می‌کند.

وی افزود: برای اینکه در طول سال برق مطمئنی به مشترکان ارائه شود، اقدامات زیادی در شرکت توزیع برق از جمله نوسازی و بهسازی شبکه توزیع، تجهیز ۲۰۰ اکیپ عملیاتی و ۳۵۰ مگاوات مدیریت مصرف را دردستورکار خود قرار دادیم.

وی اضافه کرد:‌ تابستان امسال صنعت برق شرایط خاصی دارد چرا که خشکسالی‌های سال گذشته باعث شده تا از ۱۰ هزار مگاوات انرژی نیروگاه برق‌آبی ۵۰ درصد آن قابل وصول نباشد، یعنی به عبارتی ۵ هزار مگاوات از بابت تولید انرژی در نیروگاه‌های برق‌آبی محروم هستیم. 

وی خاطرنشان کرد:‌ به همین جهت شرایط خاصی در صنعت برق حاکم است پس باید برای عبور از تابستان امسال، مشترکان ۱۰ درصد صرفه‌جویی را در سرلوحه کار خود قرار دهند تا بتوانیم احتمال خاموشی برق را به حداقل برسانیم.

صبوری اضافه کرد:‌ پیک مصرف برق در تابستان سال گذشته ۴۷۰۰ مگاوات بود که پیش‌بینی می‌شود امسال به ۴۹۰۰ مگاوات برسد، بنابراین با محدودیت‌هایی که از بابت کاهش تولید برق‌آبی‌ها و افزایش ۵ درصدی مصرف برق عنوان شده است، نباید پیک مصرف برق از ۴۵۰۰ مگاوات بیشتر شود.

وی افزود: برای کاهش ۱۰ درصد مصرف برق در بخش صنایع کشاورزی، دانشگاه‌ها و مراکز تجاری تاکنون ۳۳۰۰ قرارداد و تفاهم‌نامه امضا شده است.

وی در خصوص اجرای طرح ارزیابی و کاهش مدیریت مصرف انرژی در ادارات و سازمان‌های شهر تهران گفت: با توجه به اینکه دولت اخیرا مصوبه‌ای را برای مصرف برق دولتی‌ها ابلاغ کرد، تا وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها بار مصرفی خود را ۱۰ درصد کاهش دهند، بر آن شدیم تا این طرح را با مراجعه اکیپ‌های مربوط به این شرکت به این ادارات و سازمان‌ها با راهنمایی و برخی راهکارها آنها را در کاهش مصرف برق کمک کنیم.

به گفته وی،‌ برای اینکه بتوانیم این برنامه را به خوبی اجرا و مصرف برق را پایش و کنترل کنیم ۵۰ اکیپ در طول دو ماه هم در ساعات اداری و هم در خارج از ساعات  اداری به وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها مراجعه خواهند کرد و آنها را به روش‌های مدیریت مصرف برق آشنا کنند.

وی با اشاره به اینکه از اول امسال با توجه به وضعیت دمای هوا در شهر تهران مناسب بود، مصرف برق نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ در صد کاهش داشته گفت:‌ اگرچه چنانچه مشترکین ۱۰ درصد از مصرف برق خود را کاهش دهند، تابستان امسال مشکلی نخواهیم داشت.

به گفته وی، مشترکی از ساعت ۱۲ الی ۴ بعدازظهر و از ساعت ۱۹ تا ۲۳ از لوازم برقی کمتر استفاده کنند.

وی تأکید کرد:‌ قطع برق در شهر تهران خط قرمز ماست، به هر حال میزان تولید برق با مصرف برق باید همخوانی داشته باشد چرا که ظرفیت تولید برق در حال حاضر محدود است و باید برای جلوگیری از هرگونه خاموشی، مدیریت مصرف در سرلوحه کار قرار گیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا سازمان‌های دولتی و ادارات به توصیه‌های شرکت توزیع برق گوش می‌کنند و اینکه آیا آنها همچنان پرمصرف هستند، گفت: بخش عمده‌ای از دولتی‌ها به رعایت الگوی مصرف توجه دارند و توصیه‌های ما را رعایت کرده‌اند، اما باز هم تأکید می‌کنیم که مشترکین باید ۱۰ درصد در پیک صرفه‌جویی کنند تا خاموشی رخ ندهد.

راهکاری مدیریت مصرف بهینه برق در سازمان ها و ادارات که قرار است از امروز با اجرای طرح ارزیابی و پایش مدیریت مصرف انرژی در ادارات اجرا شود بدین شرح است:

۱ـ استفاده از روشنایی نور روز

۲ـ خاموش کردن حداقل ۴۰درصد سیستم‌های روشنایی در ساعت ۱۱ الی ۱۵ و در اتاق‌های کار، راهروها و مکان‌های عمومی، تنظیم دمای سیستم‌های سرمایش برای حداقل تأمین برودت ۲۵ درجه سانتیگراد، خاموش کردن تجهیزات برقی در زمان‌های عدم حضور در اتاق و هنگام اقامه نماز، اطمینان از خاموش بودن تجهیزات برقی غیرضرور بعد از ساعت اداری.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید