سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403
خانهخبرخواندنی‌هاکمی تلفن همراه را کنار بگذارید!

کمی تلفن همراه را کنار بگذارید!

قدیم‌ترها، مادرها و مادربزرگ ها عادت داشتند دل به دل بچه ها بدهند و برایشان قصه بگویند، خلاصه همیشه کسی بود که با بچه ها بازی کند. حالا اما والدین و حتی همان مادربزرگ ها چسبیده اند به گوشی هایشان…

به گفته مژگان خانی، مشاور و کارشناس علوم تربیتی تحقیقات جدید نشان می‌دهد کودکانی که والدینشان به گوشی‌هایشان چسبیده‌اند رفتارهای غیرمعمول از خودشان نشان می‌دهند.

به گزارش رتبه آنلاین، این کارشناس علوم تربیتی در گفت و گو با ایمنا می‌گوید: این روزها بیشتر والدین گوشی به دست شده‌اند و گاهی وقت ندارند حتی یک لیوان آب دست بچه بدهند در نتیجه بچه‌ها باید برای جلب توجه پدر و مادر کارهای عجیب و غریب انجام می‌دهند. مثلاً یکی از والدین مراجعه کرده بود و می‌گفت موقع خواب کودکم مدام بهانه می‌گیرد و می‌خواهد برایش کتاب بخوانم! درجواب گفتم خوب مادرعزیز این توقع خیلی ساده‌ای است که یک کودک از والدینش دارد!

خانی می‌گوید: مطالعات گوناگون در گذشته اثرات مضر استفاده از گوشی‌های هوشمند را در کودکان مورد بررسی قرار می‌داد اما جالب است که در حال حاضر، مطالعات جدید نشان می‌دهد که چگونه عادت‌های بازی و کار با گوشی‌های هوشمند والدین نیز می‌تواند رفتار بچه‌ها را شکل دهد و عوض کند.

کیفیت پایین رابطه والدین و فرزندان

وی تصریح می‌کند: والدینی که به تلفن‌های خود یا ابزارهای دیگر، از جمله تلویزیون، چسبیده‌اند، به احتمال زیاد از لحاظ کیفی رابطه خوبی با بچه‌هایشان ندارند. آن‌ها ترجیح می‌دهند به جای غذا خوردن و بازی کردن با بچه‌هایشان با تلفن‌های خود بازی کنند و موقعی که باید لالایی بخوانند در رختخواب موبایل بازی می‌کنند. این والدین مطمئناً رابطه با کیفیتی با بچه نخواهند داشت و گفت و گوهای کمتری نیز با آنها دارند.

به گفته این مشاور کودک والدینی که با گوشی‌های هوشمند خود مشغول هستند، احتمالاً واکنش‌های بدی در مقابل درخواست‌های فرزندشان دارند و کودکان سعی می‌کنند توجه آنها را به خودشان جلب کنند از سوی دیگر، فرزندانشان اکثر اوقات در تنهایی بازی می‌کنند. این کودکان بازیگوش‌تر هستند و برای جلب توجه خرابکاری می‌کنند، برخی دیگر از این کودکان دل نازک و غمگین می‌شوند و شماری ممکن است اشیا را به سمت دیگران پرتاب کنند.

خانی ادامه می‌دهد: این رفتار از کودکانی که والدینشان مرتب گوشی به دست هستند اصلاً عجیب نیست، کودک توجه می‌خواهد پس پدر و مادر عزیز موبایل‌ها را کنار بگذارید و به کودکتان توجه کنید!

امان از والدین موبایلی

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه میشیگان نیز تحقیق ویژه‌ای بر “تکنولوژی” و تأثیر آن بر کیفیت رابطه کودک و والدین انجام داده‌اند. این مطالعه در مجله Pediatric Research منتشر شده است و به طور خاص اینستاگرام و گوشی‌های هوشمند را باعث وقفه در تعاملات چهره به چهره بین والدین و کودکان معرفی می‌کند.

تحقیقات قبلی در مورد والدین نشان می‌داد که از تلویزیون و ابزارهای دیگر برای 9 ساعت در شبانه روز در زمان بیداری استفاده می‌کنند. یک سوم از این زمان، والدین به گوشی‌های هوشمندشان چسبیده‌اند و تمایل دارند که فعالیت‌های خانوادگی مهمتری را که سبب سلامت بین فردی و عاطفی فرزندانشان می‌شود، نادیده بگیرد.

محققان در مطالعه خود، 337 والد با کودکان پنج سال و بالاتر را مورد بررسی قرار دادند که والدین حتی از یک گفت و گوی ساده با کودک نیز سرباز می‌زنند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید