جمعه 10 فروردین 1403
خانهکسب‌وکارهای دانش‌بنیاناستارتاپ‌هارده‌بندی تکنیک‌های برتر افزایش بازدید سایت

رده‌بندی تکنیک‌های برتر افزایش بازدید سایت

 امیررضا مصطفایی| بهینه‌سازی موتور جستجو یا همان سئو سایت فقط شامل انجام یک سری تکلیف یا استراتژی نیست که بخواهید فقط با اعمال آن‌ها، وب‌سایت‌تان را به رتبه‌های بالای موتور جستجو برسانید و افزایش بازدید ارگانیک داشته باشید. برنامه موثر بهینه سازی وب سایت شامل ترکیب انواعی از بهترین اقدامات برای سئو است که در کنار یکدیگر، وب‌سایت ها را در کسب اعتبار در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) کمک می‌کنند.

اگر می‌خواهید رتبه وب سایت تان را ارتقا دهید، اگر می‌خواهید کاری کنید آدم‌های بیش‌تری بتوانند از طریق جستجو (سرچ) برندتان را پیدا کنند، و اگر می‌خواهید اعتبار دیجیتال‌تان رشد کند، باید از بهترین اقدامات ممکن برای بهینه سازی وب سایت یا سئو سایت بهره بگیرید. در این مقاله قصد داریم فهرستی جامع از ۵۰ تکنیک بهینه سازی وب سایت را در اختیارتان بگذاریم که باید بر انجام آن‌ها تمرکز کنید.

فهرستی از بهترین اقدامات سئو سایت

الف: کلیدواژه‌ ها

۱. درباره کلیدواژه‌ ها تحقیق کنید

سئو سایت, درباره کلیدواژه‌ها تحقیق کنید

به منظور دستیابی به درک و بینشی درباره‌ی عبارت‌هایی که مخاطبین هدف‌تان جستجوی‌شان می‌کنند و کشف کلیدواژه‌ هایی که می‌توانند رتبه‌ی‌تان را بالا ببرند، به تحقیق درباره‌ی کلیدواژه ها بپردازید. جهت دستیابی به بهترین کلیدواژه ها برای وب‌سایت‌تان، از ابزار دشواری کلیدواژه الکسا استفاده کنید تا به درک و بینشی درباره‌ی محبوبیت جستجوی عبارت‌ و رقابت کلیدواژه ای دست یابید.

سئو سایت ۲: در ازای هر صفحه وب سایت تان، یک کلید واژه اصلی اختصاص دهید

وقتی به کلیدواژه های هدف دلخواه‌تان دست یافتید، هر عبارت را به یک صفحه – فقط به یک صفحه – از وب سایت‌تان اختصاص دهید. وقتی تصمیم گرفتید کدام کلیدواژه اصلی را به کدام صفحه اختصاص دهید، با استفاده از عوامل جستجو بر روی صفحه – که در ادامه توضیح خواهیم داد – آن صفحه‌ها را برای این عبارت‌ها بهینه‌سازی کنید.

مطلب مرتبط: راهنمای افزایش بازدید سایت :۲۰ روش افزایش ترافیک سایت که نمی‌دانستید

۳. برای چندین صفحه‌ی مختلف در وب سایت‌تان، کلیدواژه اصلی مشابه اختصاص ندهید

هرگز یک کلیدواژه هدف را به بیش از یک صفحه یا یک پست در وب‌سایت‌تان اختصاص ندهید. استفاده از کلیدواژه مشابه برای بیش از یک صفحه می‌تواند به وضعیتی منجر شود که اصطلاحا به آن همدیگر خواری کلیدواژه (keyword cannibalization) می‌گویند؛ این وضعیت می‌تواند بر توانایی‌تان برای کسب رتبه در صفحه‌ی جستجو تاثیر منفی بگذارد.

سئو سایت ۴: از کلید واژه اصلی در عنوان صفحه استفاده کنید

یکی از بهترین اقدامات برای سئو شامل استفاده از کلیدواژه اصلی در عنوان صفحه است. در صورت امکان، تا آن‌جا که می‌توانید کلیدواژه هدف را دقیقا جلوی عنوان قرار دهید.

۵. از کلیدواژه اصلی در url صفحه استفاده کنید

به منظور ایجاد url مناسب و سازگار با سئو، کلیدواژه اصلی را در ساختار لینک (پیوند) صفحه قرار دهید. هم‌چنین، یکی از بهترین اقدامات برای ایجاد ساختار url مناسب این است که تعداد کاراکتر‌های url را کم‌تر از ۱۲۸ عدد نگه دارید.

سئو سایت ۶: از کلیدواژه اصلی در اولین پاراگراف (بند) استفاده کنید

با استفاده از کلیدواژه در اولین بند از نسخه‌ی متنی صفحه‌ی‌تان، به خزندگان وب ( وب کراولر) کمک کنید صفحه‌تان را از همان آغاز شناسایی کنند.

۷. از کلیدواژه اصلی دست‌کم در یکی از عنوان‌های فرعی استفاده کنید

با استفاده از کلیدواژه اصلی دست‌کم در یکی از عنوان‌های فرعی (subheading ) محتوای‌تان، هم‌چنان به پشتیبانی از موضوع صفحه ادامه دهید. این تاکتیک یکی از آسان‌تان و بهترین اقدامات برای سئو است، زیرا محتوا باید اساسا اطلاعات مربوط به کلیدواژه را به اشتراک بگذارد؛ از این رو، این اقدام یکی از طبیعی‌ترین تکالیف سئو به شمار می‌رود.

مطلب مرتبط: چه چیزهایی از سئو به شما نمی‌گویند

سئو سایت ۸: از کلید واژه اصلی در عنوان متا استفاده کنید

سئو سایت, از کلیدواژه اصلی در عنوان متا استفاده کنید

عنوان‌های متا (meta) تیترهایی هستند که در فهرست نتایج صفحه‌ی جستجو ظاهر می‌شوند. گنجاندن کلیدواژه در این عناوین به کراولرها (crawlers) در شناسایی صفحه کمک می‌کند؛ ولی مهم‌تر این‌که، این کار به کاربران (جستجوگران) کمک می‌کند نتایج مرتبط با جستجوی‌تان را در صفحه‌ی نتایج موتورهای جستجو (SERP) پیدا کنند. عنوان‌تان را حدود ۶۵ کاراکتر یا کم‌تر نگه دارید تا تیتر کامل در فهرست نتایج قابل مشاهده باشد. هم‌چنین، تا حد امکان عبارت اصلی را دقیقا در جلوی عنوان قرار دهید تا بتواند توجه بیش‌تری به خود جلب کند.

۹. کلیدواژه هدف را در توضیحات متا بگنجانید

توضیحات متا زیر عنوان متا در نتایج جستجو ظاهر می‌شوند. نشان دادن کلیدواژه اصلی، از همان ابتدا، در این نسخه حائز اهمیت است؛ بنابراین، از عبارت هدف در همان آغاز استفاده کنید.

سئو سایت ۱۰: از کلیدواژه اصلی در ‌”‌تگ alt‌”‌ تصاویر استفاده کنید

سئو سایت, از کلیدواژه اصلی در تگ alt تصاویر استفاده کنید

وقتی تصویری (media) را در صفحه قرار می‌دهید، باید از طریق گنجاندن کلیدواژه در “تگ alt” آن تصویر، نشان دهید آن تصویر با موضوع در ارتباط است. این کار اطلاعاتی را درباره‌ي صفحه به کراولرهای جستجو ارسال می‌کند، و هم‌چنین در صورتی که تصویر مورد نظر برای کاربرد بارگیری (لود) نشود، شرحی را در مورد آن ارائه می‌دهد.

مطلب مرتبط: ۹ راز طلایی سئو که برندتان را به اوج موفقیت می‌رساند

۱۱. از کلیدواژه اصلی در سراسر متن استفاده کنید

هم‌زمان با نگارش محتوا،‌ به طور طبیعی از کلیدواژه اصلی در سراسر آن محتوا استفاده کنید. با حفظ تراکم کلیدواژه (keyword density) در حدود ۲ درصد، از استفاده‌ی بیجا و بیش از حد از کلیدواژه (keyword stuffing) خودداری کنید. این کار یکی از بهترین و ضروری‌ترین اقدامات برای سئو به شمار می‌رود.

سئو سایت ۱۲: کلیدواژه های فرعی را به هر صفحه از وب‌سایت‌تان اختصاص دهید

خزندگان یا کراولرهای جستجو برای شناسایی صفحه، از محتوای نزدیک به کلیدواژه های‌تان استفاده می‌کنند. می‌توانید با استفاده از کلیدواژه های فرعی، زمینه‌ی مضاعفی درباره‌ي صفحه در اختیارشان بگذارید. کلیدواژه های فرعی عبارت‌هایی هستند که با کلیدواژه اصلی ارتباط نزدیک دارند.

۱۳. دست‌کم یک بار از کلیدواژه فرعی در صفحه استفاده کنید

وقتی به کلیدواژه های مرتبط دست یافتید،‌ از هر عبارت یک بار در صفحه استفاده کنید تا بتوانید نشانه‌هایی را از زمینه‌ی مضاعف برای کراولرهای جستجو ارسال کنید.

ب. محتوای داخل سایت

سئو سایت ۱۴: محتوای سطحی منتشر نکنید

دقیقا نمی‌توان گفت چه تعداد کلمه باید در نسخه‌ی متنی منتشر شده‌تان بنویسید تا بتواند در محتوای سئو معجزه کند. ولی به عنوان یکی از بهترین اقدامات برای سئو به خاطرتان بسپارید، متن‌تان باید همیشه دست‌کم حاوی ۳۰۰ کلمه باشد. با وجود این، محتوای‌تان احتمالا در صورتی رتبه‌ا‌ی بالاتر کسب خواهد کرد که کاملا مفصل باشد و بتواند موضوع را توضیح دهد؛ این هدف معمولا فقط با ۳۰۰ کلمه محقق نمی‌شود. بنابراین، به آن میزان بنویسید که برای پوشش کامل موضوع به آن نیاز دارید.

۱۵. محتوای با کیفیت و با ارزش بنویسید

فقط با این هدف ننویسید که به حد نصاب کلمات برسید. اگر می‌خواهید محتوای‌تان رتبه‌ي خوبی به دست بیاورد، از تمام نکات نگارش محتوا استفاده کنید تا بتوانید محتوای با کیفیت و ماندگاری بسازید که خوش‌ساخت و بسیار کاربردی و با ارزش باشد. موتورهای جستجو می‌خواهند بهترین نتایج به کاربران ارائه دهند؛ بنابراین، اگر می‌خواهید رتبه‌ی خوبی به دست بیاورید، منبعی عالی برای موضوع مورد نظرتان ایجاد کنید.

مطلب مرتبط: بهترین افزونه های وردپرس: ۲۴ برترین پلاگین وردپرس در ۲۰۱۸ برای کسب و کارها

سئو سایت ۱۶: مرتبا محتوای جدید منتشر و محتوای قدیمی را به‌روز کنید

با انتشار مرتب محتوای جدید و هم‌چنین به‌روز رسانی محتوای قدیمی، به موتورهای جستجو اعلام کنید سایت‌تان همواره فعال و به‌روز است. جهت بهبود رتبه‌ی جستجو‌ی‌تان همواره سعی کنید تمام محتوای‌تان جزء بهترین‌ها باشند و بهترین اطلاعات مرتبط را به صورت ثابت به مخاطب ارائه دهند.

۱۷. نسخه‌ی تکراری از یک صفحه را منتشر نکنید

یکی از بهترین اقدامات برای سئو که به مسئله‌ی محتوا مربوط می‌شود، عدم انتشار نسخه‌ی مشابه‌ی نسخه‌ی صفحه‌ی دیگری است که بر روی وب‌سایت‌تان قرار دارد. وجود محتوای تکراری روی سایت فرایند شناسایی و رتبه‌بندی صفحه‌های‌تان را برای کراولرهای جستجو دشوار می‌کند؛ و این مسئله تاثیر منفی بر سئو می‌گذارد.

سئو سایت ۱۸: محتوا را از سایت دیگران سرقت نکنید

هم‌چنین نباید نسخه‌ی محتوا را از وب‌سایت‌های دیگر سرقت کنید و در سایت خود منتشر کنید. سرقت محتوا عملی تاسف‌آور و غیر اخلاقی است و می‌تواند به اعمال جریمه‌هایی از جانب موتورهای جستجو منجر شود. برای این‌که سئو سایت قدرتمندی داشته باشید، همواره محتوای جدید و اصل منتشر کنید.

۱۹. برای محتوای تکراری از تگ‌های canonical استفاده کنید

اگر مجبور هستید محتوایی را که پیش‌تر در صفحه‌ی دیگر منتشر شده است (چه بر روی سایت خودتان یا سایت دیگران) مجددا منتشر کنید، از تگ canonical استفاده کنید؛ با این کار به روبات‌های جستجو می‌گویید محتوای تکراری را نادیده بگیرند. این تگ کراولرها را به نسخه‌ی اصلی هدایت می‌کند. این کار از لحاظ سئو ارزش خاصی برای سایت‌تان ایجاد نمی‌کند، ولی از جریمه‌های محتوای تکراری خلاص‌تان می‌کند.

سئو سایت ۲۰: متا تگ عنوان و متا تگ توضیحات تکراری منتشر نکنید

درست همان‌طور که نباید نسخه‌ای مشابه در صفحات مختلف منتشر کنید، نباید توضیحات متای سئو را نیز به صورت تکراری منتشر کنید. برای هر صفحه از سایت‌تان، عناوین متا و توضیحات متای منحصر به فردی بنویسید. هم‌چنین، تعداد کاراکتر‌های توضیحات را کم‌تر از ۳۲۰ عدد نگه دارید، و به منظور آن‌که تمام توضیحات‌تان به شکل مناسب در صفحه‌ی نتایج موتورهای جستجو (SERP) نشان داده شود، نباید از کاراکترهای خاص استفاده کنید.

۲۱. در صفحه‌های‌تان از تصاویر و اشکال گرافیکی استفاده کنید

خزندگان یا کراولرهای جستجو برای قرار دادن محتوا در بالاترین نتایج، به دنبال بهترین اطلاعات هستند. آن‌ها معمولا محتوایی را بر می‌گزینند که نسخه‌ی متنی‌اش را با اشکال گرافیکی بهبود می‌بخشد و آن را به منبعی بهتر تبدیل می‌کند؛ و بنابراین، به این گونه محتوا رتبه‌ی بالاتری اختصاص می‌دهد. از این رو، روی صفحه‌ی‌تان از تصاویر (media) غنی مانند عکس‌ها، اشکال گرافیکی، و ویدئوها استفاده کنید.

سئو سایت ۲۲: برای انتخاب نام فایل‌های تصاویر از عبارت‌های مختصر و گویا استفاده کنید

وقتی تصویری را به صفحه‌ی‌تان اضافه می‌کنید، باید به نام فایل آن تصویر دقت کنید. از نام فایل مختصری استفاده کنید که بتواند تصویر را به خوبی توصیف کند، و هم‌چنین حاوی کلیدواژه اصلی نیز باشد. این کار نیز، درست مانند “تگ alt” تصاویر یکی از بهترین اقدامات برای سئو است، زیرا نشانه‌های شایسته‌ای را به موتورهای جستجو ارسال می‌کند.

پ. لینک‌ها (پیوندها)

۲۳. در هر صفحه‌ی وب‌سایت‌تان، لینک‌هایی(پیوند) قرار دهید

مخاطبان آنلاین از لینک‌ها برای رسیدن به صفحات مختلف در داخل یک سایت استفاده می‌کنند. در هر یک از صفحه‌های‌تان لینک‌هایی قرار دهید تا کاربران به مسیر بن‌بستی بر نخورند و مجبور نشوند دکمه‌ی بازگشت را کلیک کنند یا از سایت‌تان خارج شوند.

سئو سایت ۲۴: ولی بیش از حد از لینک‌ها استفاده نکنید

از طرف دیگر، استفاده‌ی بیش از حد از لینک‌ها می‌تواند باعث سردرگمی کاربران شود، و حرکت و جا به جایی در سایت‌تان را دشوار کند. بنابراین، یکی دیگر از بهترین اقدامات برای سئو  این است که تعداد صفحه‌هایی را که بیش از ۱۰۰ لینک دارند، به حداقل برسانید و از ایجاد صفحه‌هایی با بیش از ۱،۰۰۰ لینک خودداری کنید.

۲۵. به دیگر صفحه‌های داخلی وب‌سایت‌تان لینک دهید

لینک‌های موجود در وب‌سایت‌تان باید به دیگر صفحه‌های سایت‌ راه پیدا کنند؛ این کار به کاربران کمک می‌کند به آسانی در سایت‌تان حرکت کنند و اطلاعات مورد نظرشان را پیدا کنند. لینک‌های داخلی نیز به موتورهای جستجوی نشانه‌هایی ارسال می‌کنند، و کمک‌شان می‌کنند به اصطلاح “‌بخزند‌”‌ و صفحه‌های‌تان را شناسایی کنند.

۲۶. هنگام افزودن لینک‌های داخلی، از کلیدواژه هدف صفحه به عنوان انکر تکست (متن لینک) استفاده کنید

برای آن‌که ایجاد لینک‌های داخلی در سایت برای کراولرهای (خزندگان) جستجو کاربردی‌‌تر شود، با استفاده از کلیدواژه هدف صفحه به عنوان انکر تکست (متن لینک)، لینک‌های داخلی‌تان را بسازید.

۲۷. به دیگر وب‌سایت‌های با کیفیت لینک دهید

تنها به صفحه‌های داخلی سایت‌تان لینک ندهید. بلکه هم‌چنین، به موتورهای جستجو نشان دهید، سایت‌تان به دنیای دیجیتال بزرگ‌تری متصل است. لینک دادن به سایر منابع و مطالب، در صورت وجود ارتباط مشخص، به صفحه‌های‌تان ارزش و زمینه‌ی کاربردی می‌افزاید.

نکتهی حرفهای: صفحه‌های‌تان را طوری تنظیم کنید که همیشه لینک‌های خارجی‌تان در یک پنجره‌ی جدید باز شوند، تا کاربران هم‌چنان در صفحه‌ی‌تان باقی بمانند.

۲۸. لینک‌های خراب موجود در سایت‌تان را اصلاح کنید

لینک‌هایی که به درستی کار نمی‌کنند، یعنی به اصطلاح لینک‌های شکسته (broken links) هستند، یا به جای رفتن به صفحه، فایل،‌ یا تصویر مورد نظر به پیام خطا منجر می‌شوند، تاثیر منفی بر سئو خواهند گذاشت. از کارکرد مناسب تمام لینک‌های داخلی و خارجی سایت‌تان اطمینان حاصل کنید.

تکنیک بهینه سازی وب سایت ۲۹: از ایجاد ریدایرکت های متعدد پرهیز کنید

با پرهیز از ریدایرکتهای (انتقال بازدیدکننده به مکانی جدید) متعدد صفحه‌های سایت‌تان با سایر صفحه‌ها، لینک‌های‌تان را اصلاح کنید و عملیات سئو را بهبود ببخشید. ریدایرکت‌ها (redirects) را با لینک‌های مستقیم (direct links) جایگزین کنید. اگر به ریدایرکت کردن برخی از صفحه‌های‌‌تان نیاز دارید، سرورتان را طوری تنظیم کنید که به جای بازگشت به ریدایرکت موقتی “‌۳۰۲‌”‌، به “‌۳۰۱‌”‌ یا ریدایرکت دائمی باز گردد.

۳۰. بک لینک هایی را از وب سایت های معتبر به سمت خود جذب کنید

لینک‌هایی که به سایت شما وارد می شوند، اگر از لینک‌های موجود در سایت‌تان مهم‌تر نباشند، نسبت به آن‌ها چیزی کم ندارند. یکی از عوامل اصلی در کسب رتبه از جانب موتورهای جستجو، میزان لینک‌های مربوط به سایت‌های معتبری است که به سمت شما ارجاع داده می‌شوند، یا به عبارتی، تعداد بک لینک‌هایی است که از جانب سایت‌های معتبر به دست می‌آورید. یکی از بهترین اقدامات سئو عبارت است از اتخاذ استراتژی قدرتمندی برای جذب بک‌ لینک‌های با کیفیت به سایت‌تان.

۳۱. لینک‌های مربوط به وب سایت های کم اعتبار را حذف کنید

سئو سایت, لینک های مربوط به سایت‌های کم اعتبار را حذف کنید

بک لینک‌هایی که از جانب سایت‌های کم کیفیت و اسپم (هرزنامه) به سایت‌تان ارجاع داده می‌شوند، می‌توانند برای‌تان تاثیر منفی داشته باشند. بنابراین، با استفاده از ابزارهای مخصوص موجود در الکسا، می‌توانید فهرستی از سایت‌هایی را مشاهده کنید که به شما لینک داده‌اند. با کمک این فهرست، سعی کنید لینک‌های مربوط به سایت‌های کم کیفیت را با ارسال درخواست به سایت‌های مذکور جهت کاهش تعداد لینک‌ها یا با استفاده از ابزار Google Disavow حذف کنید. (البته به خاطر بسپارید، گوگل دوست ندارد بیش از اندازه از این ابزار استفاده کنید، بنابراین، فقط در صورت لزوم آن را به کار ببرید.)

ت. سئو محلی

تکنیک بهینه سازی وب سایت ۳۲: صفحه کسب و کار گوگل را برای خود راه‌اندازی کنید

سئو سایت, صفحه کسب و کار گوگل را برای خود راه اندازی کنید

یکی دیگر از بهترین اقدامات برای سئو که به جستجوهای محلی مربوط می‌شوند، ایجاد صفحهی کسب و کار من در گوگل است. این اقدام، به خصوص برای کسب و کارهایی حائز اهمیت است که اصطلاحا به آن‌ها تجارت خشت و ملات گفته می‌شود،‌ زیرا باعث می‌شود در صفحه‌ی نتایج موتورهای جستجوی (SERP) محلی گوگل نتایج خوبی برای‌تان ظاهر شوند.

۳۳. وب‌سایت‌تان را به دایرکتوری‌های کسب و کار مرتبط اضافه کنید

با ایجاد پروفایل کسب و کار‌تان در دایرکتوریهای دیجیتال (وب‌سایتی حاوی فهرستی از کسب و کار‌های مرتبط با یک حوزه‌ی تجاری) مرتبط به حوزه‌ی فعالیت خود، حضور آنلاین‌تان را پر رنگ‌تر کنید. برای این کار می‌توانید دایرکتوری‌های کسب و کاری عمومی (از جمله‌ی این دایرکتوری‌ها در کشورهای خارجی می‌توان به یلپ، یلو پیجز، انجیز لیست و غیره اشاره کرد) و هم‌چنین سایت‌های حاوی فهرست‌هایی از کسب و کار‌های مرتبط با صنعت‌تان را انتخاب کنید. همیشه در پروفایل‌تان بک لینکی از وب‌سایت‌تان را نیز قرار دهید.

۳۴. در تمام پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی، به سایت‌تان لینک دهید

در شبکه‌های اجتماعی برای کسب و کار‌تان پروفایل‌هایی ایجاد کنید و بک لینک‌هایی از وب‌سایت‌تان را در آن‌ها قرار دهید. این لینک‌ها به ایجاد گنجینه‌ای از بک لینک‌های قدرتمندی کمک می‌کنند که می‌توانند ترافیک زیادی را وارد سایت‌تان کنند.

۳۵. همواره باید اطلاعات مربوط به نام، آدرس، و شماره تلفن‌تان دقیق و مرتبط باشند

اطلاعات مربوط به نام، آدرس، و شماره تلفن – که اصطلاحا به آن NAP می‌گویند – غالبا در دایرکتوری‌های کسب و کاری قرار می‌گیرند. حصول اطمینان از دقیق بودن مراجع NAP کسب و کاری‌تان نیز، از لحاظ جستجوی محلی، به عنوان یکی دیگر از بهترین اقدامات برای سئو به شمار می‌رود.

تکنیک بهینه سازی وب سایت ۳۶: آدرس‌تان را در پانوشت وب‌سایت‌تان قرار دهید

با تعیین دقیق ناحیه‌ی خاص جغرافیایی‌تان به موتورهای جستجو کمک کنید راحت‌تر به کسب و کار‌تان متصل شوند، و با این‌ کار رتبه‌ی جستجوی محلی‌تان را بهبود ببخشید. موقعیت فیزیکی کسب و کارتان (یا موقعیت‌های مختلف کسب و کار‌تان) یا به عبارت ساده‌تر، آدرس محل یا محل‌های کسب و کار‌تان را در قسمت پانوشت سایت قرار دهید.

ث. سئو فنی

۳۷. سایت‌تان را به گواهینامه‌ی اس اس ال مجهز کنید

گواهینامه‌ی اس اس ال (SSL certificate) لایه‌ای امنیتی به سایت‌تان می‌افزاید. با این کار، url سایت‌تان از “‌http‌”‌ به “‌https‌”‌ تغییر می‌کند. اگر سایت‌تان فاقد گواهینامه‌ی اس اس ال باشد، مرورگرهای جستجو به کاربران هشدار می‌دهند که سایت‌تان امن نیست، و این مسئله می‌تواند بر رتبه‌ي جستجوی‌تان تاثیر منفی بگذارد.

تکنیک بهینه سازی وب سایت ۳۸: سرعت وب‌سایت‌تان را افزایش دهید

سرعت بارگیری (لود) سایت‌تان بر رضایت کاربر، نرخ تبدیل بازدید کننده به مشتری، و شمار صفحه‌هایی که موتور جستجوایندکس (شاخص گذاری) می‌کند، تاثیر می‌گذارد. از برخی فنون استفاده کنید تا سرعت سایت و رضایت کاربر از سایت‌تان بهینه‌سازی شوند.

نکته: یک تاخیر دو ثانیه‌ای در بارگیری (لود) صفحه‌ی وب‌، بانس ریت (نرخ دفع کاربر) را تا ۱۰۳ درصد افزایش می‌دهد.

۳۹. از طراحی سازگار و حساس به قالب گوشی همراه استفاده کنید

وب‌سایت‌های حساس به قالب گوشی همراه به سرعت اندازه‌ی صفحه را با صفحه نمایش کاربر متناسب می‌کنند. این کار نیز یکی دیگر از بهترین اقدامات برای سئو و هم‌چنین برای افزایش رضایت کاربر از استفاده‌ از این طراحی خاص به شمار می‌رود.

۴۰. استفاده از صفحات موبایلی پر شتاب (AMP) را نیز مد نظر قرار دهید

برای آن‌که بتوانید سایت‌تان را بیش از پیش با گوشی‌های همراه سازگار کنید، از صفحات موبایلی پر شتاب (AMP) استفاده کنید؛ این کار باعث می‌شود پست‌های وبلاگی در گوشی‌های همراه و تبلت‌ها آسان‌تر خوانده شوند و سریع‌تر بارگیری (لود) شوند.

تکنیک بهینه سازی وب سایت ۴۱: حساب وبمستر گوگل ایجاد کنید و نقشه‌ی سایت‌تان را به آن ارائه دهید

با ثبت نام در حساب وبمستر گوگل و ارائه‌ی نقشه‌ای از سایت‌تان به آن، تصویر بهتری از سایت‌تان به گوگل ارائه دهید.

۴۲. حساب وبمستر بینگ ایجاد کنید و نقشه‌ی سایت‌تان را به آن ارائه دهید

بینگ نیز جزء یکی از ابزارهای جستجوی محبوب در میان کاربران به شمار می‌رود، از این رو، می‌توانید در حساب وبمستر بینگ نیز ثبت نام کنید و نقشه‌ی سایت‌تان را به دایرکتوری آن ارائه دهید.

تکنیک بهینه سازی وب سایت ۴۳: به طور مناسب از robots.txt استفاده کنید

یک فایل robots.txt به موتورهای جستجو می‌گوید چه هنگام می‌توانند به بخش‌های سایت‌تان دسترسی داشته باشند و به اصطلاح در آن بخزند. در برخی شرایط باید از این فایل استفاده کنید؛ مثلا گاهی اوقات می‌خواهید صفحه‌های غیر مهم یا صفحه‌های حاوی اطلاعات حساس (نظیر برخی پسوردها) را روی سایت‌تان پنهان کنید. ولی هم زمان لازم است مطمئن شوید این فایل صفحه‌هایی از سایت‌تان را که می‌خواهید کراولرها (خزندگان) به آن‌ها دسترسی داشته باشند، بلاک (مسدود) نمی‌کنند.

۴۴. از نشانه گذاری داده‌های ساختار یافته در سایت‌تان استفاده کنید

سئو سایت, از نشانه‌گذاری داده‌های ساختار یافته در سایت‌تان استفاده کنید

داده‌های ساختار یافته (structured data) کدهایی هستند که می‌توانید جهت توضیح بهتر محتوای‌تان به موتورهای جستجو، در سایت‌تان از آن‌ها استفاده کنید. به منظور ارسال نشانه‌های مناسب‌تر به موتورهای جستجو و بهبود ظاهر نتایج جستجوی‌تان از این داده‌ها استفاده کنید – زیرا الگوها یا داده‌های ساختار یافته می‌توانند به نتایج موتورهای جستجو اطلاعات اضافی بیفزایند.

تکنیک بهینه سازی وب سایت ۴۵: تمام نام دامنه‌ها را به هاست مشابه ارجاع دهید

بسیاری از سایت‌ها به کاربران امکان می‌دهند، از طریق وارد کردن نام‌های مختلف به یک سایت هدایت شوند (مثلا هر دوی http://domain.com و http://www.domain.com). این یکی از بهترین اقدامات برای سئو است که می‌توانید از طریق آن، ‌مطمئن شوید هر دوی آن‌ها به یکدیگر ارجاع داده می‌شوند.

۴۶. از معماری طبیعی و سازمان‌دهی شده برای سایت‌تان بهره بگیرید

سایت‌هایی که صفحه‌های‌شان دارای ساختار و سلسله مراتب مناسبی است، در نتایج موتورهای جستجو بیش‌تر قابل مشاهده هستند، زیرا کراولرهای موتور جستجو می‌توانند صفحه‌های‌ بیش‌تری از آن سایت‌ها را پیدا کنند. سایت‌تان را به شیوه‌ای خوش ساخت و با لینک‌هایی مرتبط به یکدیگر طراحی کنید.

تکنیک بهینه سازی وب سایت ۴۷: آنالیتیک‌ها را پیگیری و فعالیت وب‌سایت را زیر نظر داشته باشید

تنها راه جهت ادامه‌ی روند بهبود سئو، پیگیری و زیر نظر داشتن فعالیت‌های سایت‌تان است. به منظور مشاهده‌ی ترندها (trends) و عادات کاربران گوگل آنالیتیکس را نصب کنید، و از این طریق چگونگی بهبود طرح‌بندی و بهینه‌سازی سایت‌تان را بیاموزید.

ج. خوانایی

۴۸. در نسخه‌ی متنی‌تان از زبانی ساده و طبیعی استفاده کنید

در کنار عوامل فنی و بهینه‌سازی کلیدواژه، ساختار و کیفیت نسخه‌ی متنی نیز هم‌چنان به عنوان عامل اصلی در رتبه‌بندی به شمار می‌رود. خوانایی متن بر توانایی صفحه‌ی وب‌سایت‌تان جهت نمایش در فهرست جستجو، به ویژه جستجوی صوتی، تاثیر می‌گذارد. بنابراین، جهت افزایش رضایت خواننده و بهبود سئو معنایی (semantic SEO) از زبانی طبیعی، شیوا، روان، ‌و زیبا استفاده کنید.

تکنیک بهینه سازی وب سایت ۴۹: در سطحی همه فهم و متوسط بنویسید

استفاده از زبانی طبیعی، شیوا، روان، ‌و زیبا به این معنی نیست که در سطوح بالای دانشگاهی و ادبی بنویسید. بهترین نسخه‌ی متنی سازگار با سئو، نسخه‌ای است که در سطح دیپلم نوشته شود، زیرا این زبان را می‌توان به سادگی تحلیل و درک کرد.

۵۰. محتوایی بسازید که به آسانی بتوان آن را خواند و اجمالا مرور کرد

یکی دیگر از راه‌های ایجاد نسخه‌ی متنی آسان و همه فهم،‌ قالب‌بندی محتوا به گونه‌ای است که شفاف باشد و بتوان آن را به طور اجمالی مرور کرد. به منظور سهولت خوانندگان و هم‌چنین خزندگان یا کراولرهای جستجو جهت بررسی و درک محتوا، از پاراگراف‌های (بندهای) کوتاه، بولت گذاری (نماد گذاری)، و فونت‌های درشت (بولد) استفاده کنید.

بررسی کنید آیا از بهترین اقدامات برای سئو سایت پیروی می‌کنید

حتی با فهرست بهترین اقدامات برای سئو که در این مقاله عنوان کردیم، هم‌چنان به آسانی ممکن است مراحل مهمی را که می‌توانند در بالا بردن سطح سئو تاثیرگذار باشند، از قلم بیندازید.

با استفاده از ابزار بررسی سئو الکسا می‌توانید مطمئن شوید هیچ فرصتی را برای بهبود وضعیت سئو از دست نمی‌دهید. این ابزار گزارشی را درباره‌ی تمام وضعیت سئو سایت‌تان تهیه می‌کند، خطاها را نشان می‌دهد، و دستورالعمل‌هایی را برای بهبود عناصری ارائه می‌دهد که قابلیت مشاهده شدن‌تان را در صفحه‌ی جستجو بالا می‌برند.

سئو سایت, آيا از بهترین اقدامات برای سئو سایت پیروی می‌کنید

سپس، از این‌که هر یک از صفحه‌‌های‌ سایت‌تان به شکلی مناسب برای کلیدواژه هدف‌اش بهینه‌سازی شده است، اطمینان حاصل کنید. با استفاده از چک کننده‌ی سئو صفحه وب‌سایت الکسا می‌توانید هر یک از صفحه‌های سایت‌تان را بررسی کنید. برای این کار کافی است url سایت و کلیدواژه هدف را وارد کنید تا گزارشی درباره‌ي چگونگی بهبود صفحه جهت هماهنگی آن با بهترین اقدامات برای سئو را دریافت کنید.

همیشه به یاد داشته باشید، بهترین اقدامات برای سئو دارای مراحل متعددی هستند و می‌‌توانند چالش‌برانگیز باشند. ولی اعمال هر یک از استراتژی‌ها با استفاده از ابزارهای الکسا آسان خواهد بود؛ زیرا این ابزار به شما نشان می‌دهند چه مواقعی فرصت‌های بهینه‌سازی را از دست داده‌اید یا مرتکب اشتباه شده‌اید.     


ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیررضا مصطفایی

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید