شهرستان قمصر کاشان در 25 کیلومتری جنوب کاشان و در ۴۰ کیلومتری شمال غربی نطنز واقع شده است قمصر از نظر حدود جغرافیایی در محدوده سیاسی و اداری استان اصفهان بوده و به لحاظ تقسیمات استانی زیر مجموعه شهرستان کاشان است جمعیت آن حدود 40 هزار نفر است  که در میان دره ای بسیار سرسبز که طول تقریبی آن 9 و عرض آن 4 کیلومتر و دارای درختان متنوع و درختچه های گل محمدی می‌ باشد واقع شده است. نام قدیم این ناحیه قم سر بوده و از این منطقه جاده ابریشم عبور می ‌کرده است و از دیر باز راهی برای رسیدن به سیلک بوده است قمصر یکی از قطب های تولید عرقیات گیاهی و گلاب در ایران است؛ که گلاب آن حتی در کشور های خارجی نیز شناخته شده بوده و دارای شهرت جهانی می باشد. این دره ناحیه ‌ای کاملا سرسبز مشتمل بر درختان میوه‌ با تنوع و درختچه‌ های گل محمدی می ‌باشد. قمصر را پایتخت گل و گلاب‌گیری می‌نامند و همه ساله در فصل بهار خصوصا اردیبهشت ماه می‌توانید شاهد جشنواره های باشکوه گلاب گیری در این شهر باشید شهرداری نیز امکانت خوبی برای مسافرین مهیا می نماید.

جغرافیای طبیعی و شهری قمصر :
قمصر دارای 7 محله بوده که عبارتند از : سر رود، بالا، میان ده، سادات، پایین، فرفهان و بن رود از مناطق دیدنی قمصر علاوه بر مناظر طبیعی، بوستان ها و پارک های آن می توان اشاره داشت به چشمه آب معدنی صالح با چشم اندازی زیبا در دامنه کوه های فرفهان تمام فصول قمصر زیباست اما بهار و تابستان رؤیایی آن میزبان هزاران میهمان جویای آرامش است. همزمان با موسم رویش گل و آغاز گلاب گیری (به ویژه در ایام جشنواره گل وگلاب) سیل مشتاقان به سوی قمصر سرازیر می شوند تا مشام خود را با رایحه بهشتی گل محمدی عطر آگین نمایند. شهر قمصر هر چند در فاصله سی کیلومتری کویر قرار گرفته اما به دلیل اقلیم خاص کوهستانی و ارتفاع 2000 متر از سطح دریا و قرار گرفتن در میان کوه های مرتفع از آب و هوای معتدل و مطلوب بهره مند می باشد. به طوری که تابستانش مطبوع و معتدل و زمستانش قابل تحمل و از سرمای ملایمی برخوردار است.

تحولات تاریخی و فرهنگی قمصر کاشان  :
در خصوص تاریخ قمصر به طور قطعی و بر اساس اسناد معتبر باید گفت : کشف چند مسکوک در پای کوه های اشک که دارای ضرب داریوش اول هخامنشی، ضرب دوره سلوکیان و ضرب دوره اشکانیان است به عنوان معتبرترین سند در مطالعات بیانگر تاریخ حداقل 2500 ساله این دیار است. از سوی دیگر وجود گورستان های وسیع با اشیای مختلف دفن شده مؤید زندگی در دوره های کهن قبل از اسلام است.

محصولات و صنایع دستی قمصر کاشان :
در شهر قمصر نیز به علت الگوی غالب اقتصاد معیشتی در بخش صنایع دستی دستاوردهای زیادی در طول زمان به جای مانده است از مجموع صنایع دستی این شهر می توان صنعت قالیبافی، گلابگیری، صابون پزی و جوزقند سازی را نام برد. از نظر نوع محصولات باید گفت انواع گونه گون محصولات سردسیری در قمصر وجود دارد نظیر : بادام، گردو، فندق، زرد آلو، انواع گونه های گلابی، آلو زرد، انواع سیب درختی، به، گیلاس، خرمالو، انگور، هلو، الگ ( گونه ای از هلو) ترشه ( گونه ای از گلابی) انواع آلوچه برقانی (بخارا) اگرچه این محصولات حجم تولید محدودی دارد ولی به علت موقعیت آب و هوایی و آب و خاک قمصر، از بهترین کیفیت برخوردار است و علت آن تمرکز فوق العاده اسانس، نظیر گل و گل محمدی است. در این میان آلوچه خشک و سبز در آمد عمده کشاورزان شهر محسوب می شود.
معمولا در کنار هر باغچه و گلستانی یک گارگاه گلابگیری نیز وجود دارد و می توان فرایند گلابگیری را از نزدیک مشاهده کرد. مردم شهر قمصر بسیار مهمان نواز و دوست داشتنی هستند و با کمال میل همه چیز را برای شما توضیح می دهند و به شما اجازه ورود به تمامی گلستان ها و گارگاه ها را می دهند. کافی است شما چیزی بپرسید و یا چیزی بخواهید! با کمال میل به شما کمک می کنند و از هیچ کمکی دریغ نمی ورزند.

آثار تاریخی قمصر کاشان :
در ۵ کیلومتری شمال قمصر و ۳۰ کیلومتری جنوب کاشان، در تنگنای رودخانه قمصر به طرف جلگه کاشان سدی موسوم به سد قمصر ساخته شده‌ است. تاریخ ساخت سد را به دوره سلطان جلال الدین ملکشاه سلجوقی (۴۸۵-۴۶۵ ه-ق) نسبت داده ‌اند. با توجه به شباهت های بسیاری که میان طرح و معماری ساختمان فعلی سد قمصر با سد قهرود وجود دارد این نتیجه حاصل می ‌شود که سد مربوط به ملکشاه سلجوقی به مرور زمان تخریب گردیده و مجدداً در دوره صفویه (شاه عباس اول) سد فعلی بر روی شالوده سد باقی مانده از سد دوره سلجوقی احداث شده ‌است.
دیوار سد در عمق دره در حدود ۴۰ متر طول و در سطح فوقانی در حدود ۸۰ متر طول و ۲۲ متر ارتفاع دارد. ضخامت دیواره سد ظاهرا در مرحله اول ساخت حدود ۱۴ متر بوده که بعدا به حدود ۲۶ متر افزایش یافته ‌است. مصالح مورد استفاده در سد سنگ و ملات ساروج می ‌باشد.

پیشنهاد ویژه

مسیر دسترسی به قمصر کاشان :

برای مسافرت به این قمصر کاشان ابتدا باید به مقصد کاشان رهسپار شد. قمصر در جنوب کاشان قرار دارد. فاصله تهران تا کاشان 246 کیلومتر است که در صورت تمایل به استفاده از اتوبوس باید از ترمینال جنوب تهران عازم شد. حدود 3 ساعت به طول می انجامد. تمام مسیر اتوبان بوده و اطراف اتوبان نیز از دشت های کویری پوشیده شده است.

قمصر در فاصله 30 کیلومتری کاشان و در فاصله 160 کیلومتری از شهر اصفهان از مسیر جاده قهرود قرار دارد و 180 کیلومتری اصفهان از طریق اتوبان تهران ـ کاشان ـ اصفهان قراردارد.

از کاشان تا قمصر حدود 30 کیلومتر است که هم از سواری و هم از مینی بوس می توان استفاده کرد. بهترین زمان برای گشت و گذار در قمصر صبح زود است. صبح زود منظور قبل از طلوع آفتاب و حداکثر تا یک ساعت بعد از آن است. در این ساعات اوج فعالیت گل چینی صورت می گیرد. عطر گل های محمدی در این ساعات به اوج خود می رسد و با بوی مست کننده از میهمانان استقبال می کند. به اعتقاد بومیان شهر, آفتاب باعث پژمرده شدن و کم شدن عطر گلها می شود به همین علت گلها در همین ساعات قبل از طلوع آفتاب چیده شده و برای گلابگیری فرستاده می شود.

محل اقامت در قمصر کاشان :

برای اقامت در قمصر علاوه بر هتل گلستان قمصر می توانند از خانه های روستایی که مردم محلی با بهایی بسیار مناسب در اختیار مسافران قرار می دهند نیز استفاده کنند؛ که با توجه به آنکه این خانه ها اغلب در دل باغ های پر میوه و سر سبز و زیبا قرار دارد می تواند در نوع خود بسیار جالب و خاطره انگیز باشد و یا می توانید از چادر برای اقامت استفاده کنید که با خیال راحت و با امنیت کامل در هر نقطه ای از شهر که اراده کردید می توانید برپا کنید. در داخل شهر چند پارک و یک امام زاده به نام امام زاده پیر داوود وجود دارد که مکان های مناسبی برای استراحت شبانه است. آب شهر قابل شرب بوده و از این جهت مشکلی وجود ندارد. هوای این فصل سال در ساعات وسط روز گرم و در شب اندکی سرد می شود که در صورت اقامت در چادر حتما به این نکته توجه داشته باشید و تدابیر لازم را بیندیشید.

دقت داشته باشید که در طول سه هفته گلابگیری قمصر شلوغ بوده که تراکم در روزهای تعطیل به اوج خود می رسد به حدی که ممکن است برای پیدا کردن اتاق به مشکل برخورد کنید