جمعه 10 فروردین 1403
خانهگفت‌وگومسافرت حقوق شهروندی است

مسافرت حقوق شهروندی است

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت: برخی مسئولان اعلام می‌کنند که مردم به مسافرت نروند، به نظر می‌رسد مخالف با منشور حقوق شهروندی رئیس‌جمهور است.

مسعود خوانساری با اشاره به اجرای سیاست‌های اخیر دولت در حوزه ارز، گفت: ارز همچنان اولویت اقتصاد ایران است،اما بعد از تصمیم دولت، کماکان مشکلاتی در مورد آن مطرح می‌شود.

او افزود: با وجودی که دولت تصمیم به اجرای ارز تک نرخی گرفته اما هنوز با ابهامات زیادی مواجه است و ای کاش قبل از تصمیم، همه پیش‌بینی‌های مرتبط با آن صورت می‌گرفت و بعد این کار را انجام می شد.

 

به نظر شما بهترین زمان برای تک نرخی کردن ارز کی بود؟

به نظر می‌رسد بهترین زمان که دولت می‌توانست موضوع تک نرخی کردن ارز را به سرانجام برساند، ماه‌های ابتدایی دولت یازدهم بود که هم آمادگی روانی مناسبی در اقتصاد وجود داشت و هم شرایط مناسب بود، اما این تصمیم‌گیری صورت نگرفت.

در حال حاضر در موضوع ارز  به یک نقطه بحران رسیدیم. در حاضر بسیاری از مراجعاتی که طی دو هفته اخیر به دولت برای دریافت ارز صورت گرفته، با بسته بودن ثبت سفارش مواجه شده یا اینکه ارزی به آنها داده نشده است که این بلاتکلیفی باید تعیین تکلیف شود.

 

سیاست جدید ارزی دولت نیاز به بازنگری دارد؟

یکسری از اقدامات همچون موضوع ارز مسافرتی باید از سوی دولت مورد تجدیدنظر قرار گیرد، برخی مسئولان اعلام می‌کنند که مردم به مسافرت نروند، به نظر می‌رسد مخالف با منشور حقوق شهروندی رئیس‌جمهور است.

در حالی که کالاهایی که در فهرست کالاهای اساسی و واسطه‌ای از سوی دولت در نظر گرفته شده است، باید از تأمین ارز سایر بخش‌ها مجزا شده و دولت اجازه دهد برای اقلام دیگر مردم بتوانند خرید و فروش کرده و از حق طبیعی شهروندی خود بهره‌مند شوند.

انتظار داریم صرافی‌های مجاز اجازه فعالیت داشته باشند، چرا که پولی که در چین وجود دارد، با پولی که در اروپا و ترکیه است، نرخ متفاوتی دارد و نمی‌توان همه را با قیمت ۴۲۰۰ تومانی محاسبه کرد؛ پس باید اجازه داد صرافی‌ها مبادله انجام دهند.

 

یکی دیگر از مشکلات سیاست ارزی نحوه فروش ارز حاصل از صادرات است. دراین زمینه چگونه باید نگرانی تجار را برطرف کرد؟

هنوزتکلیف ارزهای صادراتی نامشخص است. دولت باید اجازه دهد ارز صادرات با قیمت توافقی بین خریدار و فروشنده در صرافی‌ها مبادله شود که البته ما نیز موافق با شفافیت هستیم و معتقدیم این کار باید به صورت شفاف ثبت شود.

بازار ثانویه اکنون به راه افتاده و قیمت حباب زیادی دارد، چرا که خرید و فروش آن قاچاق محسوب می‌شود، اما اگر خرید و فروش را آزاد بگذاریم و صرافی‌ها با شفافیت خاص عمل کنند، قیمت کاهش خواهد یافت.

از فعالان اقتصادی می خواهیم که شرایط موجود را تحمل کنند، چرا که قیمت‌های بالا رفته واقعی نیست و اگر کمی صبر شود ، دولت هم برای موضوع ارز تدبیر بهتری داشته باشد.

با اصلاح روش‌ها می‌توان به ثبات در بازار ارز رسید، یکی از ارکان اصلی ثبات و بی ثباتی در اقتصاد ایران است. در چهار هفته اخیر شاهد بی‌ثباتی در بازار ارز هستیم که امیدواریم هر چه سریعتر دولت برای آن تدبیر کند و البته با صداقت مشکلات را با مردم در میان بگذارد.

 

ریشه بحران ارزی کجاست؟

بحران ارزی از سال ۹۵ شروع شد، ابتدا درحوزه فعال شدن FATF و نیز ارزهای پتروشیمی‌های ایران در چین با اشکالاتی مواجه شد.سپس مبادلات ارزی ما در دوبی به دنبال توافقنامه‌ای بین خزانه‌داری آمریکا، عربستان و ابوظبی در رابطه با مبارزه با تروریسم بیشتر شد.برمبنای این توافقنامه  بانک های امارات، نقل و انتقال را با مشکل مواجه شدند.

موضوع دیگر دریافت مالیات بر ارزش افزوده در امارات بود که با توجه به اینکه حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد جابجایی پول ایران از طریق امارات صورت می‌گرفت، بعد از اینکه مالیات وضع شد، هزینه‌ها به شدت بالا رفت.

اگرچه نقل و انتقال در هند، چین، کره و ترکیه صورت می‌گیرد، ولی این کار بسیار مشکل است، این کار هزینه‌ها را بالا می‌برد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید