پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهصنعتحمل‌و‌نقلتعرفه واردات خودروهای برقی در اوراسیا دوباره صفر می‌شود

تعرفه واردات خودروهای برقی در اوراسیا دوباره صفر می‌شود

این گزارش به بررسی علل و عواملی که در تصمیم‌گیری کمیسیون اقتصادی اوراسیا (EEC) مبنی بر وضع تعرفه صفر درصدی واردات خودروهای برقی و الکتریکی تاثیرگذار بوده است، می‌پردازد.

به گزارش رتبه آنلاین از وب سایت eiu، چند سال اخیر تلاشهای بسیاری از سوی انجمن‌های حفاظت از محیط زیست، دانشمندان و دانشگاه‌های معروف جهان صورت گرفته است تا دولت و مقامات بلندپایه کشورهای مختلف را متقاعد کنند که وضعیت آلودگی هوا بسیار وخیم و در حالت خطرناک است و در صورتیکه این روال به همین ترتیب ادامه پیدا کند، زمین دیگر نمی تواند خود را پاک سازی کند بنابراین دیگر جای مناسبی برای زندگی و نفس کشیدن نخواهد بود.

بسیاری از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلاینده ها و گازهای گلخانه ای و حفظ بیشتر محیط زیست، خودروهای تمام الکتریکی و برقی را به تولید انبوه برسانند.

بنابراین بسیاری از شرکتهای خودروسازی در جهان عزم خود را برای تولید انبوه خودروهای برقی جزم کرده و از برنامه‌های خود بدین منظور رونمایی کرده‌اند. افزایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروهای پاک، موجب شده است شرکت های خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و هر یک از برنامه های خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند.

حدود چهار سال پیش بود که کمیسیون اقتصادی اوراسیا (EEC) که شامل کشورهای روسیه، بلاروس، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان و قرقیزستان می‎شود، تعرفه گمرکی واردات خودروهای برقی، الکتریکی و هیبریدی را صفر درصد اعلام کرد تا بتواند نقش پررنگی را در این زمینه ایفا کند.

اعضای این کمیسیون بر این باور بودند که در مدت زمانی که تعرفه واردات و گمرک این خودروها صفر درصد اعلام شده است، زمان بسیار مناسبی برای محک زدن میزان استقبال مردم و شهروندان از این خودروها خواهد بود تا در صورت استقبال مناسب از خودروهای پاک، قانون تعرفه صفر درصدی این خودروها ادامه پیدا کند.

دولت های بسیاری همچون انگلستان، فرانسه، نروژ، اسپانیا، یونان، مکزیک، چین و هند از جمله پیشگامانی هستند که قصد دارند به منظور جلوگیری از آلودگی هوا و حفظ محیط زیست، تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را تا دهه ۲۰۳۰ و نهایتا تا دهه ۲۰۴۰ میلادی (حدودا دو دهه آینده) ممنوع و متوقف اعلام کنند.

گزارش های منتشر شده از ۵ ماهه نخست سال ۲۰۱۶ حاکی از آن است که میزان تقاضای خودروهای برقی و الکتریکی بسیار پایین، معادل تنها ۲۴ دستگاه خودرو بوده که البته به دلیل عدم تبلیغات کافی، عدم وجود زیرساخت های لازم برای گسترش و استفاده از خودروهای الکتریکی همچون ایستگاه‌های شارژ خودرو بوده است.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند ضعف‌های مدیریتی و محدودیت در ارائه خدمات و زیرساخت های لازم برای توسعه وسائل نقلیه برقی دلیل اصلی عدم موفقیت بازار  این دسته از خودروها در کشورهای این مناطق است.

بعد از اجرای قانون مذکور به مدت حدودا دو سال در کشورهای منطقه اوراسیا، تعرفه صفر درصدی واردات خودروهای برقی در مناطق اوراسیا با شکست مواجه شد و نتوانست توجه مردم را چندان به خود جلب کند. همین امر باعث شد بار دیگر تعرفه واردات آن به ۱۷ درصد رشد و افزایش پیدا کند که البته بر اساس تازه ترین گزارش های منتشر شده، دوباره قرار است این کشورها به دوران تعرفه صفر درصدی بازگردند.

این کمیسیون در تازه ترین تصمیم خود اعلام کرده است که احتمالا می خواهد دوره تعرفه صفر درصدی واردات خودروهای برقی را بار دیگر به مدت یک سال تمدید کند تا شرایط جدیدی که در بازارهای جهانی خودروهای تمام الکتریکی بوجود آمده، را رصد کرده و با توجه به آن برنامه ریزی های بلندمدت کنند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید