چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلی10 ارز دیجیتال برتر در سال 2018

10 ارز دیجیتال برتر در سال 2018

10 ارز رمزنگاری شده جهان در سال 2018 میلادی بر اساس ارزش بازار رتبه بندی شد.

به گزارش رتبه آنلاین، فاکتورهای زیادی وجود دارد برای تشخیص اینکه یک توکن یا ارز دیجیتال تازه‌وارد از سوی افراد فعال در حوزه ارزهای دیجیتال پذیرفته شده یا نه.

بسیاری از افراد احتمالا به بیت‌کوین صرفا به عنوان یک دارایی با ارزش برای نگهداری می‌نگرند یا ریپل را به عنوان یک ارز برای انجام تراکنش‌های سریع می‌شناسند.

حتی گاهی اوقات افراد، طرفدار ارزهایی مانند دوژکوین می‌شوند که صرفا به خاطر سرگرمی ایجاد شده است. ارزهای گمنام و ناشناخته مانند Pokeman یا Bitcoin God نیز گاهی چنین طرفدارانی پیدا می‌کنند!

همانطور که در مطلب معرفی سایت‌های مفید ارزهای دیجیتال نوشتیم، سایت coinmarketcap یکی از مراجع دریافت اطلاعات ارزهای دیجیتال است که بیش از 1500 ارز در آن لیست شده است. سایت ذکر شده، ارزها را  براساس ارزش بازار آنها مرتب می‌کند و سایر اطلاعاتی مانند صرافی‌های ارزهای دیجیتال را نیز می‌توان در آن مشاهده کرد.

در ادامه لیست 10 ارز دیجیتال برتر براساس ارزش بازار را مشاهده می‌کنید:

 

1 – بیت‌کوین (BTC)

بیت‌کوین را می‌توان اولین ارز رمزنگاری شده عنوان کرد، ارزی که در سال 2009 توسط یک برنامه‌نویس یا یک گروه یا تحت نام نمایشی ساتوشی ناکاماتو ایجاد شد، این ارز در دسامبر 2017 به اوج قیمت و نزدیک 20 هزار دلار رسید ولی بعد از آن کاهش چشم‌گیری داشت و به زیر 10 هزاردلار سقوط کرد، البته پیش‌بینی‌های بسیاری حاکی از این است که قیمت بیت‌کوین در سال 2018 به بیش از 30 هزار دلار رشد می‌کند.

به طور کلی، پروتکل بیت‌کوین طوری است که بیش از 21 میلیون بیت‌کوین نمی‌تواند وجود داشته باشد و در لحظه نوشتن این مطلب، بیش از 16.9 میلیون بیت‌کوین استخراج شده است.

ارزش بازار بیت‌کوین در حال حاضر، در حدود 136 میلیارد دلار است.

 

2 – اتریوم (ETH)

اتریوم دومین ارز پرطرفدار از نظر ارزش بازار است و معمولا به عنوان رقیب اصلی بیت‌کوین از آن یاد می‌شود. اما برخلاف بیت‌کوین، اتریوم به عنوان یک شبکه برای توسعه و ایجاد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز به کار می‌رود.

همه اپلیکیشن‌های طراحی شده روی شبکه اتریوم روی پلتفرم توزیع شده همگانی (distributed public platform) قرار می‌گیرد و استخراج‌کنندگان با فرایند استخراج، شبکه اتریوم را زنده و سرپا نگه‌می‌دارند و به ازای آن ارز Ether دریافت می‌کنند.

یکی از موسسان اتریوم، جوزف لوبین (Juseph Lubin) گفته که بیت‌کوین، پایه و اساس تکنولوژی بلاک‌چین بود ولی اتریوم قابلیت این را داراست که “یک ارز قابل برنامه‌نویسی باشد”.

ارزش بازار اتریوم حدود 45.6 میلیارد دلار است.

 

3 – ریپل (XRP)

ارز ریپل به سرعت رشد زیادی را تجربه کرد و در انتهای 2017 حتی جای اتریوم را به عنوان دومین ارز بزرگ از لحاظ ارزش بازار از آن خود کرد ولی بعد افت شدیدی داشت و به رتبه سوم رسید.

ریپل به ظاهر رقیب بیت‌کوین است اما برخلاف این موضوع، ریپل با هدف دیگری ایجاد شده است. ریپل در واقع یک شبکه متمرکز است که بانک‌ها از آن برای انتقال پول استفاده می‌کنند.

پولی که در شبکه ریپل منتقل می‌شود، ابتدا به توکن XRP تبدیل شده و انتقال صورت می‌گیرد و سپس در مقصد، مجدد به پول تبدیل می‌شود.مدیریت ریپل معتقد است ریپل یک راهکار سریعتر و قابل اتکاتر نسبت به سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین است.

ارزش بازار ریپل حدود 23.2 میلیارد دلار است.

 

4 – بیت‌کوین‌کش (BCH)

در آگوست 2017 اختلاف نظر بین‌ جامعه بیت‌کوین در خصوص محدودیت‌های فنی این ارز، باعث شد تا شاهد یک Fork باشیم. (فورک به معنای انشعاب است و زمانی اتفاق می‌افتد که یک ارز جدید از ارز دیگر متولد شود)

در نتیجه این فورک، بیت‌کوین‌کش (Bitcoin Cash) متولد شد و این ارز با یک بلاک‌چین جدید و قوانین جدید ایجاد گردید.

دسته‌ای از استخراج‌کنندگان ناامید از شبکه اصلی بیت‌کوین، با امید اینکه این ارز نسبت به بیت‌کوین، رشد و گسترش بیشتری پیدا کند این فورک را ایجاد کردند.

از زمان این فورک، بیت‌کوین‌کش خود را در بین 10 ارز برتر نگه داشته است ولی از لحاظ میزان استفاده، ارزش و محبوبیت هنوز نتوانسته از بیت‌کوین پیشی بگیرد.

ارزش بازار بیت‌کوین‌کش حدود 15.4 میلیارد دلار است.

 

5 – لایت‌کوین (LTC)

لایت‌کوین نیز مانند بیت‌کوین یک ارز همتا به همتا (Peer-to-Peer) است که معمولا به عنوان برادر کوچکتر بیت‌کوین از آن یاد می‌شود.

اما بزرگترین تفاوت اساسی آن با بیت‌کوین، سرعت بالاتر تراکنش‌های آن و محدودیت عرضه لایت‌کوین 84 میلیون توکن است.

لایت‌کوین در سال 2011 به دنیای ارزهای دیجیتال وارد شد و از آن به عنوان نقره دیجیتال یاد می‌کنند (طلای دیجیتال، بیت‌کوین است). در آن سال‌ها، لایت‌کوین دومین ارز از لحاظ ارزش بازار بود.

ارزش بازار لایت‌کوین حدودا 8 میلیارد دلار است.

 

6 – EOS

EOS یک پلتفرم بلاک‌چین دیگر با هدف رقابت با اتریوم است.

 

EOS توسط بنیان‌گذار Bitshares آقای Dan Larimer بنیان‌گذاری شده و در یک ICO به دنیا معرفی شد. این پلتفرم ایجاد شد تا برخلاف محدودیتی که در تعداد تراکنش‌های اتریوم وجود دارد، شبکه سریعتری را ایجاد کند، زیرا این اعتقاد وجود دارد که پردازش تراکنش‌ها اتریوم به اندازه کافی برای پشتیبانی از اینترنت اشیا (Internet of Things) سریع نیست.

شبکه EOS می‌تواند در هر ثانیه تا 50 هزار تراکنش را پشتیبانی کند و از این لحاظ، هم از Visa و هم از اتریوم سرعت بالاتری دارد.

ارزش بازار این ارز 4.8 میلیارد دلار است.

 

7 – کاردانو (ADA)

کاردانو یک پلتفرم دیگر برای ارسال و دریافت پول است و اینکار را با استفاده از توکن دیجیتال خود با نماد ADA ممکن ساخته است.

مشابه با Ether شبکه کاردانو با هدف اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز روی شبکه بلاک‌چین ایجاد شده است.

این ارز توسط یکی از بنیانگذاران اتریوم با نام چارلز هاپکینسون (Charles Hopkinson) در سال 2015 ایجاد شده و گاهی اوقات به عنوان “اتریوم ژاپن” از آن یاد می‌کنند، زیرا 95 درصد از شرکت کنندگان در ICO این ارز، ژاپنی بودند.

کاردانو توسط عده‌ای از دانشمندان بین‌المللی و متخصصان آکادمیک که در حوزه بلاک‌چین تخصص داشتند ایجاد شده است.

ارزش بازار Cardano معادل 4.1 میلیارد دلار است.

 

8 – استلار (XLM)

این ارز نیز یکی دیگر از ارزهای موفق بازار بود که تنها در سال 2017 بیش از 29000 درصد رشد داشته است.

استلار به عنوان یک شاخه از ریپل در سال 2014 توسط یکی از بنیانگذاران ریپل با نام جد مک‌کالب (Jed McCaleb) و یک وکیل سابق با نام Jouce Kim ایجاد شد و در واقع نتیجه یک اختلاف نظر با ریپل بود.

استلار نیز مانند ریپل یک شبکه برای انجام تراکنش‌های سریع و انتقال کارآمدتر پول بین مرزهاست. تفاوت آن با ریپل، اوپن‌سورس بودن آن است.

ارزش بازار استلار حدود 4 میلیارد دلار است.

 

9 – NEO

NEO یک پلتفرم و توکن است که قابلیت توسعه قراردادهای هوشمند را روی شبکه خود فراهم کرده است. این ارز دیجیتال نیز با اتریوم شباهت زیادی دارد و هر دو، دارای قوانین و اهداف مشابه هستند.

اما براساس گفته‌های یک سرمایه‌گذار مشهور در حوزه بلاک‌چین (Noam Levenson) پلتفرم NEO روی توسعه یک پروژه برای آینده در حرکت است.

او می‌گوید: “هدف NEO علاوه بر استفاده از تکنولوژی مشابه اتریوم، این است که پلتفرمی برای اقتصاد جدید و هوشمند باشد.”

ارزش بازار NEO حدود 3.7 میلیارد دلار است.

 

10 – آیوتا (IOTA)

آیوتا یک دفتر توزیع عمومی (public distributed ledger) است که تراکنش‌های شبکه را در ساختار DAG یا directed acyclic graph با نام Tangle نگهداری می‌کند.

Tangle با حذف انرژی موردنیاز برای استخراج (که در ارزهای برپایه بیت‌کوین و بسیاری دیگر از ارزها موردنیاز است) یک شبکه برای انجام تراکنش‌ها بدون نیاز به کارمزد ایجاد می‌کند.

در Tangle با انجام هر تراکنش باید 2 تراکنش دیگر نیز تایید شود و به همین خاطر هیچ استخراج کننده‌ای در شبکه وجود ندارد و در نتیجه، نیاز به پرداخت هیچ کارمزدی نیست.

ارزش بازار آیوتا حدودا 3.3 میلیارد دلار است.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید