جمعه 10 فروردین 1403
خانهاخبار روزبیمه‌ها از مالیات بر ارزش افزوده معاف می‌شوند

بیمه‌ها از مالیات بر ارزش افزوده معاف می‌شوند

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از معافیت بیمه‌ها از مالیات بر ارزش افزوده در صورت تصویب نهایی در مجلس خبر داد.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، سیده فاطمه حسینی با اشاره به جلسات کمیسیون اقتصادی برای بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در مشهد، این جلسات را بررسی مقدماتی این لایحه عنوان کرد و گفت که در صورت تصویب نهایی این لایحه در مجلس بیمه‌ها از مالیات بر ارزش افزوده معاف می‌شوند.

وی افزود: چالش‌هایی که درباره این لایحه در کمیسیون تلفیق بودجه ۹۶ و ۹۷ مطرح شده بود همچنان پابرجا است، که از جمله آنها چالش‌هایی همچون دریافت مالیات زنجیره‌ای یا مالیات بر فروش و چالش نرخ‌هاست.

حسینی چالش اصلی درباره مالیات بر ارزش افزوده را چالش نرخ‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: درباره اینکه کدام یک از کالاها و خدمات در کدام طبقه نرخ‌ها قرار گیرد چالش‌های فراوانی وجود دارد. ۳ یا ۵ نرخ وجود دارد؛ یکی حالت معاف بودن کالا است که کالاهای ضروری و اساسی در این محدوده قرار می‌گیرند. طبقه بعدی نرخ معاف همراه با استرداد که همان نرخ صفر است. طبقه دیگر نرخ ترجیحی است که تقریباً سه درصد یا یک سوم نرخ اصلی در نظر گرفته می‌شود و طبقه دیگر نرخ استاندارد و نرخ کالاهای خاص است.

این نماینده مجلس یادآور شد: اینکه دسته‌بندی این نرخ‌ها به چه صورت باشد، موضوعی است که در جلسات این روزهای کمیسیون اقتصادی درباره لایحه مالیات بر ارزش افزوده، در حال بررسی است. به علاوه آنکه در حال بررسی این موضوع هستیم که کدام کالاها درکدام یک از طبقات قرار گیرند.

حسینی بیمه را از دیگر مباحث مهم لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده عنوان کرد و گفت: این موضوع شامل همه بیمه‌ها اعم از اتکایی و مستقیم می‌شود و برمبنای این لایحه، بیمه‌ها از این مالیات معاف می‌شوند.

به گفته این عضو کمیسیون اقتصادی، دلیل اهمیت این موضوع آن است که گاهاً وقتی می‌خواهیم از کالا یا خدمات حمایت کنیم تلاش می‌کنیم مالیات آنها را کاهش دهیم، بنابراین کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده برای بیمه‌ها از این جهت که ضریب نفوذ بیمه در ایران نسبت به جهان پایین است، می‌تواند مشوق خوبی باشد و به نظر ضروری است.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید