جمعه 31 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیروند بهره‌وری دستمزد در پتروشیمی پردیس؛ نزولی اما عالی

روند بهره‌وری دستمزد در پتروشیمی پردیس؛ نزولی اما عالی

ارزیابی کارنامه بهره‌وری شرکت پتروشیمی پردیس حاکی از آن بوده که بهره‌وری دستمزد روند نزولی را از همان سال پایه در پیش گرفت اما شاخص‌ها به‌قدری بالاتر از میانگین‌ها بودند که این کاهش نزولی چندان در آمارها به چشم نیاید.

به گزارش رتبه آنلاین، داوران هشتمین جشنواره ملی بهره‌وری پس از ارزیابی عملکرد کارخانه‌های فعال در حوزه پتروشیمی و محاسبه «بهره‌وری هزینه نیروی کار» و «بهره‌وری سرمایه» آن‌ها و مقایسه این آمار با اهداف برنامه پنجم توسعه و میانگین کل صنعت سیمان کشور، کارنامه بهره‌وری کارخانه‌های این حوزه را منتشر کردند.

بهره‌وری هزینه نیروی کار

بر پایه این گزارش، داوران مبنای ابتدایی این ارزیابی را سال ۸۷و عدد آن را برابر ۱۰۰ تعیین کردند و مابقی سال‌ها تا سال نهایی این ارزیابی یعنی سال ۹۴، میزان بهره‌وری هزینه نیروی کار موردبررسی قرارگرفته است.

در این گزارش بر عملکرد شرکت «پتروشيمي پردیس» و آمارهای بهره‌وری تمرکز کرده تا نسبت شاخص‌های بهره‌وری این شرکت با اهداف برنامه پنجم توسعه و میانگین کل صنعت پتروشیمی به دست آید.

بر اساس جدول زیر، بهره‌وری سرمایه در شرکت «پتروشيمي پردیس» سال‌های ابتدایی بهره‌وری سرمایه را نسبت به شاخص سال پایه یعنی (100=88) بسیار عالی آغاز کرد.

نگاه ابتدایی به عملکرد این شرکت گویای آن است که در سال های ابتدایی این جدول، وضعیت بهره‌وری هزینه نیروی کار  شرکت پتروشیمی پردیس با شاخص بسیار ایده‌آل 585درصد آغاز شد اما این روند تکرارنشدنی باقی ماند و در سال‌های بعدی این کارنامه نیز روند نزولی در این شرکت آغاز شد که به ترتیب در سال 90 این شاخص به 468درصد رسید.

بر اساس این گزارش، روند نزولی ذکر شده در سال‌های ابتدایی چندان با شیب تندی همراه نبود و این شرکت در سال 91 شاخص 458درصدی را به ثبت رساند اما با آنکه شرکت پتروشیمی پردیس راه نزولی را پیش گرفته بود اما همین آمار نیز آرزوی بسیاری از شرکت‌های پتروشیمی بوده و حتی بالاتر از میانگین های برنامه پنجم توسعه نیز هست.

با بررسی آمار شرکت پتروشيمي پردیسدر سال92،  بهره‌وری هزینه نیروی کار به 444درصدی رسید ضمن آنکه در سال بعد یعنی سال 93 نیز این شرکت آمار 225درصدی را از خود برجای گذاشت که این ریزش شاخص برای نخستین بار در این شرکت تجربه شد.

در سال 94 که سال پایانی شاخص بهره‌وری هزینه نیروی کار در کارنامه این شرکت است، شاخص 258درصدی به ثبت رسید و این درحالی است که این آمار بالاتر از 100 واحد از برنامه ریزی های کلان ملی کشور جلوتر بود.

بهره‌وری سرمایه

در بررسی بهره‌وری سرمایه شرکت پتروشيمي پردیس، وضعیت همچون بهره وری در دستمزد مطلوب نبوده و این شرکت آمارهایی به مراتب پایین تر از شاخص‌های بهره‌وری دستمزد از خود برجای گذاشته است.

بر اساس این گزارش، در سال ابتدایی بررسی آمار بهره‌وری سرمایه برابر با شاخص 48درصدی بود.

بررسی دومین سال، یعنی سال 90 حاکی از آن است که شاخص‌ها باردیگر روند نزولی را طی کرده و به 60درصدی رسید همچنین عملکرد شرکت پتروشيمي پردیسدر سال 91 نیز نشانگر آن بوده که آماری 66درصدی بدست آمده و نسبت به سال گذشته وضعیت خود را 6درصد بهبود بخشیده است.

برپایه این گزارش، شرکت پتروشیمی پردیش در سال 92 باردیگر توانست آمار خود را بهبود ببخشد و به شاخص 81درصد برساند اما در سال 93 روند نزولی بهره‌وری سرمایه با کاهش 25درصدی به شاخص 56درصدی رسید.

در پایان باید اشاره داشت که شرکت پتروشيمي پردیسدر سال94 و آخرین سال بررسی کارنامه خود آمار 68درصدی را به ثبت رساند.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید