پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانهتصویرخوانعکس‌هایی خیره کننده از مسافرت دور دنیا در ۱۲۰ سال پیش

عکس‌هایی خیره کننده از مسافرت دور دنیا در ۱۲۰ سال پیش

زینب موحدی | عکس‌های رنگی‌شده‌ای از ۱۲۰ سال پیش منتشر شده‌اند که متعلق به عکاس معروفی است که در ابتدای معرفی عکاسی به عنوان یک رشته، کار خود را شروع کرد. 

به گزارش رتبه آنلاین از کجارو، مجموعه‌ای باورنکردنی از عکس‌های رنگی شده‌ای که ۱۲۰ سال پیش و طی یک سفر دور دنیا گرفته شده‌اند، به نمایش گذاشته شد که اطلاعات بسیار جالبی درباره‌ زمانی ارائه می‌دهد که هنوز جهانی شدن باعث نزدیک‌تر شدن انسان‌ها به یکدیگر نشده بود.

عکس‌های ویلیام هنری جکسون، عکاس مشهور آمریکایی که به عنوان بخشی از پروژه‌ کمیسیون حمل و نقل جهانی در بین سال‌های ۱۸۹۴ و ۱۸۹۶ گرفته شده است، تصویرهایی از ایستگاه راه آهنی در هند، مردان ژاپنی سوار بر یک قطار ژاپن و صحنه‌های خیابانی رنگارنگ از هنگ‌کنگدهه‌ی ۱۸۹۰ را نشان می‌دهند.

اهرام و مجسمه ی ابولهول، عکس از ویلیام هنری جکسون / mediadrumworld.com

عکس‌های دیگری از این مجموعه، اعضای کمیته‌ حمل و نقل جهانی را در مسیر مقصدی بعدی؛ چند مرد سوار بر شتر در حین بازرسی از مجسمه‌ ابولهول که هنوز بخشی از آن مخفی است؛ و گروهی از مردان کره‌ای ملبس به لباس‌های سنتی را نشان می‌دهد.

پنج مرد ژاپنی سوار یک لوکوموتیو

جکسون یک نقاش و عکاس محترم در دهه‌های ۱۸۷۰، ۱۸۸۰ و ۱۸۸۹۰ در آمریکا بود و زمانی که عکاسی در آغاز راه خود به عنوان یک رشته‌ هنری بود، او مسئولیت چند ماموریت هیجان‌انگیز را به عهده داشت. در سال ۱۸۶۹، جکسون توسط اتحادیه‌ اقیانوس آرام، شرکت راه‌آهن آمریکا، مامور شد تا از مناظر موجود در مسیرهای مختلف کشور عکس‌برداری کند.

غروب خورشید رودخانه؛ پرچم بزرگی از ایالات متحده بر فراز یک قایق، ۱۸۹۵

او قبل از این که در سال ۱۸۷۰ به گروه کاوش زمین‌شناسی آمریکا در پارک ملی یلواستون بپیوندد و بعضی از اولین تصاویر از مناظر نفس‌گیر این پارک را ثبت کند، به خاطر عکاسی از غرب آمریکا شهرتی به دست آورده بود. در واقع، کوه جکسون در پارک ملی یلواستون را پس از مرگ او، به نام افتخار وی نام‌گذاری کردند.

پکن – دروازه‌ای که به سمت کاخ امپراتور باز می‌شود

در نهایت از جکسون خواسته شد تا ضمن همراهی با کمیته‌ حمل و نقل جهانی به ثبت و عکاسی مناظری از سرتاسر جهان بپردازد. این گروه که در سپتامبر ۱۸۹۴ نیویورک را ترک کردند از بیش از ۴۰ کشور و منطقه‌ شگفت‌انگیز جهان شامل انگلستان، مراکش، الجزایر، تونس، مصر،عربستان، ترکیه، سیلان، هند، سیام، مستعمرات بریتانیا در جنوب شرقی آسیا موسوم به «Straits Settlements»، هلند، هند شرقی، غرباسترالیا، جنوب استرالیا، ویکتوریا، نیو سات ولز، کوئینزلند، تاسمانی، چین، کره، ژاپن، روسیه، اروپا، ایران، مستعمرات شرق آفریقا، مستعمره‌ کیپ، برزیل، اروگوئه، پاراگوئه، آرژانتین، شیلی، پرو، بولیوی، اکوادور، کلمبیا، ونزوئلا، آمریکای مرکزی، کوبا، هند غربی و مکزیک، بازدید کردند.

زن مراکشی به همراه شوهر، کودک و ۲ سگش در مقابل خانه‌شان در هات اسپرینگ

جکسون، بعد از انجام موفقیت‌آمیز کار عظیم خود در زمینه‌ عکاسی، اول به عنوان یک نقاش و سپس به عنوان یک ناشر به کار خود ادامه داد؛ اما بیشترین شهرت وی به خاطر این مجموعه عکس است. او در سن ۹۹ سالگی در نیویورک فوت کرد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید