جمعه 31 فروردین 1403
خانهبازار پولی مالیبازار سرمایه (بورس)سامانه محافظت از حقوق شهروندی در بورس

سامانه محافظت از حقوق شهروندی در بورس

روز شنبه طی مراسمی از درگاه حمایت از حقوق شهروندی با نام «دادشهر» رونمایی شد. از این پس فعالان بازار سرمایه می‌توانند از تارنمای رسمی سازمان بورس به این درگاه دسترسی داشته باشند.

به گزارش رتبه آنلاین، مطهره مروج، سرپرست مدیریت فناوری اطلاعات سازمان بورس با بیان مطالب فوق بیان کرد: روز شنبه درگاه حمایت از حقوق شهروندی در سازمان بورس و اوراق بهادار افتتاح شد، به این ترتیب طی این مدت و در مسیر ساخت این درگاه مصادیق رعایت حمایت از حقوق شهروندی در سازمان بورس گردآوری شده است.وی در ادامه اشاره کرد: در قوانین بازار سرمایه از سال ۸۴، حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران مدنظر قرار گرفته و سازمان در این خصوص اقدامات متعددی داشته است، از این رو تمامی این اقدامات در درگاه حمایت از حقوق شهروندی به‌صورت یکپارچه بنا شده و مورد دسترس است.

مروج در تشریح اقدامات سازمان بورس و اوراق بهادار در این زمینه ادامه داد: آموزش عمومی، اطلاعات آزاد، پژوهش، قوانین و مقررات بازارسرمایه، افشای اطلاعات، دریافت شکایات و تخلفات و هیات‌ داوری از برنامه‌هایی است که سازمان طی این بازه زمانی درخصوص حمایت از حقوق شهروندی سرمایه‌گذاران اجرا کرده است.نایب رئیس هیات‌مدیره شرکت مدیریت فناوری بورس تهران با بیان اینکه لینک درگاه حمایت از حقوق شهروندی از سایت اصلی سازمان بورس و اوراق بهادار (seo.ir) قابل دسترسی است، اهداف این درگاه را این چنین برشمرد: در سامانه دادشهر، هدف اصلی، ایجاد یک پنجره واحد از تمامی خدمات ارائه شده در سازمان بورس با رویکرد حمایت از حقوق شهروندی است. سامانه دادشهر یک زیرسامانه از درگاه حمایت از حقوق شهروندی است که هدف آن دریافت گزارش ناهنجاری‌های بازارسرمایه است.

وی افزود: در سامانه دادشهر، کلیه افراد می‌توانند به‌صورت بی‌نام نسبت به ارسال گزارش ناهنجاری اقدام کنند و برای پیگیری نتیجه می‌توانند مشخصات تماس را  ارسال کنند.مطهره مروج قابلیت‌های سیستم جدید را برشمرد و گفت: تعریف گردش کار، تنظیمات، زمان‌بندی و یادآوری و مانیتور آخرین وضعیت پیگیری، از قابلیت‌های این سیستم است. همچنین گزارش‌گیری بر اساس مهلت‌های مقرر، امکان ثبت توضیح روی گزارش از سوی بررسی‌کننده و تعریف طبقه‌بندی جدید ناهنجاری‌ها از دیگر امکانات این سامانه است.

وی درباره الگو‌برداری درخصوص این سیستم جدید بیان کرد: مطالعات تطبیقی برای سامانه دادشهر و درگاه حمایت از حقوق شهروندی در کشورهای آمریکا، مالزی و آلمان به‌عنوان نمونه‌های مطرح انجام شده و فرآیندها، تطبیق و بومی‌سازی شده است.سرپرست مدیریت فناوری اطلاعات سازمان بورس در پایان بیان کرد: نمایش داشبورد وضعیت به تفکیک رنگ و قابلیت تعریف، طبقه‌بندی جدید و ساختار سلسله مراتب از قابلیت‌های منحصر به فرد سیستم دادشهر است که به مخاطبان در بازار سرمایه ارائه شده است.

.

منبع : دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید