پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

همگامی فرابورس با بورس

فرابورس ایران در بیستمین روز از اسفندماه روندی نزولی را در پیش گرفت. در حالی فرابورس به‌رغم کاهش شاخص کل بورس در جریان معاملات روز شنبه، روندی صعودی را در پیش گرفته بود که این مسیر در جریان معاملات روز گذشته تغییر کرد. به این ترتیب آیفکس همگام با ریزش ۵۶۶ واحدی نماگر اصلی بورس، افت ۷/۳ واحدی (معادل ۳۴/۰ درصد) تا سطح ۱۰۸۰ واحدی را تجربه کرد. با احتساب ریزش روز گذشته آیفکس، بازدهی این نماگر از ابتدای سال تاکنون به ۴۵/۲۳ درصد محدود شد. رصد معاملات روز گذشته فرابورس ایران نشان‌دهنده بیشترین فشار بر شاخص از سوی نماد معاملاتی شرکت‌های آهن و فولاد ارفع، پتروشیمی زاگرس و ذوب‌آهن اصفهان در مجموع به میزان ۱۵/۳ واحد است. در مقابل اما نماد معاملاتی پتروشیمی مارون بیشترین حمایت از آیفکس را به‌عمل آورد و مانع از ریزش بیشتر این نماگر شد.

به گزارش رتبه آنلاین، بیشترین اثرگذاری منفی بر آیفکس به معاملات سهامداران در نماد معاملاتی «ارفع» برمی‌گردد. «ارفع» پس از رشدی که روز شنبه به‌خاطر بازگشایی داشت، روز گذشته با فشار فروش مواجه شد. این نماد در جریان معاملات روز شنبه پس از افشای اطلاعات بااهمیت گروه الف و ارائه تعدیل مثبت ۱۹۸ درصدی، بازگشایی شد. اما فشار عرضه‌ها در روز گذشته سبب شد تا قیمت سهام این شرکت تا کف‌مجاز قیمتی کاهش یابد. «ارفع» چندی پیش سود پیش‌بینی شده هر سهم خود را از ۲۸۰ ریال به ۸۳۴ ریال تغییر داد. این شرکت حذف آثار تسعیر ارز در سال‌جاری (تبدیل وام ارزی و توافق با بانک صنعت و معدن)، کاهش بهای تمام‌شده کالای فروش‌رفته ناشی از تعدیل استهلاک ماشین‌آلات و تاسیسات و همچنین افزایش نرخ فروش شمش فولاد را از مهم‌ترین دلایل تعدیل مثبت «ارفع» عنوان کرد.  در آن‌سوی بازار اما «مارون» مانع از افت بیشتر شاخص فرابورس شد. پتروشیمی مارون به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت فرابورسی از نظر ارزش بازار (بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان) به‌شمار می‌رود. بر این اساس معاملاتی هر‌چند کم‌حجم در این نماد نیز تاثیری بزرگ بر کلیت بازار برجا می‌گذارد. روز گذشته نیز تنها ۲۳هزار و ۸۱۲ سهم «مارون» به ارزش ۹۹ میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت که با توجه به رشد محدود قیمت سهام این پتروشیمی، همین حجم از دادوستد تاثیر مثبت حدود ۶/۰ واحدی بر آیفکس داشت. در مجموع طی معاملات روز یکشنبه، فعالان بازار شاهد جابه‌جایی افزون بر ۲۳۲ میلیون ورقه بهادار به ارزش افزون بر یک هزار و ۳۹۰ میلیارد تومان در بازارهای چندگانه فرابورس بودند. از این میزان بازارهای اول و دوم در مجموع دادوستد ۱۲۹ میلیون سهم به ارزش حدود ۳۲ میلیارد تومان را به خود اختصاص دادند.

فرابورس ایران روز یکشنبه در مجموع شاهد تغییر مالکیت حدود ۶۴ میلیون تومانی به نفع معامله‌گران حقیقی بود. در این میان نماد معاملاتی گروه صنایع کاغذ پارس بیشترین حمایت بازیگران حقیقی را به خود دید. بررسی تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی حدود ۴ میلیون سهم «چکاپا» به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از سوی بازیگران حقوقی به حقیقی دارد. پس از آن نیز «اوان» شاهد بیشترین تغییر مالکیت به نفع معامله‌گران حقیقی به ارزش ۶۸۰ میلیون تومان بود. در آن سوی بازار نماد معاملاتی شرکت آهن و فولاد ارفع شاهد بیشترین تغییر مالکیت سهام به نفع حقوقی‌ها بود. بر این اساس دیروز حدود یک میلیون و ۹۰۰ سهم «ارفع» به ارزش ۶۹۰ میلیون تومان از سبد سهام معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد.

از «اخزا» و «تسه» چه خبر؟

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز دیروز بیش از ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار ورقه به ارزش یک هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان در یک هزار و ۲۵۱ نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. بیشترین حجم و ارزش معاملات این روز در این بازار به اوراق منفعت دولت در نماد «افاد۱» تعلق گرفت.   به این ترتیب دیروز پس از تمدید پذیره‌نویسی اوراق منفعت دولت تا پایان معاملات روز گذشته (بیستم اسفندماه)، فرابورس ایران شاهد معامله ۱۱ میلیون و ۶۴۰۰ هزار ورقه از این اوراق به ارزش یک هزار و ۱۶۴ میلیارد تومان بود. همچنین در این روز شاهد معامله حدود یک میلیون و ۵۴۰ هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۹۶۲ نوبت معاملاتی به ارزش ۱۲۴ میلیارد تومان بودیم.

«اخزا»ها در این روز در محدوده قیمتی ۶۹ تا ۹۲ هزار تومان نوسان کردند. «اخزا۶۱۴» تنها نماد معاملاتی این بازار بود که دیروز با رشد محدود قیمت همراه شد. سایر سررسیدهای اسناد خزانه اسلامی اما با افت میانگین ۸/ ۰ درصدی مواجه شدند. بیشترین افت قیمت در این روز به «اخزا۶۰۵» اختصاص پیدا کرد. بر این اساس روز گذشته، متوسط نرخ سود موثر اسناد خزانه اسلامی با رشد ۹/ ۰ واحد درصدی نسبت به روز شنبه در سطح ۶/ ۲۲ درصد قرار گرفت. همانطور که در گزارش روز شنبه «دنیای‌اقتصاد» تحت عنوان «پازل سود در بازار بدهی» عنوان شد، به‌نظر می‌رسد عدم شناخت کافی نسبت به اوراق بدهی، نبود چشم‌انداز کاهش سود سپرده بانکی و همچنین نیاز به نقدینگی پایان سال بازیگران بازار بدهی مهم‌ترین‌ دلایل تداوم افزایش نرخ سود در این بازار است.

همچنین روز گذشته فرابورس شاهد معامله حدود ۵۵ هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش حدود ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در بازار ابزارهای نوین مالی بود. «تسه»ها به نوسان در کف‌های قیمتی ۶۴ تا ۶۸ هزار تومان ادامه دادند. به این ترتیب متوسط قیمت امتیاز تسهیلات مسکن در فرابورس، دیروز با افت حدود ۱/ ۰ درصدی (نسبت به روز شنبه) مواجه شد و به ۶۶ هزار و ۷۲۰ تومان رسید. با وجود اینکه به سبب کاهش تقاضای اوراق در ماه‌های اخیر شاهد افت قابل توجه قیمت این اوراق بودیم؛ اما به نظر می‌رسد شناسایی کف قیمتی در کنار چشم‌انداز رشد تدریجی تقاضا با نزدیک شدن به سال جدید مانع از افت قابل توجه «تسه»ها است. بیشترین افزایش قیمت روز گذشته در میان این اوراق نیز با رشد ۸/ ۲ درصدی به «تسه۹۵۰۶» رسید و در مقابل سررسید تیر ۹۵ اوراق تسهیلات مسکن با بیشترین افت قیمت همراه شد.

منبع : دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید