چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
خانهخبربا مقام‌های ایران اختلاف داشتیم

با مقام‌های ایران اختلاف داشتیم

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه که هفته گذشته سفری به تهران داشت و با مقامات بلندپایه ایرانی گفت‌وگوهایی داشت، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «CNEWS» در پاسخ به این سوال که «دیدارها امیدبخش اما سخت‌ بودند و مصالحه‌ای صورت نگرفت، این برداشت ایجاد شد که مشاجره‌ای بین شما وجود داشته است» گفت: «لازم است با همه صحبت کنیم؛ لازم است با طرف‌های دخیل در تصمیم‌گیری‌های پراهمیت در آن منطقه دنیا، که بسیار خطرناک است هم صحبت کنیم.»

به گزارش رتبه آنلاین، تاکید کرد: «رئیس‌جمهور مکرون چند ماموریت به من در ایران محول کرده بود. اول از همه، یک مساله پراهمیت، یعنی توافق وین (توافق هسته‌ای برجام). توافق وین چیست؟ در واقع توافقی بین‌المللی است که از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای جلوگیری می‌کند، چون اگر ایران به این سلاح‌ها دست پیدا می‌کرد برای آینده دنیا و منطقه خطرناک می‌شد.»  وزیر خارجه فرانسه در پاسخ به این پرسش که آیا ایران مایل به حفظ توافق برجام است نیز گفت: «درحال‌حاضر به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور ترامپ، پایبندی خودش به توافق را زیرسوال برده و من رفتم رئیس‌جمهور روحانی را ببینم و از او درباره آینده دراز مدت توافق سوال کنم. توافق، تحریم‌ها علیه ایران را رفع می‌کند و به‌صورت غیرمستقیم باعث توسعه ایران می‌شود. در این خصوص، مواضع قاطع بودند که من از آن استقبال می‌کنم.» او ادامه داد: «درحال‌حاضر ایرانی‌ها به آن پایبند هستند؛ باید پایبندی به آن را ادامه دهند. در این خصوص، از رئیس‌جمهور روحانی تعهداتی شنیدم.» لودریان در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به اینکه نباید به برجام دست زد(یا آن را تغییر داد) افزود: «باید آن را اجرا کرد و این چیزی است که ما در جاهای دیگر هم می‌گوییم. چیزی است که رئیس‌جمهور مکرون به رئیس‌جمهور ترامپ هم خواهد گفت.»

وزیر خارجه فرانسه درخصوص برد موشک‌‌های ایران و صحبت‌هایی که با مقامات در تهران در این رابطه داشت نیز در ادعاهایی گفت: «در دیدارهایی که در ایران داشتم، برخی موارد اختلاف وجود داشت که من در آنها مواضع فرانسه را بسیار روشن بیان کردم و مقاصد مقام‌های ایران به‌ویژه در زمینه موشک‌های بالستیک را زیرسوال بردم. ایرانی‌ها نوعی شور و علاقه برای ظرفیت‌سازی و دستیابی به موشک‌های بیشتر و بیشتر دارند. از یک طرف این موضوع است و از طرف دیگر اینکه ایران درحال انتقال موشک به نهادهای غیرکشوری مانند حزب‌الله و حوثی‌ها است. بنابراین، خطر بی‌ثبات‌سازی کل منطقه وجود دارد. من به مسوولان ایرانی گفتم که ما درباره این خطر نگرانیم و آنها باید به ثبات منطقه کمک کنند و این در راستای منافع آنها است و بنابراین، آنها باید موضع میانه‌روتری درباره توانمندی‌های بالستیک خودشان اتخاذ کنند.»

از سوی دیگر او در واکنش به این موضوع که مقامات ایران کماکان بر سر این موضوع انعطاف‌ناپذیر هستند، تاکید کرد: «من وقتی برگشتم گفتم که هنوز کارهای زیادی هستند که باید انجام دهیم. باید گفت‌وگوها را ادامه دهیم و این کار را خواهیم کرد، همان‌طور که گفت‌وگوها درباره نقش ایران برای صلح در سوریه را ادامه خواهیم داد.» ادعاهای مقام فرانسوی در حالی مطرح می‌شود که ایران بارها اعلام کرده که گفت‌وگو درباره مسائل دفاعی و موشکی‌اش را نمی‌پذیرد و از دیگر سو مقام معظم رهبری استفاده و ساخت سلاح هسته‌ای را حرام اعلام کرده‌اند.

منبع : دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید