جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیآخوندی:ساخت و ساز آزادراهها یک و نیم برابر تاریخ ایران شد

آخوندی:ساخت و ساز آزادراهها یک و نیم برابر تاریخ ایران شد

آبادانی با اعتماد مجلس به دولت و دولت به سرمایه‌گذاران و اعتماد سایر بخش‌ها به یکدیگر انجام می‌شود.

به گزارش رتبه آنلاین، عباس آخوندی در مراسم امضای قرارداد شش پروژه آزادراهی با مشارکت بخش خصوصی با بیان اینکه امروز شاهد ارائه گزارش درباره 3500 کیلومتر آزادراه هستیم، اظهار داشت:‌ این رقم یک و نیم برابر طول آزادراه‌های موجود در تاریخ ایران است و این عملکرد نشان از امید ملی و اعتماد است.

وی با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در اواخر دولت دهم اظهار داشت: در سال 92 شاهد آن بودیم که سهم سرمایه‌گذاری شرکت‌های بخش خصوصی در آزادراه‌ها 30 درصد و سهم دولت 70 درصد بود که امروز شاهد هستیم سهم تامین مالی در این بخش به 70 درصد رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بیشتر سهم دولت از طریق اوراق مشارکت تامین می‌شود، گفت: این جابجایی سهم دولت و بخش خصوصی نشان از این دارد که دولت توانسته است اعتماد سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند و بنده مسئولیت این کار را می‌پذیرم.

وی با اشاره به دریافت عوارضی‌ها از آزادراه‌ها برای بازگشت سرمایه‌ بخش خصوصی گفت: زمانی که بحث آزادراه پردیس- تهران مطرح بود همه می‌دانستیم که نرخ عوارضی این آزادراه باید چیزی حدود 2500 تومان باشد اما نرخ تثبیت شده 1500 تومان تعیین شد و این حاتم بخشی‌ها از جیب بخش خصوصی بود که من مخالف آن هستم چرا که نباید بخش خصوصی زیان‌ ببیند و دست کردن دولت در جیب بخش خصوصی هیچ ارزشی ندارد و باید بتوانیم اعتماد بخش خصوصی را جلب کنیم.

وی با بیان اینکه تا سال 1404 میزان طول آزادراه‌های کشورمان باید به 10 هزار کیلومتر برسد، گفت: تا به امروز تمام تعهدات خود در بخش آزادراهی در برنامه ششم توسعه را به انجام رسانده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مهمترین موضوع در بخش ساخت آزادراه‌ها تامین مالی سرمایه‌گذاران است، گفت: بحث نحوه تامین مالی از بانک‌ها در حال انجام است و به طور قطع بانک‌ها باید در این مورد به کمک بخش خصوصی بیایند.

آخوندی افزود: وقتی 70 درصد سرمایه‌گذاری پروژه‌ها بر عهده بخش خصوصی است یعنی از مبلغ 1000 میلیارد تومان باید 700 میلیارد تومان آن را تامین کنند و طبیعی است که هیچ سرمایه‌گذاری 700 میلیون تومان پول نقد در جیب خود ندارد بنابراین باید بخشی از آن توسط بانک‌ها تامین شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه موضوع مهم در تامین مالی بحث مساله تضمین است، گفت: موضوع تضمین از دارایی‌های شخصی امکان‌پذیر نیست و تضمین باید بر اساس فروش خدمت در آینده انجام شود.

منبع : خبرآنلاین

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید