چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیمهمترین داستان نفتی سال ۲۰۱۷ چه بود

مهمترین داستان نفتی سال ۲۰۱۷ چه بود

مونا مشهدی رجبی:سال ۲۰۱۷ به پایان رسید و پیش بینی های مختلفی که در مورد عملکرد بخشهای مختلف اقتصاد دنیا در سال ۲۰۱۸  ارایه داده می شد هم تمام شد  ولی برای اینکه سال ۲۰۱۸ را بهتر شروع کنیم ، در ابتدا باید تحلیل درستی از عملکرد اقتصادی دنیا در سال قبل داشته  باشیم .

به گزارش رتبه آنلاین به نقل از سایت اویل پرایس، یکی از بازارهایی که برای ایران اهمیت زیادی دارد ، بازار نفت است زیرا ایران اقتصادی وابسته به نفت دارد و شناسایی تحولات تاثیر گذار در بازار نفت  می تواند تاثیر زیادی روی تصمیم گیری های کشور داشته باشد.سوال اصلی این است که مهمترین تحول صنعت نفت در سال ۲۰۱۷ چه بود؟آیا ساختار قدرت در بازار نفت دنیا تغییر کرد یا اینکه عملکردی مانند قبل داشت؟

سایت اویل پرایس بعد از انجام یک همه پرسی با بزرگترین فعالان  صنعت نفت دنیا نوشت بزرگترین تحول صنعت نفت دنیا درسال ۲۰۱۷، افزایش حجم تولید نفت شیل و صادرات آن بود. قانون ممنوعیت صادرات نفت از امریکا از انتهای سال ۲۰۱۵ میلادی لغو شد. از ابتدای سال ۲۰۱۶ ما شاهد افزایش تواین تولید و صادرات نفت از امریکا بودیم ولی حجم صادرات امریکا به اندازه ای نبود که بازیگران بازار نفت از این کشور به عنوان رقیبی جدی نام ببرند. از ابتدای سال ۲۰۱۷ صادرات نفت امریکا به ۷۵۰ هزار بشکه در روز رسید و این میزان صادرات تا انتهای نیمه اول سال ۲۰۱۷ هم ادامه داشت . از آن زمان به تدریج ما شاهد بیشتر شدن صادرات نفت امریکا بودیم . امریکا توانست در فصل آخر سال ۲۰۱۷ میلادی ، صادرات خود را به مرز ۲.۱۳۳ میلیون بشکه در هر روز برساند. البته نوسان هایی هم در میزان صادرات مشاهده شد به این معنا که در تمام این دوره میزان صادرات برابر با ۲.۱۳۳ میلیون بشکه در روز نبود  و متوسط میزان صادرات در فصل آخر سال ۲۰۱۷ برابر با ۱.۵ میلیون بشکه در روز اعلام شد . ولی با توجه به سرمایه گذاریهای انجام شده در  امریکا و کاهش موانع  توسط دولت امریکا انتظار می رود در سال جاری توان تولید و صادرات این کشور رشد کند و به رقیبی جدی در بازار نفت دنیا تبدیل شود .رقیبی که قدرت سیاسی زیادی دارد و از ابزار نفت هم می تواند برای تحقق اهداف سیاسی خود بهره بگیرد.

در سال جاری امریکا به عنوان یکی از مهره های کلیدی در بازار نفت معرفی شده است . کشوری که سهم زیادی از صادرات نفت دنیا را به خود اختصاص داده است و برای تامین نیازهای داخلی خود به واردات وابسته نیست. امریکا می تواند معادلات قدرت در بازار نفت را بر هم بزند و این مساله برای کشورهای نفت خیز اوپک  که اقتصاد وابسته به نفت دارند از اهمیت بالایی برخوردار است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید