جمعه 31 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلییکه‌تاز «بهره‌وری‌سرمایه»در «بهره‌وری دستمزد» رکود داشت

یکه‌تاز «بهره‌وری‌سرمایه»در «بهره‌وری دستمزد» رکود داشت

کارنامه بهره وری شرکت «سیمان‌ فیروزکوه» در سال های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۴ منتشر شد.

به گزارش رتبه‌آنلاین ، داوران هشتمین جشنواره ملی بهره‌وری پس از ارزیابی عملکرد کارخانه‌های فعال در حوزه تولید سیمان و محاسبه «بهره‌وری هزینه نیروی کار» و «بهره‌وری سرمایه» آن‌ها و مقایسه این آمار با اهداف برنامه پنجم توسعه و میانگین کل صنعت سیمان کشور، کارنامه بهره‌وری کارخانه‌های این حوزه را منتشر کردند.

بر پایه این گزارش، داوران مبنای ابتدایی این ارزیابی را سال ۸۷و عدد آن را برابر ۱۰۰ تعیین کردند و مابقی سال‌ها تا سال نهایی این ارزیابی یعنی سال ۹۴، میزان بهره‌وری هزینه نیروی کار موردبررسی قرارگرفته است.

در این گزارش بر عملکرد شرکت «سیمان‌ فیروزکوه» و آمارهای بهره‌وری تمرکز کرده تا نسبت شاخص‌های بهره‌وری این شرکت با اهداف برنامه پنجم توسعه و میانگین کل صنعت سیمان به دست آید.

بهره‌وری سرمایه

نخستین سال بررسی داوران «سال۸۸» این شرکت توانست با آمارهای فوق‌العاده خود در این شاخص، عملکرد قابل قبولی را در بین شرکت‌های سیمانی داشته باشد به طوری که نخستین سال بررسی کارنامه این شرکت «سال90»، این شاخص تا 272درصدی بالا آماد و نسبت به اهداف برنامه پنجم توسعه که بر عدد 104درصدی تمرکز شده بود،‌ آمار قابل قبولی را به ثبت رسان.

بر اساس این گزارش، زمانی که شاخص بهره‌وری سرمایه شرکت‌ها در اوج به سر ببرند طبیعتا کاهش‌های چنددرصدی چندان تاثیری بر عملکرد و مدیریت آنها نداشته و بیشتر عوامل خارجی بوده که توانسته اندکی بر شاخص‌ها تاثیرگذار باشد.

در سال91 و 92 شاخص بهره‌وری سرمایه این شرکت به ترتیب 261 و 255 درصد بوده اما کماکان در مقایسه با اهداف برنامه پنجم توسعه طی این دو سال، نشانگر آن است که شاخص‌ها فاصله فراوانی را با یکدیگر دارند؛ در سال 91 و 92، شاخص اهداف برنامه پنجم توسعه به ترتیب 109درصد و 113درصد تعیین شده بود اما شاخص میانگین کل صنعت طی این سال‌ها نیز بالاتر از حد تصور بوده به طوری که شاخص 146درصدی و 165 درصدی به ثبت رسیده است.

سال93 را می‌توان سال اوج‌گیری شرکت‌های سیمانی و شوک به رکود دانست زیرا اغلب این شرکت‌ها طی این سال با افزایش بهره‌وری سرمایه روبه‌رو شدند و شرکت سیمان فیروزکوه نیز از این قضیه مستثنی نبوده و توانسته آمار و شاخص عالی 306درصدی را از خود برجای بگذارد.در آخرین سال بررسی کارنامه بهره‌وری سرمایه شرکت سیمان فیروزکوه، این شرکت شاخصی با مثبت 122درصد بالاتر از اهداف برنامه پنجم توسعه را ثبت کرده که این شاخص 244درصدی در شرایطی به‌دست آمده که بسیاری از شرکت‌های سیمانی تنها توانسته‌اند در مرز شاخص ساله پایه به این کارنامه پایان دهند.

بهره‌وری هزینه نیروی کار‌«دستمزد»

برپایه این گزارش، فاکتور بهره‌وری دستمزد در شرکت سیمان فیروزکوه به درخشانی فاکتور بهره‌وری سرمایه نبوده و شاخص‌های بالایی به ثبت نرسیده است.

در تنها سالی که این شرکت توانسته آماری بالاتر از شاخص سال پایه به ثبت برساند، سال 90 بوده که با آمار 107درصدی همراه بوده اما در ادامه بررسی کارنامه این شرکت طی بازه زمانی چهار ساله بین 91 تا 94،‌متاسفانه نتوانسته که شاخص‌های قابل قبولی را ثبت کرده و عملکرد موفق بهره‌وری سرمایه را باردیگر به نمایش بگذارند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید