سه‌شنبه 28 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیاقدام مسئولان برای بازار ارز چه بود؟

اقدام مسئولان برای بازار ارز چه بود؟

اقدام‌های ضربتی و واکنشی به بازار ارز بعد از مدتها وقفه و سکوت و شعار دادن در خصوص بازگشت بازار، اندک اندک در سخنان مسئولان خود را نشان می‌دهد.

به گزارش رتبه آنلاین، در شرایطی که نوسان و افزایش قیمت ها در بازار ارز و طلا مرزهای خطرناکی را به یکباره در نوردیده است ، برخی از محافل واکنش هایی نسبت به این موضوع را نشان داده اند.

در اولین اقدام واکنشی اواسط هفته، ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی با ارسال نامه‌ای به سیدکامل تقوی نژاد، رئیس سازمان امور مالیاتی، اعلام کرد که با عنایت به لزوم استقرار ثبات در بازار ارز، استمرار روند معرفی خریداران موصوف در راستای اجرای سیاست‌های کنترل بازار ارز و با هدف جلوگیری از اقدامات سوداگرانه و فعالیت‌های دلالی که منجر به کتمان درآمد واقعی و فرار مالیاتی می شود، بانک مرکزی به منظور ارتقاء سطح تعاملات خود با آن سازمان تا سر حد امکان و شناسایی و وصول دقیق درآمدهای مالیاتی دولت، ضمن ردیابی و تشخیص دلالان ارزی، اقدام به استخراج و ارائه اطلاعات این اشخاص کرده است.

در نامه سیف آمده است: بر همین اساس و بنا بر نتایج حاصل از بررسی‌های صورت گرفته در ارتباط با مبادلات ارزی در دوره زمانی مربوط به ابتدای سال جاری لغایت ۱۷‌‌/۱۰‌‌/۱۳۹۶، حجم بسیار زیادی از مبادلات دلار به نام اشخاص معدودی ثبت شده که به پیوست مشخصات هویتی به همراه میزان دلار خریداری شده توسط ایشان ارسال می شود؛لذا خواهشمند است دستور فرمایند، پس از رسیدگی به مبادلات اشخاص مذکور، اقدامات لازم در خصوص وصول مالیات‌های متعلقه صورت پذیرد.‌‌

آغاز دستگیری ۹۰ سوداگر ارزی در پایتخت

در اقدام پلیسی هم،  آگاهی تهران در عملیاتی گسترده، دلالان و اخلالگران بازار ارز را شناسایی و دستگیر کرد. به گزارش رتبه آنلاین، عملیات بزرگ ماموران پلیس آگاهی تهران علیه اخلالگران و دلالان بازار ارز پایتخت، از شب گذشته آغاز شده و ظهر چهارشنبه به پایان رسید و رئیس پلیس تهران از دستگیری ۹۰ سوداگر ارزی در پایتخت و پلمب ۱۰ صرافی در طرح مشترک پلیس با دستگاه‌های مسئول در حوزه تنظیم ارز خبر داد.

سردار حسین رحیمی با اشاره به اجرای طرح برخورد با سوداگران ارز اظهارداشت: از صبح امروز ماموران پلیس آگاهی تهران با همکاری بانک مرکزی و سازمان تعزیرات طرح برخورد با سوداگران ارز در تهران را آغاز کردند. وی افزود: در طرح امروز مجوز‌های صرافان در محدوده مرکزی کنترل شد که تا کنون ۱۰ صرافی پلمب شدند و ۱۶ صرافی اخطار پلمب گرفتند. به گفته رحیمی ۹۰ اخلالگر و سوداگر ارزی دستگیر شده اند.

وی تاکید کرد: در روزهای اخیر بازار ارز روند صعودی داشت و پس از برگزاری جلساتی اعلام شد که قوه قضائیه و پلیس به این موضوع ورود کنند.

به گفته رئیس پلیس تهران بیش از ۵۰۰ هزار ارز مختلف از متهمان کشف و تعدادی از سرکرده‌ها شناسایی و دستگیر شدند.

رحیمی افزود: با دلالان سرپایی دلار که در مکان های مختلف حاضر می شوند و در قیمت ارز تاثیر دارند، برخورد شده و ماموران پلیس در این محل‌ها حاضر شدند.

رئیس پلیس تهران در مورد تاثیر دستگیری این افراد، تاکید کرد: با اجرای این طرح دلار چهارشنبه ۱۰۰ تومان ارزان شد زیرا  دلالان قیمت گذار ارز هستند و با هماهنگی یکدیگر هر روز قیمت دلار را افزایش می دهند.

رحیمی تاكيد کرد: حضور پلیس در سبزه میدان، پاساژ افشار و فردوسی دائمی است و دیگر اجازه تحرک به این افراد را نمی‌دهیم.

رئیس پلیس تهران از دستگیری جایگزین جمشید بسم الله خبر داد و افزود: مردي که در بازار جایگزین جمشید بسم الله شده بود، امروز در طرح پلیس دستگیر شد.

جلسه محرمانه جهانگیری

در شرایطی که کارشناسان،ضعف مدیریت و سیاستگذاری را عامل نوسانات بازار ارز می‌دانند، جهانگیری با برگزاری جلسه محرمانه با مدیران بانکی، خواستار خروج تقاضاهای سفته‌بازانه از بازار ارز شد.

به گزارش رتبه آنلاین، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور با برگزاری جلسه محرمانه‌ای با مدیران عامل بانکها و مسئولان بانک مرکزی، علاوه بر دریافت گزارشی از وضعیت بازار ارز، خواستار به کارگیری تمهیداتی برای خروج تقاضاهای سفته‌بازانه از بازار ارز شده است.این در حالی است که کارشناسان، ضعف سیاست گذاری و مدیریت را عامل نابسامانی اخیر بازار ارز معرفی می کنند و معتقدند در صورت اعمال مدیریت صحیح تنش های اخیر ارزی قابل پیشگیری بود.

معرفی دلالان ارزی به مراجع قضایی، ساماندهی صرافی‌های غیرمجاز، افشای نام معامله‌گران مشکوک ارز و ارسال نام آنها به سازمان امور مالیاتی، برنامه‌ریزی برای توزیع ارز مداخله‌ای و ساماندهی بازار ارز از جمله خط مشی هایی بوده که در جلسه جهانگیری با مدیران عامل بانکها مطرح شده است.

این در شرایطی است که بانک مرکزی بیست و سوم بهمن ماه سال جاری، اسامی معامله‌گران مشکوک ارزی را به سازمان امور مالیاتی ارسال کرده و بارها به مردم هشدار داده که مراقب باشند تا اسیر برخی دلالانی که در بازار ارز فعال شده‌اند نشوند و مورد سوءاستفاده قرار نگیرند.

کمیسیون اقتصادی پیگیر وضعیت بازار ارز 

اما در مجلس هم، علی لاریجانی در پاسخ به تذکر رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد که این کمیسیون نوسانات فعلی بازار ارز را مورد پیگیری قرار دهد و پیشنهادات خودرا در این زمینه ارائه کند.

به گزارش رتبه آنلاین، محمدرضا پورابراهیمی در جلسه علنی صبح امروز مجلس در تذکری با اشاره به وضعیت نگران کننده بازار ارز گفت: در چند ماه گذشته به دلیل عدم مدیریت صحیح بازار ارز ارزش پول ملی ۲۵ درصد کاهش یافته است.

پور ابراهیمی با بیان اینکه این وضعیت در جذب سرمایه‌گذاری خارجی و رابطه افزایش ریسک سرمایه‌گذاری اثر منفی داشته و آثار تورمی به دنبال داشته است، اظهار داشت: همچنین تک رقمی کردن نرخ تورم که از دستاوردهای دولت بود، با مشکل مواجه شده است.

وی در ادامه افزود: بانک مرکزی توان لازم برای مدیریت بازار ارز را ندارد و لازم است که مجلس به این موضوع ورود کند و به رئیس‌جمهور تذکر بدهد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه بازار ارز قابل مدیریت است، گفت: اعدادی که در بازار ارز  معامله می شود، عدد واقعی نیست و امروز حبابی ایجاد شده و تقاضای روانی در کشور را به دنبال داشته است و بنابراین مجلس باید به این موضوع ورود کند و راهکارهای عملیاتی ارائه دهد.

رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: در بحث نرخ ارز بانک مرکزی باید توضیحات کافی داشته باشد و راهکاری برای آن ارائه کند.

لاریجانی تاکید کرد: کمیسیون اقتصادی هم موضوع را پیگیری کند و جلساتی بگذارد و پیشنهاداتی ارائه کند و من هم پیگیر این موضوع خواهم بود.

فقدان نظارت و نبود رویکرد فعال از سوی بانک مرکزی

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: قیمت فعلی ارز در بازار، حبابی است و این امر نتیجه عدم نظارت بانک مرکزی بر بازار است.

به گزارش رتبه آنلاین، محمدرضا پورابراهیمی ددرباره وضعیت فعلی بازار ارز و نوسانات آن در روزهای اخیر اظهارکرد: به نظر نمی‌رسد صراف‌ها و دلالان نقش چندانی در آشفتگی و نوسانات بازار ارز داشته باشند و در واقع فقدان نظارت و نبود رویکرد فعال از سوی بانک مرکزی موجب چنین وضعیتی در این بازار شده است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با اشاره به اینکه نرخ‌ فعلی ارز حباب دارد و واقعی نیست، گفت: تقاضای کاذب در بازار وجود دارد، البته در نهایت آثار منفی این موضوع گریبانگیر دولت خواهد بود.

او تاکید کرد: کار منطقی این است که دولت از طریق مکانیزم بانک مرکزی، یک رویکرد فعال را در این زمینه داشته باشد، در حال حاضر بانک مرکزی، رویکرد منفعلانه‌ای در بازار ارز دارد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است دولت عمدا به افزایش قیمت ارز با هدف تامین کسری بودجه دامن زده باشد، گفت: خیلی سخت است که فکر کنیم دولت عمدا در این بازار مدیریت نمی کند تا قیمت ارز بالا برود و امیدوارم که این چنین نباشد.

پور ابراهیمی اظهار کرد: هفته آینده کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد مدیریت بازار ارز جلسه ای خواهد داشت و آخرین جمع بندی‌ها را انجام می دهد و گزارش‌های خود در این زمینه را به صحن علنی مجلس ارائه خواهد داد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید