پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهنفت و نیرواردکانیان:‌ اثر کاهش بارش‌ بر کشت بهاره مشهود است

اردکانیان:‌ اثر کاهش بارش‌ بر کشت بهاره مشهود است

وزیر نیرو گفت: شرایط نزولات آسمانی به گونه ای است که حتی کشت بهاره کشاورزان نیز تحت تاثیر قرار گرفته و در حال رایزنی با وزارت جهادکشاورزی برای آگاهی دادن به کشاورزان هستیم تا متضرر نشوند.

به گزارش رتبه آنلاین، رضا اردکانیان روز چهارشنبه پس از جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به اینکه با توجه به بارش های اخیر آیا حق آبه تالاب های استان خوزستان در سال آینده داده خواهد شد، گفت: شرایط به گونه ای است که حتی کشت بهاره نیز تحت تاثیر این محدودیت ها قرار گرفته است.

وی افزود: جلساتی در حال برگزاری با وزارت جهادکشاورزی است و خواهان ارایه پیش آگاهی های لازم به کشاورزان هستیم تا از ناحیه کمبود آب، متحمل هزینه های قابل ملاحظه ای نشوند و امیدواریم با نزولات بیشتر بتوانیم در حد مقدور این حق آبه ها را تامین کنیم.

وی درباره افزایش قیمت آب و برق در سال آینده نیز اظهار داشت: هنوز مصوبات مجلس ابلاغ نشده و در حال بحث و بررسی است ولی از محل دریافت مردمی، سرمایه گذاری ها بخصوص در بخش برق انجام می دهیم و در هر صورت با کمبود آب، ممکن است امسال فشاری را در بخش تولید برقآبی هم داشته باشیم.

اردکانیان خاطر نشان کرد: برنامه ریزی کردیم که تابستان 97 را با مشارکت مردم پیش ببریم و هرگونه اصلاح قیمتی باید پس از بحث و بررسی در هیات دولت انجام شود.

وزیر نیرو در پاسخ به سوالی درباره وجود ریزگردها در استان خوزستان و ایجاد مشکلات برای زیرساخت های برق این استان تصریح کرد: وزارت نیرو از سال گذشته فعالیت بسیار خوبی را در این زمینه آغاز کرد و توانست تدارکات لازم را برای تعویض قابل ملاحظه ای از مقرره های سیلیکنی و شست و شوهای لازم و تدارک ماشین آلات و تجهیزات و حتی تعویض قابل توجهی از خطوط برق انجام دهد.

وی خاطر نشان کرد: تاکنون مشکلی به وجود نیامده و امیدوار هستیم این موج جدید ریزگردها نیز مشکل خاصی را از حیث تامین برق ایجاد نکند اما گرد و غبار به تنهایی مشکل زا نیست و وقتی رطوبت بالا باشد، نشست این گرد و غبار روی مقرره ها می تواند، مشکل زا شود.

وزیر نیرو خاطر نشان کرد: طبق گزارشاتی که من پس از این موج جدید گرد و غبار در استان خوزستان گرفتم، غیر از یکی دو مورد محدود، مشکل خاص نبوده ولی هیاتی از وزارت نیرو به استان خوزستان درحال عازم است و جلساتی را با وزارت جهادکشاورزی و سازمان محیط زیست خواهند داشت که بتوانیم مشکلات مردم را کمتر کنیم.

اردکانیان درباره تعامل وزارت نیرو با مجموعه سپاه در زمینه های مختلف تصریح کرد: بطور کلی ظرفیت های کشور در طرح های عمرانی بکار گرفته شده است و این جز اصول قانون اساسی است که در زمان صلح ظرفیت های نیروهای مسلح، همواره به کمک دولت آمده و مشارکت داشته اند، اما آنچه در روزهای اخیر مطرح شده، بحث اعلام آمادگی سپاه پاسداران برای کمک به وزارت نیرو برای تامین تجهیزات لازم برای اجرای طرح های باروری ها بوده است.

وی ادامه داد: دو فروند هواپیمایی که در اختیار مرکز باروری ابرها بوده، مشکلات جدی از حیث قدمت و نظایر آن داشته اند و از این رو همکاری هایی در این زمینه آغاز شده و امیدواریم ثمربخش باشد.

وزیر نیرو درباره تشکیل یک سازمان همکاری های منطقه ای در زمینه آب و دیپلماسی آب نیز گفت: اوایل دهه 80 که مسئولیت امور آب را برعهده داشتم، یک مرکز منطقه ای برای مدیریت آب تحت پوشش سازمان یونسکو تاسیس کردیم.

اردکانیان اظهار داشت: این مرکز که 11 کشور منطقه در حد وزیر در شورای حکام آن شرکت می کنند، مرکز فعالی بود و تصمیمات خوبی هم در جهت توسعه همکاری های منطقه ای و ایجاد فضای مناسب تر برای کارهای مشترک ایجاد شد که توانستیم بعد از گذشت 30 سال از امضای معاهده بین ایران و افغانستان در بحث رود هیرمند، این معاهده فعال شود و کمیساریای عالی آن فعال شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه این مرکز در سال های بعد نتوانست فعالیت های خود را توسعه دهد از این رو سعی در فعال کردن دوباره این مرکز هستیم.

وزیر نیرو یادآور شد: هیات وزیران در سال 83 مصوبه ای مبنی بر تاسیس مرکز ملی مطالعات آب های مرزی داشت که این مرکز نیز متاسفانه دنبال و تاسیس نشد. البته فعالیت مربوط به آبهای مرزی و استحصال آب و اجرای طرح های عمرانی به خوبی دنبال شده و ما مصمم هستیم به عنوان دیپلماسی ضروری منطقه ای که از تنوع موضوعات آبریز مشترک برخوردار هستیم، این ظرفیت سازی را شکل دهیم و از آن استفاده کنیم.

منبع : اقتصاد آنلاین

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید