جمعه 10 فروردین 1403
خانهبازار پولی مالیبازار سرمایه (بورس)بازگشت بورس به کانال ۹۸هزار واحد

بازگشت بورس به کانال ۹۸هزار واحد

 

همایون دارابی بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد رشد شاخص کل و بازپس‌گیری کانال ۹۸ هزار واحدی بود. در بازار دیروز معامله‌گران در حالی فعالیت خود را شروع کردند که در صحنه بازار جهانی قیمت‌های جهانی اندکی بهبود یافته بود.

در این شرایط بهای نفت درنزدیکی کانال ۶۳دلار قرار گرفت. در همین حال بهای فلزات نیز بهبود اندکی داشت. بهای مس به ۶هزار و ۹۴۷دلار در هر تن رسید. بهای دو فلز سرب و روی نیز به ترتیب ۲هزار و ۵۲۸دلار و ۳هزار و ۴۴۷دلار رقم خورد.

به گزارش رتبه آنلاین از دنیای اقتصاد، اما مهم‌ترین عامل بهبود بازار دیروز افزایش بهای دلار و رسیدن آن به مرز ۵هزار تومان بود. این امر معامله‌گران را برای سود سال دیگر شرکت‌ها امیدوار کرد.در این شرایط بازار با گرایش به سمت پالایشگاه‌ها از جمله پالایشگاه اصفهان، بندرعباس و تهران و همچنین نماد فولاد مبارکه زمینه‌ساز رشد ۱۷۹واحدی (معادل ۲/ ۰ درصد) شد تا شاخص کل در پایان معاملات به ۹۸هزار و ۱۰۳واحد قرار گیرد.در بازار دیروز عرضه عمده سرمایه‌گذاری صنعت و معدن بدون حضور رقیب انجام شد و گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی در قیمت پایه این شرکت را خریداری کرد. این گروه در سال گذشته نیز توسعه امید و پیش از آن شرکت‌های سرمایه‌گذاری دیگری را خریداری کرده بود.

در بازار دیروز در گروه خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: خودروسازی با دارا بودن سهم ۵/ ۳ تا چهار درصدی در تولید ناخالص داخلی کشور، همچنین سهم ۱۸ تا ۲۰ درصدی در بخش صنعت و سهم ۱۲درصدی اشتغال بخش صنعتی کشور، از جایگاه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ویژه‌ای برخوردار است.همچنین مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: قطعه‌سازی کشور سال گذشته موفق شد قطعات و مجموعه‌های تولیدی خود به ارزش هشت میلیارد دلار را در بازار داخل به فروش برساند. مدیرعامل شرکت ایران خودرو نیز با اشاره به اینکه خصوصی‌سازی موجب نجات صنعت خودروی کشور خواهد شد، خواستار آن شد تا در راه خصوصی‌سازی این صنعت در کشور موانع برطرف شود. در گروه پتروشیمی دیروز اعلام شد با پایان تعمیرات اساسی و انجام اقدامات اصلاحی تولید اتان پالایشگاه هفتم پارس جنوبی (فاز‌های ۱۷ و ۱۸) ۴۲ درصد افزایش یافت.

حسن اسعدی، سرپرست مدیریت پالایشگاه هفتم مجتمع گاز پارس جنوبی با اشاره به اهمیت تولید اتان به‌عنوان یک محصول با ارزش افزوده و اصلی‌ترین خوراک پتروشیمی‌های عسلویه گفت: یکی از موفقیت‌های بزرگ فازهای ۱۷ و ۱۸ افزایش تولید اتان است. وی افزود: نرخ استحصال اتان از خوراک ورودی در پالایشگاه هفتم نزدیک به ۸۰ درصد است که این میزان بالاترین نرخ تولید اتان در بین پالایشگاه‌های مجتمع گاز پارس جنوبی است.  به گفته وی این کار با انجام اقدامات اصلاحی در رفع تنگناها و چالش‌های عملیاتی و بهینه‌سازی فرآیند در فازهای ۱۷ و ۱۸ صورت گرفته و تولید اتان این پالایشگاه حدود ۲۰ درصد بیش از طراحی است.  اسعدی می‌گوید: فازهای ۱۷ و ۱۸ مطابق طراحی باید ۲ هزار و ۵۵۰ تن اتان تولید کنند که با افزایش صورت گرفته این میزان به ۳ هزار و ۵۰ تن در روز رسیده است.  در گروه غذایی مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی از رکورد تاریخی و بی‌سابقه تولید ۸ میلیون تن چغندرقند در سال جاری خبر داد. علیرضا یزدانی مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: از این ۸ میلیون تن تولید، ۷۶۰ هزار تن آن مربوط به چغندر پاییزه است.وی افزایش متوسط عملکرد تولید چغندر قند از ۵۴ تن در هکتار در سال گذشته به ۵۹ تن در هکتار در سال جاری را یکی از علل افزایش تولید این محصول عنوان کرد.

یزدانی افزود: استفاده از ارقام پرپتانسیل، اقدامات به زراعی در سطح مزارع، آموزش، استقبال کشاورزان از کشت این محصول و افزایش سطح زیر کشت چغندر پاییزه و تا حدود کمی بهاره از دیگر عوامل موثر در افزایش تولید امسال بوده است.یزدانی با اشاره به محدودیت کارخانه قند در استان خوزستان، تصریح کرد: با تلاش‌های انجام شده، چند سرمایه‌گذار علاقه‌مند به احداث کارخانه جدید قند در این استان شده‌اند.وی درباره کشت چغندرقند در استان لرستان نیز اذعان داشت: توسعه کشت پاییزه چغندرقند در مناطق پلدختر و کوهدشت استان لرستان به‌طور جدی در دستور کار وزارت جهاد‌کشاورزی قرار دارد و با کشت آن در مهر‌ماه و برداشت در خرداد ماه، عمده نیاز آبی این محصول از نزولات جوی تامین و موجب کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب می‌شود.در گروه بیمه‌ای سازمان خصوصی‌سازی در دومین شنبه اسفند ماه امسال بلوک ۳۴/ ۱۷ درصدی سهام شرکت بیمه البرز را به وکالت از دولت روانه میز فروش بازار اول بورس تهران می‌کند.

سازمان خصوصی‌سازی در ۱۲ اسفند ماه امسال تعداد ۶۹۳ میلیون و ۶۶۶ هزار و ۷۷۷ سهم معادل ۳۴/ ۱۷ درصد از کل سهام شرکت بیمه البرز را به وکالت از دولت در بازار اول بورس تهران واگذار می‌کند. قیمت پایه هر سهم بیمه البرز برای این بلوک مدیریتی غیر‌کنترلی بیمه البرز مبلغ ۱۲۷۵ ریال تعیین شد که با شرایط یکجا و نقد یا پرداخت ۳۰ درصد از وجه معامله به‌طور نقد طی مهلت ۲۰ روز کاری و مابقی اقساط مساوی ۶ ماهه طی ۴ سال به قیمت تابلو بورس در روز عرضه به اضافه ۲۰ درصد به شرط آنکه از قیمت پایه کمتر نباشد، عرضه خواهد شد.  در گروه قطعه‌سازی مدیرعامل رادیاتور ایران‌ یکی دیگر از زیرمجموعه‌های سایپا تغییر کرد.به این ترتیب علیرضا کمیزی که از آذر ۸۹ با حکم نعمت‌الله پوستین‌دوز، مدیرعامل رادیا  تور ایران شده بود، از این شرکت بورسی با سرمایه ۳۰ میلیارد کنار گذاشته شد تا غلامحسن جواهر‌پور عهده‌دار این سمت شود. در این گروه ایران‌خودرو دیزل زمان عرضه بلوک مدیریتی چرخشگر را اعلام کرد. این بلوک به قیمت پایه هر سهم ۲۷۸۷ ریال از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار، حداقل ۱۰ روز پس از تاریخ انتشار آگهی مزایده در روزنامه‌های اطلاعات و «دنیای اقتصاد» در تاریخ ۲۴ بهمن سال جاری است. قیمت تمام شده «خچرخش» برای «خاور» ۵/ ۳۳ میلیارد تومان است.این بلوک ۳/ ۱۳۳ میلیارد تومان به فروش می‌رسد که حدود ۸/ ۹۹ میلیارد تومان برای «خاور» سود دارد.در بودجه خاور ۶/ ۱۷۱ میلیارد تومان سود فروش سرمایه‌گذاری‌ها پیش‌بینی شده است.در گروه شوینده‌ها نماد شرکت تازه وارد مدیریت صنعت شوینده توسعه بهشهر به دلیل افزایش بیش از ۲۰ درصدی قیمت سهام برای یک روز متوقف شد.شوینده در گزارش شفاف‌سازی خود نظیر دیگر شرکت‌ها بر عدم رخداد اتفاق خاصی در این شرکت خبر داد. در مجموع بازار دیروز، بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۲۵۱میلیارد تومان و در فرابورس به ۲۰۶میلیارد تومان بالغ شد.

منبع :

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید