جمعه 10 فروردین 1403
خانهاخبار روزافزایش قیمت دلار واردات تخم مرغ را مختل کرد

افزایش قیمت دلار واردات تخم مرغ را مختل کرد

دبیرکل کانون سراسری انجمن های پرورش دهندگان مرغ تخمگذار ایران گفت: برای واردات تخم مرغ به اندازه کافی مجوز صادر شده‌است اما رشد صعودی قیمت دلار موجب شده تجار واردات تخم مرغ را متوقف کنند و قیمت ها هر روز افزایش پیدا کند.

به گزارش رتبه آنلاین از اقتصاد آنلاین، فرزاد طلاکش افزود: در شرایطی که قیمت دلار در لحظه افزایش پیدا می کند واردات تخم دیگر برای تجار توجیه اقتصادی ندارد.

وی درباره آخرین وضعیت واحدهای مرغ تخمگذار و تولید این محصول در کشور، اظهار داشت: از 7 استان اصلی تولیدکننده تخم مرغ؛ استان‌های قزوین، تهران، البرز و قم 90 درصد و استان آذربایجان 60 درصد واحدهای مرغ تخمگذار خود را به طور کامل از دست داده‌اند.

طلاکش ادامه داد: با بروز سویه جدید در استان گیلان انتظار می‌رود تعداد تلفات از مرز 25 میلیون قطعه بگذرد و تولید بیش از این کاهش و قیمت‌ها افزایش پیدا کند.

دبیرکل کانون سراسری انجمن های پرورش دهندگان مرغ تخمگذار ایران در پاسخ به این پرسش که چه اقداماتی برای جایگزینی مرغ‌های معدوم شده صورت گرفته است، بیان کرد: امکان جوجه ریزی برای جایگزنی مرغ های معدوم شده تا 42 روز وجود ندارد و با توجه به شیوع سویه جدید پس از این مدت نیز جوجه ریزی برای مرغداران ریسک بزرگی محسوب می‌شود، ضمن اینکه تعداد زیادی از مرغداران هنوز خسارات خود را دریافت نکرده اند و با کمبود نقدینگی برای شروع مجدد تولید مواجه هستند.

به گفته طلاکش؛ جایگزین گله‌های معدوم شده زمان‌بر است و در این مقطع زمانی نمی‌توان از این روش برای جبران کمبود بازار استفاده کرد و واردات تنها راه چاره است.

وی از ورود شرکت پشتیبانی امور دام کشور به واردات تخم مرغ خبر داد و افزود: قبل از این شرکت پشتیبانی امور دام کشور تنها وظیفه عرضه تخم مرغ‌های وارداتی را برعهده داشت اما، با امتناع تجار از واردات این شرکت به صورت مستقیم به واردات تخم مرغ ورود پیدا کرده است.

طلاکش ادامه داد: طبق آخرین اطلاعاتی که به کانون رسیده است، امروز یک هزار و 400 تن تخم مرغ خریداری شده توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور به پشت مرزها رسیده و به زودی وارد و عرضه خواهد شد.

وی با رد این ادعا که؛ تعمدی در کم کاری برای مبارزه با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان وجود دارد، تاکید کرد: برخی مدعی هستند که سازمان‌های مسئول برای تامین سود افراد معدودی دانسته کم کاری می‌‎کنند و جلوی شیوع بیماری را در کشور نمی‌گیرند اما، واقعیت این است سازمان‌های مسئول مانند سازمان دامپزشکی کشور از منابع مالی کافی برای اجرای برنامه‌های پیشگیرانه برخودار نیستند تا وظایف خود را به درستی انجام دهند.

طلاکش ادامه داد: ضمن اینکه برای غلبه بر مشکل و بحرانی با این گسترش و سطح خسارات نیاز به همکاری و کمک سایر ارگان‌ها مانند نیروی انتظامی، قوه قضائیه، ستاد بحران و بسیج سازندگی است.

دبیرکل کانون سراسری انجمن های پرورش دهندگان مرغ تخمگذار ایران با بیان اینکه صنعت طیور کشور 3 سال متوالی تلخ را تجربه می کند، افزود: شرایط به وجود آمده در اثر شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان موضوع جدید نیست اما، سهل انگاری ادامه دار سازمان های مسئول موضوع عجیبی است که قابل درک نیست.

طلاکش در پایان اظهار کرد: تخم مرغ به دلیل آسیب پذیری بالا امکان حمل در فواصل طولانی را ندارد به همین دلیل با درگیری بدون شک کشورهای منطقه به این بیماری، باید منتظر شرایط سختر برای بازار تخم مرغ کشور بود.

منبع :

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید