سه‌شنبه 28 فروردین 1403
خانهاخبار روزبرگزاری کنفرانس تجارت الکترونیکی فرامرزی در پکن با حضور ایران

برگزاری کنفرانس تجارت الکترونیکی فرامرزی در پکن با حضور ایران

اولین کنفرانس تجارت الکترونیکی فرامرزی با حضور رییس کل گمرک کشورمان به مدت 2 روز در پکن برگزار شد.

به گزارش رتبه آنلاین، این کنفرانس با همکاری سازمان بین المللی گمرک و گمرک چین و با حضور نمایندگان 125 کشور از جمله «فرود عسگری» رییس کل گمرگ کشورمان در پکن برگزار شد.

رییس کل گمرک ایران در حاشیه این کنفرانس گفت: این کنفرانس با موضوع «یک رویکرد نوآورانه، فراگیر، استراتژیک و همکاری برای تجارت بین الملل پایدار» برگزار شد.

او گفت: محورهای این رویداد بر جذب، تسخیر و بهره برداری از فرصت های ارائه شده توسط تجارت الکترونیک بین المللی تمرکز داشت.

وی گمرک ایران را عضو فعال سازمان بین‌المللی گمرک عنوان کرد و گفت: در این نشست بین المللی ضمن استفاده از تجارب کشورهای دیگر، توانمندی‌های گمرک ایران را نیز در سطح بین‌الملل عرضه کردیم.

او با اشاره به اینکه سازمان جهانی گمرک (wco) خریدهای آنلاین و تجارت الکترونیک فرامرزی را در دنیا استاندارد سازی می‌کند گفت: این موضوع از دیگر مهمترین محورهای کنفرانس تجارت الکترونیکی فرامرزی سازمان جهانی گمرک در چین بود.

عسگری گفت: با توجه افزایش فزاینده خریدهای آنلاین، گمرکات کشورهای دنیا با انبوهی از بسته‌های کوچک با خریدارهای متفاوت و ناشناخته روبرو هستند به همین دلیل در این کنفرانس بحث مبارزه با تخلفات از جمله کالاهای جعلی، اجرای قوانین و وصول درآمد و مسائل مهم گمرکات کشورهای دنیا در خصوص خریدهای آنلاین و تجارت الکترونیکی فرامرزی، مورد بحث قرار گرفت.

رییس کل گمرک ایران با توجه به تنظیم پیش نویس استانداردهای مربوط به تجارت الکترونیکی فرامرزی، خواستار توجه بیشتر سازمان جهانی گمرک در لحاظ نمودن نیازها و انتظارات کلیه کشورهای عضو در این سند شد.

** دیدار رییس کل گمرک ایران با مسئولان گمرکات چین، ژاپن، روسیه و هنگ کنگ

رییس کل گمرک ایران در حاشیه این کنفرانس و با هدف تقویت همکاری‌های دو جانبه با معاون اول وزیر گمرک چین، رئیس کل گمرک ژاپن، معاون اول رییس گمرک روسیه و مدیر بین‌الملل گمرک هنگ کنگ دیدار و گفت‌وگو کرد.

فرود عسگری ابتدا با معاون اول رییس گمرک روسیه دیدار کرد دو طرف در این دیدار در خصوص چگونگی اجرای کریدور سبز بین دو کشور گفت‌وگو کردند.

همچنین رییس کل گمرک در حاشیه کنفرانس تجارت الکترونیکی فرامرزی با معاون اول وزیر گمرک چین ملاقات کرد.

در این دیدار عسگری اهم محورهای همکاری گمرکی ایران و چین را با توجه به موقعیت و دیدگاه توسعه کشورمان تشریح کرد و گفت: ایران خواهان گسترش همکاری‌ها در چارچوب طرح یک کمربند یک جاده، امکان اجرایی کردن تبادل الکترونیکی اطلاعات گمرکی، افزایش دید و بازدید متقابل برای تعیین زمینه‌های مهم همکاری برای کمک به فعالان اقتصادی، شناخت متقابل فعالان مجاز اقتصادی، تسریع در جهت اجرای آن، همکاری در زمینه مبارزه با تخلفات گمرکی و بالاخره تقویت همکاری در زمینه توانمندسازی گمرکات است.

در این دیدار، طرف چینی ضمن ابراز خرسندی از حضور هیات ایرانی در این کنفرانس به خلاصه ای از همکاری‌های گمرکی دو کشور اشاره کرد و گفت: با موارد پیشنهادی ایران موافق و ما نیز خواهان پیگیری و تسریع در اجرای برنامه به رسمیت شناسی فعالان مجاز اقتصادی بین گمرکات دو کشور هستیم.

معاون اول وزیر گمرک چین همچنین قول داد تمام تلاش خود را برای اجرایی کردن این برنامه بکارگیرد.

رییس کل گمرک ایران در ادامه سفر خود به چین با مدیر بین الملل گمرک هنگ کنگ در خصوص چگونگی نهایی کردن پیش نویس متن ترتیبات همکاری که بین گمرکات دو کشور تبادل شد گفت و ‌گو کرد.

طرف هنگ کنگی در این دیدار گفت: موضوع در حال مراحل نهایی انجام تشریفات داخلی است و بزودی نتیجه برای چگونگی امضاء سند اعلام می شود.

رییس کل گمرک ایران همچنین در حاشیه این کنفرانس با رییس گمرک ژاپن نیز دیدار و گفت و گو کرد.

عسگری ضمن تشکر از حمایت های گمرک ژاپن از ایران به خلاصه ای از همکارهای گمرکی دو کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به مکاتبات صورت گرفته بین گمرکات دو کشور در خصوص پیش نویس موافقت نامه کمک متقابل اداری، خواهان تسریع طرف ژاپنی در ارائه نقطه نظرات نهایی خود برای امضاء این موافقت نامه هستیم.

رییس گمرک ژاپن نیز ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با هیات گمرکی ایران قول مساعد داد به محض برگشت به کشورش موضوع را پیگیری و نتیجه را اعلام خواهد کرد.

همکاری در زمینه مبارزه با تقلبات تجاری و همچنین مبارزه با مواد مخدر و همکاری های آموزشی از جمله موضوعات مورد همکاری دو طرف است که در این دیدار به آنها اشاره شد.

هیات گمرک ایران متشکل از فرود عسگری رئیس کل و علیرضا امیرخانی رییس گروه دفتر همکاری های بین الملل در این کنفرانس حضور فعال داشتند.

منبع : اقتصاد آنلاین

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید