چهارشنبه 29 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیایران و عراق رکورددار رشد اقتصادی ۲۰۱۶ جهان

ایران و عراق رکورددار رشد اقتصادی ۲۰۱۶ جهان

مونا مشهدی رجبی:رشد اقتصادی را می‌توان یکی از معیارهای مهم در ارزیابی اقتصادی هر کشوری دانست.کشورها تلاش می‌کنند تا نرخ رشد اقتصادی خود را افزایش دهند و از این رشد بالای اقتصادی بیشترین بهره را بدست آورند.

به گزارش رتبه‌آنلاین به نقل از  بانک جهانی، در سال ۲۰۱۶ میلادی  ایران رکورددار نرخ بالای رشد اقتصادی در دنیا بود.طبق این گزارش نرخ رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۶ برابر با ۱۳.۴۰ درصد بود و به همین دلیل جایگاه اول را از آن خود کرد. عراق در این رده‌بندی جایگاه دوم را به خود اختصاص داد و توانست نرخ رشد اقتصادی ۱۱ درصدی را از آن خود کند.

کشور کوچک نایورو که در قاره اروپا واقع شده است در این سال رشد ۱۰.۴۰ درصدی و کشور کوچک موناکو نرخ رشد اقتصادی ۱۰ درصدی را تجربه کرد. نرخ رشد اقتصادی اریتره در این سال برابر با ۸.۶۸ درصد بود  و کشورهای ساحل عاج، بوتان، ازبکستان، اتیوپی و ایسلند در این رده‌بندی جایگاه ششم تا دهم را بدست آوردند.

نرخ رشد اقتصادی کشور ترکمنستان در این سال برابر با ۶.۲۰ درصد و نرخ رشد اقتصادی چین برابر با ۶.۶۹ درصد بود درحالی‌که عمان و پاکستان به ترتیب شاهد رشد اقتصادی ۵.۶۵ درصد و ۵.۴۷ درصد  بودند.

نرخ رشد اقتصادی اندونزی در این سال ۵.۰۲ درصد و کویت ۳.۵۵ درصد بوده است.در سال ۲۰۱۶ میلادی نرخ رشد اقتصادی موریتانی برابر با ۳.۸ درصد، نرخ رشد اقتصادی ترکیه ۳.۱۸ درصدو نرخ رشد اقتصادی کره جنوبی برابر با ۲.۸۳ درصد بود. امریکا که بزرگترین اقتصاد دنیا است در سال ۲۰۱۶ توانست نرخ رشد اقتصادی۱.۴۹ درصدی را تجربه کند و نرخ رشد اقتصادی کشورهای سویس و فرانسه به ترتیب برابر با ۱.۳۸ درصد  و ۱.۱۹ درصد بود. روسیه در این سال رشد اقتصادی منفی را شاهد بود. در این سال ارزش تولید ناخالص داخلی روسیه با نرخ ۰.۲۲ درصد کاهش یافت و آرژانتین، بلاروس، آذربایجان، یمن و ونزویلا هم شاهد انقباض اقتصادی بودند.

کشورهایی که بالاترین نرخ رشد اقتصادی را تجربه کردند
رتبهنام کشورنرخ رشد اقتصادی (درصد)
۱ایران۱۳.۴۰
۲عراق۱۱
۳نایورو۱۰.۴
۴موناکو۱۰
۵اریتره۸.۶۸
۶ساحل عاج۸.۳۴
۷بوتان۷.۹۹
۸ازبکستان۷.۸
۹اتیوپی۷.۵۶
۱۰ایسلند۷.۲

 

نرخ رشد اقتصادی در کشورهای منتخب
رتبهنام کشورنرخ رشد اقتصادی(درصد)
۷۶کویت۳.۵۵
۸۵ترکیه۳.۱۸
۹۱امارات۳.۰۴
۹۹کره جنوبی۲.۸۳
۱۱۵افغانستان۲.۲۳
۱۳۳آلمان۱.۹۴
۱۳۸عربستان۱.۷۴
۱۴۴کانادا۱.۴۷
۱۵۴فرانسه۱.۱۹
۱۶۰ژاپن۱.۰۳

 

 

شماری از کشورهایی که نرخ رشد اقتصادی منفی داشتند
رتبهنام کشورنرخ رشد اقتصادی(درصد)
۱۷۰روسیه۰.۲۲-
۱۷۱یونان۰.۲۴-
۱۷۳پورتو ریکو۰.۵۸-
۱۸۰نیجریه۱.۶۲-
۱۸۷آذربایجان۳.۱۰-
۱۸۹ونزویلا۳.۸۹-
۱۹۴لیبی۶۲.۰۸-
اخبار مرتبط

بیشترین بازدید