جمعه 31 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیرتبه بندی بزرگان «جذب سرمایه خارجی» جهان

رتبه بندی بزرگان «جذب سرمایه خارجی» جهان

سرمایه گذاری مستقیم خارجی نقش مهمی در رشد اقتصادی کشورها دارد.  هر ساله ضمن ارایه گزارشی در مورد  ارزش دلاری سرمایه گذاری خارجی در کشورهای مختلف، گزارشی در مورد سهم سرمایه‌گذاری به تولید ناخالص داخلی هم ارایه می‌شود. 

به گزارش رتبه‌آنلاین به نقل از بانک جهانی، در سال گذشته ژاپن از نظر مبلغ خالص سرمایه‌گذاری خارجی در دنیا جایگاه اول را داشت .مبلغ  خالص سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور برابر با تفاوت میزان سرمایه‌گذاری جذب شده به کشور و سرمایه‌گذاری این کشور در خارج از مرزها است. در این سال ارزش سرمایه‌گذاری خالص خارجی در ژاپن برابر با ۱۳۴ میلیارد و ۷۴۹ میلیون دلار امریکا بود.

لوگزامبورگ در این  سال ۱۰۰ میلیارد و ۸۹۴ میلیون دلار سرمایه خارجی خالص  جذب کرد و هلند توانست با جذب کردن ۹۸ میلیارد و ۴۶۵ میلیون دلار سومین کشور دنیا از نظر خالص سرمایه‌گذاری خارجی باشد. کشورهای سوییس و چین و کانادا در این رده‌بندی جایگاه چهارم تا ششم را داشتند و ارزش سرمایه‌گذاری خالص در کشور فرانسه برابر با ۲۸ میلیارد و ۹۷۸ میلیون دلار بود .

این گزارش نشان می‌دهد از میان ۱۸۵ کشور دنیا تنها ۳۷ کشور  توانستند ورود بیشتر سرمایه‌های خارجی را نسبت به خروج آن تجربه کنند. در واقع در ۳۷ کشور دنیا خالص سرمایه‌گذاری خارجی مثبت بوده است و در دیگر کشورها این رقم منفی بود.خالص سرمایه‌گذاری خارجی در بسیاری از کشورهای اروپایی مثبت بود و در کشورهای چین، عراق، قطر ،عربستان سعودی، کره جنوبی هم این رقم مثبت بوده است.

پاکستان، شیلی، ترکیه و مالزی از جمله کشورهایی هستند که خالص سرمایه‌گذاری خارجی در این کشورها منفی بود.گزارشی در مورد ایران در این رده‌بندی وجود ندارد و دلیل آن عدم ارایه اطلاعات رسمی اعلام شده است. اطلاعاتی در مورد امریکا هم در این گزارش وجود ندارد.

کشورهایی که بالاترین سرمایه گذاری خارجی خالص را دارند
مبلغ خاصل سرمایه گذاری خارجی(میلیارد دلار)نام کشوررتبه
۱۳۴.۷۴۹ژاپن۱
۱۰۰.۸۹۴لوگزامبورگ۲
۹۸.۴۶۵هلند۳
۵۷.۵۱۴سوییس۴
۴۶.۶۴۶چین۵
۳۵.۲۴۲کانادا۶
۲۸.۹۷۸فرانسه۷
۲۵.۰۴۷نروژ۸
۲۳.۷۸آلمان۹
۲۳.۰۲۴ایرلند۱۰

 

 

مبلغ خالص سرمایه گذاری در کشورهای منتخب
مبلغ سرمایه گذاری خارجی خالص(میلیون دلار)نام کشوررتبه
۷۱۲۸قطر۱۶
۱۵۷.۹عراق۲۸
-۹۸.۹۹افغانستان۶۴
-۱۴۳.۴مالی۷۱
-۳۴۴.۱۴۷تاجیکستان۹۰
-۶۹۵.۱تونس۱۰۶

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید