سه‌شنبه 28 فروردین 1403
خانهخبراجتماعی و شهریتبلیغات عجیب و ابهام در مالکیت ویسپی(wispi)

تبلیغات عجیب و ابهام در مالکیت ویسپی(wispi)

یک اپلیکیشن پیام رسان، این روزها توسط چهره های ضد انقلاب در شبکه‌های ماهواره ای با شدت و حدتی بالا تبلیغ می‌شود و به دنبال این موضوع است که کاربران ایرانی خود را بالا ببرد. صاحب و متولی این پیام رسان کیست و چرا با سطح دسترسی بالا به اطلاعات مخاطبان خود، از خارج ایران این‌همه تبلیغ می‌شود؟

به گزارش رتبه آنلاین، بعد از فیلترینگ تلگرام در ایران، برخی اپلیکیشن‌های جایگزین در ایران رونمایی شده است تا جایگزین تلگرام شود اما جملگی این پیام رسان‌ها با وجود ابهام‌های مالکیتی مورد اقبال عمومی واقع نشدند و حتی برخی  از انها با ابهام‌های ویژه تری روبرو هستند.

به گزارش رتبه آنلاین، پیام رسان ویسپی یکی از  اپلیکیشن‌هایی است که این روزها با تبلیغات داخلی و خارجی بیشتر مورد توجه قرار گرفته و بحث‌هایی در خصوص مالکیت آن در فضای مجازی در گرفته است.

در این ماجرا، آن چیزی که ابهام‌ها را افزایش می‌دهد، تبلیغات همزمان این پیام رسان در برخی رسانه‌های ایرانی است. ویسپی به تازگی توسط برخی از سایت‌‎های ایرانی هم تبلیغ نیز می‌شود تا این شبهه پدید آید که برخی از رسانه‌ها حامی این پیام رسان مجهول الهویه هستند. چرا که منابع داخلی مالکیت این پیام رسان را انکار کرده اند و این پیام رسان با سطح دسترسی بالای خود به اطلاعات کاربران، این شبهه را ایجاد کرده که اطلاعات ایرانی‌ها تحت یک خطر بزرگ قرار گیرد.

ویسپی با امکاناتی نظیر تماس صوتی رایگان (این ویژگی از همان ابتدا در تلگرام مسدود شد) قصد جذب مخاطبان را دارد، اما نکته مهم درباره این پیام رسان این است که با نصب این ابزار، شما اجازه ضبط مکالمات و شنود اطلاعات و حتی دسترسی به کلیه اطلاعات خود را به پیام رسانی می‌دهید که مشخص نیست مالکش کیست!


فیلترینگ ویسپی در گذشته 

بر پایه این گزارش، پیام‌رسان ویسپی wispi که عمری دو ساله دارد، اپلیکیشنی است که در ابتدا توسط چینی‌ها توسعه داده شده و در گذشته یک بار هم طعم فیلترینگ را نیز در ایران چشیده است.

 

ویسپی، ایرانی است؟

در قسمت «درباره» سایت ویسپی، اشاره‌ای به محل تولد این سرویس نشده است. با این حال، در اپ‌استور و گوگل‌پلی، توسعه‌دهنده شرکتی است به نام «SG Atlantic Limited» که مستقر در هنگ‌کنگ است. ویسپی هم تنها اپلیکشنی است که این شرکت در نوامبر ۲۰۱۵ در این دو فروشگاه نرم‌افزاری قرار داده است.

بر اساس اظهار نظر برخی کارشناسان حوزه مجازی، این پیام‌رسان از  ماه‌های گذشته توسط یک شرکت ایرانی مدیریت می‌شود. ویسپی خود را یک اپلیکیشن ایرانی معرفی نمی‌کند و حتی در بخش قوانین و مقررات آن، به شرکت «SG Atlantic Limited»  می‌رسیم که در هنگ‌کنگ مستقر است. اما  بررسی‌ اسناد در اینترنت نشان می‌دهد نام شرکت شاتل(بزرگ‌ترین اپراتور اینترنت ثابت در کشور)در ایران به این پیام رسان پیوند خورده است.

«میلاد نوری»، توسعه دهنده اپلیکیشن موبایل در این باره به سایت تاچ نت  گفته است:«با بررسی فایل نصب اپلیکیشن‌های اندروید (APK) می‌توان مشخصات مختلف فایل از جمله نام توسعه‌دهنده آن را مشاهده کرد که یکی از ساده‌ترین راه‌ها استفاده از ابزارهای آنلاین برای این کار است. کافیست نام بسته (پکیج نیم) ویسپی را در گوگل جستجو کنید و مشخصات فایل و نام توسعه دهنده (شاتل) را در سایت‌های میزبان ببینید. با این حال این امکان وجود داشت که شاتل نام یک شرکت خارجی باشد. اما زمانی که با استفاده از ابزارهایی نظیر Packet Capture (اپلیکیشنی که دیتای ورودی و خروجی به موبایل شما را چک می‌کند) آی‌پی سرور ویسپی را بررسی کنید، این اپلیکیشن به چند آی‌پی مختلف درخواست می‌دهد که همه آنها به نام شرکت اینترنتی شاتل هستند و سرور آنها در ایران قرار دارد. با توجه به وجود ردپای شاتل در دو قسمت سرور و کلاینت، فرضیه استفاده از CDNهای شاتل از طرف شرکت خارجی رد می‌شود.»

زمانی که از طریق سرویس Whois، چند آی‌پی آخر لیست فوق را بررسی کنیم، باز هم به بزرگ‌ترین خدمات دهنده اینترنتی در ایران نزدیک‌تر می‌شویم:

از سوی دیگر، اطلاعاتی که سرویس «الکسا» منتشر می‌کند حکایت از آن دارد که ۹۵ درصد از ترافیک وب‌سایت ویسپی مربوط به کشور ایران است و الکسا، بر حسب همین بازدید زیاد در ایران، آن را یک وب‌سایت ایرانی تلقی می‌کند.

با این حال مدیرعامل شاتل تعلق داشتن ویسپی به این شرکت را تکذیب کرده و گفته است:«به عنوان یک اپراتور، رعایت بی‌طرفی، اصل فعالیت ماست و حامی فعالیت توسعه‌ی کاربری همه‌ی پیام رسان‌ها هستیم. این شرکت خدمات CDN به بسیاری از شرکت‌های دارای محتوای داخلی و خارجی ارائه می‌دهد ولیکن هیچ مشارکتی با هیچ یک از شبکه‌های اجتماعی خارج از این پروتکل وجود ندارد. چنانچه اگر شرکت‌های فعال در این حوره نیز بخواهند می‌توانند از این خدمات استفاده کنند. در همین حال، ما از هرگونه همکاری با سرویس‌های داخلی و خارجی که بتواند امکانات پیش روی مشتریان و رضایت آنان را توسعه دهد، استقبال می‌کنیم.»

 

تبلیغ همزمان ویسپی در ماهواره‌ و خبرگزاری‌های داخلی

بر اساس این گزارش، نکته دیگر در خصوص ویسپی  این است که این ابزار علاوه بر تبلیغ در سایتهای ایرانی درشبکه‌های ماهواره ای «ج»  و «ر.ج» هم به شدت تبلیغ می‌شود تا این تصور پدید آید که با یک شرکت خارجی طرف هستیم که تمایل به جذب مخاطبان ایرانی دارد. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که اگر مالک ایرانی برای این اپلیکیشن متصور باشیم،  «براساس ماده ۱۴ وظایف و ماموریت‌های دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد، که ناظر به ماموریت‌های قانونی این مرکز است تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان و هرگونه همکاری افراد حقیقی و حقوقی در حوزه تبلیغات با شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان جرم است».اما  هم زمان خبرگزاری تابناک با تیتر تاییدیه امنیت انتقال اطلاعات در اپلیکیشن ویسپی امنیت اطلاعات در این پیام رسان را تبلیغ کرده و خبرگزاری فارس هم این پیام رسان را در لیست شبکه های خود قرار داده است.

تصویری از ویدئوی تبلیغی مختص ویسپی، با بازی یکی از مجریان ماهواره‌ای که در برنامه‌‌ای خاص و شبکه‌های ماهواره‌ای پخش می‌شود و  قصد ترغیب مردم به استفاده از ویسپی را دارد.

تبلیغ ویسپی در خبرگزاری فارس

 

واقعیت‌های فنی ویسپی
اما واقعیت فنی و بررسی این اپلیکیشن چه می‌گوید و چطور می توان فهیمد که اصل ماجرا چیست؟ در این خصوص بررسی رتبه آنلاین نشان می‌دهد که  در بررسی کارشناسان حوزه فن آوری( از این پیام رسان) مشخص  شده است که  ویسپی تنها یک نسخه OEM شده از maii است.
به آن معنی که این پیام رسان یاد شده، از یک «پلتفرم خریداری شده» استفاده کرده که قابل انتشار با هر نامی است و هر کسی می‌تواند صاحب آن شود؛که خود این موضوع نشان از امنیت پایین این پیام رسان دارد.
برای روشن شدن نقش شاتل در این پروژه هم باید به انکار مدیرعامل این مجموعه اشاره داشت اما با توجه به وجود نام این مجموعه در اسناد اینترنتی، می توان این فرضیه که توسط برخی کارشناسان مطرح شده است  هم اشاره داشت: شاتل این پروژه رابه یک شرکت در هنگ‌کنگ واگذار کرده تا از توان برنامه نویسی خارجی برای این کار بهره گیری کند اما در شرایط داخلی و جو منفی پیش آمده، با انکار این موضوع خود را خارج از این ماجرا نشان داده است.چرا که  با یک سرچ می‌توان دید که حتی یه کلاس آی پی مستقل در شاتل برای هاست این سرویس درنظر گرفته شده است.
گزارش کیهان درباره ویسپی
بخش شائبه برانگیز موضوع  ویسپی در ایران، آنجاست که شرکت یاد شده و مراکز ایرانی سعی می‌کنند تا اعلام کند که  این پروژه ایرانی نیست و ربطی به آنها ندارد . اما همه صفحه‌های مرتبط با این موضوع که به نوعی نشان از ارتباط با داخل ایران دارد، به سرعت با اختلال مواجه می‌شود. حال انکه در این خصوص، ابهام‌ها درباره داخلی بودن پروژه زمانی بیشتر می‌شود که به خاطر بیاوریم که  چندی پیش روزنامه کیهان در گزارشی(اینجا)  در ایام پیش از انتخابات ریاست جمهوری از اجاره ویسپی توسط ایرانیان خبر داده بود.
بررسی امنیت ویسپی برای کاربران 
بر پایه این گزارش، بررسی پیام رسان ویسپی در سایت هیبرید انالیسیز(سایت آنالیز برنامه‌ها و دسترسی‌های امنیتی) نشان می‌دهد که این پیام رسان در رده خطرناک و مخرب دسته بندی شده است؛چرا که این اپلیکیشن بر اساس ادعای این سایت، خواهان دسترسی کامل به همه اطلاعات شما از جمله اطلاعات شخصی و درون دستگاه شما می‌شود و می‌تواند به همه انها دسترسی یابد.
در این ادرس می توانید نتایج را کامل ببینید: اینجا 

جزئیات بررسی تهدیدهای این ابزار در این سایت نشان می دهد امتیاز 84 از 100،  این ابزار را مخرب شناخته است.

نام شاتل در اینجا به عنوان صاحب برنامه معرفی شده است. اما نکته اینجاست که هر برنامه نویسی می تواند نام هر شرکتی را در اینجا ثبت کند.
دسترسی این پیام رسان به کد شناسایی اختصاصی گوشی ها در ایران می تواند یک خطر محسوب شود.
دسترسی به هارد اکسترنال و حافظه استفاده کنندگان از این پیام رسان هم یک خطر دیگر است که این سایت بر آن تاکید دارد.
اخبار مرتبط

بیشترین بازدید