جمعه 31 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیاقتصاد فوتبال و عابر بانک‌های انسانی!

اقتصاد فوتبال و عابر بانک‌های انسانی!

طی هفته‌های اخیر، حاشیه های مالی در فوتبال ایران بار دیگر سر باز کرده و باشگاه پرسپولیس و خرج‌هایی که در این باشگاه شده است، نام یک ثروتمند اقتصادی را بر سر زبان‌ها انداخته است.

به گزارش رتبه آنلاین، هفته گذشته برنامه ورزشی 90 در پرونده ای به سرمایه گذاران فوتبالی پرداخت و در قالب مصاحبه هایی با حسین هدایتی از فعالیت‌های او و کمک های مالی او به باشگاه پرسپولیس پرداخت.

بر همین اساس در این گزارش، به زندگی و فعالیت‌های او پرداخته ایم.

هدایتی کیست؟

حسین هدایتی متولد 1342 محله دولاب تهران است. او خود را از طبقه متوسطی می داند که  پدر کارخانه‌دار دارد. اوبارها برای بیوگرافی مالی خود و چگونگی ثروتمند شدنش، خرید مغازه از سوی پدرش در سن 15 سالگی را یادآور شده و به  سال 1358  که تازه کلاس اول هنرستان رفته بوده، اشاره داشته است. معتقد است 35 سال کار او را به اینجا رسانده و هر چه دارد از خرید ملک بوده است. هدایتی چندین بار گفته است که با 13هزار تومان  دو دستگاه پرس خریده و با آن  واشرو لولای کابینت ساخته  و بعد آن کار تولید تزیینات پرده او را تقویت کرده  تا بتواند یازده هزار متر سوله در شهرک صنعتی علی‌آباد بخرد.

خودش می گوید که هر شب حدود ساعت 12:30 می‌خوابد و صبح ها ساعت شش بیدار وبعد از نماز صبح و مطالعه، عازم دفتر کارش می شود .به  مطالعه اقتصادی و مذهبی علاقمند است و روزنامه‌ها را هم بعد از ساعت هشت صبح  که در حیاط خانه اش قدم زد و با فرزندانش صحبت کرد در محل کارش مطالعه می کند.

دو فرزند او درحال تحصیل هستنند و دو فرزند دیگرش هم در فعالیت‌های اقتصادی به او کمک می‌کنند. مهمترین ارزوی زندگی اش این است که سفری با نشاط  که شور و هیجان داشته باشد را انجام دهد.

آقای ثروتمند داستان ما، سه ماه درس طلبگی را هم در محضر آیت‌اله مجتهدی تلمذ کرده و در همان ایام  هم با بنز سر کلاس می‌رفته است!  او کسوت پاسداری را هم تجربه کرده ودر این خصوص می گوید که با  2500تومان عیدی دوران سپاه سکه می خریده تا  برکت زندگی‌اش باشد.

می گوید که 25 سال است درباره او و ثروتش صحبت هایی هست و فرقی هم نمی‌کند؛ در دولت‌های سازندگی،اطلاحات و مهرورزی و حتی دولت اعتدال این رویه بوده است .

حضورش در بخش اقتصادی را با تولید ثروت، مفید و مترادف می‌داند و فعالیتش در امور خیر، هنر، مدرسه‌سازی و ورزش را برای  احساس غرور، گرفتن انرژی مثبت از مردم، و گاهی تفریح و هیجان معنی می کند.

هر چند که او بارها اعترف کرده که چهره  ورزشی نیست، اما تاکید دارد  که به ورزش آمده، چون عشق و ارادت به جامعه‌اش داشته است!

غرور برای حمایت ورزش

هدایتی که به گفته خودش، شخصا بدهی به بانک‌ها ندارد و حتی دسته چک ندارد، این روزها نامش به عنوان ضامن انبوهی بدهی به بانک سرمایه مطرح شده و آن طور که در برنامه 90 گفته شد، او ضمانت وام‌هایی را کرده است که هنوز پرداخت نشده است. در همین وضعیت کمک‌های میلیاردی او به باشپاه پرسپولیس باعث انتقادهایی شده ، اما در عین حال او مدعی است که فعالیت مالی ورزشی اش وقتی باعث شادی  جوان ها شده و لبخندی بر لب‌هایش می‌نشاند و همین  برای او  احساس غرور می سازد.

حالا بیش از یک دهه است که  او به فوتبال و ورزش ورود کرده است. به ناگاه به این عرصه آمد و همه او را با مالکیت  باشگاه استیل آذین، ملوان بندرانزلی و البته حمایت های خاصش از باشگاه پرسپولیس می‌شناسند. او مدتی هم  از طریق برادرش باشگاه گهر دورود را هم در لیگ برتر در اختیار داشت تا نشان دهد به هر قیمتی فوتبالی بودن را دوست دارد!

تعریف او از فوتبال ایران هم شنیدنی است. او فوتبال ایرانی را  سراپا شور و هیجان  اما خالی از منطق و عقلانیت می داند و متاسف است که او با با عنوانی چون«عابربانک» به خاطر می آورند؛ زیرا باور دارد که پولش را از روی قلبش بخشیده و خیرش به مردم و جامعه ‌رسیده است.

 

بدهی‌های حسین هدایتی؛شایعه یا واقعیت؟

هدایتی در حالی می‌گویدکه از سال 86 هیچ وام و تسهیلاتی نگرفته و  کل بدهی‌های بانکی او زیر صد میلیارد تومان است که به تازگی در خصوص بدهی‌های او یک نماینده مجلس اطلاعاتی را افشا کرد و او هم در مقابل تهدید به شکایت قضایی کرد. او پیش از اینبه  دفتر کار40 میلیارد تومانی خود در اقدسیه اشاره دارد که برای یک وام 4.6 میلیارد تومانی در رهن بانک پارسیان است و به  کارخانه کاشان خود اشاره دارد که  بالای 500 میلیارد تومان ارزش دارد.

هدایتی در حالی این روز‌ها مشغول برگزاری جلسات با مسئولان پرسپولیس برای کمک در جهت تمدید قرارداد برانکو و طارمی بود که محمود صادقی نماینده مجلس  لیستی از بزرگترین بدهکاران بانکی را منتشر کرد که نام هدایتی در این لیست قرار داشت.

این لیست شامل بدهی کسانی است که از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ از این بانک وام گرفتند و آن را بازنگردانده اند. در این لیست که مجموع بدهی بدهکاران در آن به ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد که هدایتی هم یکی از این بدهکاران است. مجموع بدهی او در سال‌های گذشته فقط به یکی از بانک‌های خصوصی ۱۰۲۹ میلیارد تومان است! این مبلغ بدهی هدایتی به این بانک است و به احتمال زیاد بانک‌های دیگری هم هستند که هدایتی از آن‌ها وام گرفته است و آن را بازپرداخت نکرده است.

هدایتی بعد از افشای ماجرای پولی که به طارمی داده بود سروصدای زیادی کرد و مصاحبه‌های متعددی انجام داد و خواهان مشخص شدن وضعیت یک میلیارد تومان پول خود شد، اما اکنون با این بدهی نجومی که شمردن صفرهایش هم کار هر کسی نیست روبرو شده است. او بعد از اینکه حدود یک ماه پیش از زندان آزاد شد ادعا کرد که اتهاماتش مالی نبود و او بدهی خاصی به بانک ندارد! البته اکنون این لیست نشان می‌دهد که او یکی از بزرگ‌ترین بدهکاران بانکی کشور است.

او با عمری5 دهه ای، 35 سال کاسبی را رمز ثروتمندی اش می‌داند و  باور کردن این صحبت‌ها را برای خیلی‌ها آسان نمی داند زیرا معتقد است با تورم املاکش که کم هم نبوده، به یک باره گران شده و این اسمش رانت‌خواری نیست. او بارها گفته است که کار خلافی انجام نداده و نامش در هیچ لیست بدهی و فسادی نیامده است و تنها جرمش خرید ملک بوده است.

به شایعات خروج سرمایه هایش از ایران هم اشاره دارد و می گوید که  خارج از ایران سرمایه‌گذاری نکرده‌و برج سازی در دبیرا دروغ می‌داند و تیمداری در کشورهای انگلیس،یونان، ترکیه و جمهوری چک را که حتی برایشان پای میز مذاکره هم نشسته را  دلیل توصیه مراجع نظارتی رد کرده است. او از خیلی‌ها طلبکار است و می‌گوید  چون از کنار من به منفعت مالی نرسیده‌اند، این چنین علیه من موضع‌گیری می‌کنند.

اما سابقه فوتبالی او

هزینه 10 میلیاردی در لیگ دسته اولفصل 86 – 87 لیگ یک باشگاه‌های کشورمالک باشگاه استیل‌آذیندر سالی که اکثر تیم‌های لیگ برتری هم به زحمت توان هزینه‌های 7-8 میلیاردی را پیدا می‌کردند، حسین هدایتی برای تیم لیگ یکی استیل‌آذین 10 میلیارد تومان هزینه کرد. او علی پروین را به عنوان سرمربی تیمش انتخاب کرد و با بازیکنان نامدار زیادی قرارداد بست اما تیم او با وجود این هزینه‌ها نتوانست به لیگ برتر صعود کند.
اختلاف با علی پروینفصل 86 – 87 لیگ یک باشگاه‌های کشورمالک باشگاه استیل‌آذیندقیقا در همان سالی که استیل‌آذین به خاطر هزینه 10 میلیاردی‌اش باید به لیگ برتر صعود می‌کرد، هدایتی در هفته‌های پایانی بر سر نوع پرداختی بازیکنان با علی پروین به مشکل خورد و حاشیه‌هایی برای استیل‌آذین ایجاد شد.
اختلاف با داریوش مصطفوی مدیرعامل باشگاه پرسپولیسنیم فصل اول لیگ برتر سال 1387رئیس هیأت مدیره پرسپولیسافشای قرارداد میلیاردی با افشین قطبی سرمربی تیم و جذب ستاره‌های گران قیمت برای تیمی که فصل قبل قهرمان شده بود. هدایتی همچنین دعواهایی بر سر نحوه هزینه تیم با مدیرعامل باشگاه داشت. مصطفوی، مدیرعامل وقت پرسپولیس، هدایتی را متهم به دخالت در امور اجرایی می‌کرد.
اختلاف با عباس انصاری‌فرد مدیرعامل باشگاه پرسپولیسفصل‌های 1387 -1388 لیگ برتررئیس هیأت مدیره پرسپولیسحسین هدایتی و عباس انصاری‌فرد اختلافاتی بر سر مسائل مالی، نحوه جذب بازیکنان برای تیم و همچنین شکل تعامل مدیریت و اعضای هیأت مدیره داشتند که منجر به انحلال هیأت مدیره تیم از سوی علی سعیدلو شد.
ادعای خرید نیوکاسلسال 1388مالک و رئیس هیات مدیره باشگاه استیل‌آذینروزی که اعلام شد حسین هدایتی می‌خواهد باشگاه نیوکاسل انگلیس را بخرد، ورزش ایران شوکه شد. با توجه به سوابق هدایتی، همه فکر می‌کردند او حتما این کار را خواهد کرد اما پس از مدتی مشخص این خبر، مانوری تبلیغاتی بیش نبوده است.
ادعای مذاکره با فرانک رایکاردسال 1389مالک و رئیس هیات مدیره باشگاه استیل‌آذینپیش از شروع فصل 89-90 اعلام شد حسین هدایتی در حال مذاکره با فرانک رایکارد سرمربی سابق باشگاه بارسلونا است تا او را به استیل‌آذین ببرد. این خبر خیلی هم جدی گرفته شد اما سرانجام آن، چیزی مشابه خرید نیوکاسل بود.
اختلاف با مصطفی آجرلوفصل 89 – 90 لیگ برترمالک و رئیس هیات مدیره باشگاه استیل‌آذیناختلافات بر سر نحوه جذب بازیکنان و مربی. دعوا بر سر نحوه اداره تیم. اختلاف بر سر مشکلات علی کریمی و مدیریت باشگاه که در نهایت به قطع همکاری آن‌ها منجر شد.
اخبار مرتبط

بیشترین بازدید