جمعه 10 فروردین 1403
خانهگزارش روزروادید ورود اتباع خارجی به منطقه آزاد اروند حذف شد

روادید ورود اتباع خارجی به منطقه آزاد اروند حذف شد

با برگزاری مراسمی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر، روادید ورود اتباع خارجی به منطقه آزاد اروند (خرمشهر و آبادان) به طور رسمی حذف شد. اتباع خارجی پس از این می‌توانند بدون اخذ روادید به مدت یک ماه در منطقه تردد داشته باشند که این زمان تا 6 ماه قابل تمدید است.


بر اساس اعلام سازمان منطقه آزاد اروند، اتباع خارجی پس از این می‌توانند بدون اخذ روادید به مدت یک ماه در منطقه تردد داشته باشند که این زمان تا 6 ماه قابل تمدید است.

در این مراسم که با عنوان «حذف رواید؛ پیام صلح و دوستی اروند به جهان» برگزار شد علاوه بر فعالان اقتصادی خوزستان و مسئولان محلی، مرتضی بانک دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور و سرکنسول عراق در خوزستان نیز حضور داشتند.

هانی فیصلی، رئیس اتاق خرمشهر، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران با اعلام خبر حذف روادید در منطقه اروند گفت: بر اساس موافقت وزارت امور خارجی کشور، از این پس اتباع سایر کشورهای جهان می‌توانند بدون نیاز به اخذ روادید، وارد منطقه آزاد اروند شده و از منطقه بازدید کنند.

فیصلی گفت: حذف روادید می‌تواند گامی بزرگ در توسعه منطقه و ارتقای سطح اقتصادی آن شود. با این فرآیند میت‌وان جذب سرمایه‌گذار خارجی و همچنین سطح امکانات و زیر ساخت های اقتصادی، صنعتی،  گردشگری و رفاهی منطقه را بهبود بخشید و سرعت رونق و ترقی منطقه را افزایش داد.

رئیس اتاق خرمشهر افزود: منطقه آزاد اروند به عنوان اولین و تنها منطقه کشور جهت ورود اتباع خارجی بدون روادید، شناخته می‌شود و این امتیاز که پس از 11 سال پیگیری به این منطقه داده شده می تواند کمک بی بدیلی در توسعه همه جانبه شهرهای خرمشهر و آبادان باشد.

ظرفیت بالای شهرهای مرزی

مرتضی بانک در مراسم لغو روادید منطقه آزاد اروند گفت: شهرها و مناطقی که با کشورهای همسایه ما هم‌مرز هستند ظرفیت‌های اقتصادی بالایی دارند. اگر از این ظرفیت استفاده نکنیم باید به خودمان برگردیم و ببینیم چرا استفاده نکردیم. یکی از مهم‌ترین خصوصیت‌های کشور ما تنوع قومی در مرزها است که ضامن وحدت و امنیت در مرزهای ما نیز هست.

بانک گفت: لغو روادید نشان می‌دهد که علی‌رغم همه محدودیت‌هایی که به کشور ما تحمیل شده، ایران محل امنی است که مقتدرانه و بدون نگرانی اتباع همه کشورها را دعوت می‌کند.

وی گفت: سرمایه‌گذار برای فعالیت در کشور نیاز به امنیت دارد و این‌ها مشوق‌هایی برای کشور است. عراق از ظرفیت‌های ویژه‌ای برخوردار است و لغو روادید در منطقه آزاد اروند شرایط را بهتر از گذشته فراهم کرده تا از این ظرفیت استفاده کنیم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور گفت: پیام این کار پیام صلح‌دوستی ما به جهانیان است و درحالی‌که بسیاری از کشورها علاقه‌مند به گسستگی هستند اقدام ما در لغو روادید در اروند در راستای صلح، دوستی و رفتار پسندیده است و می‌تواند پیام ارزشمندی برای کسانی که به دنبال ایجاد اختلاف در منطقه هستند باشد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور بیان کرد: ما در حقیقت بستر ارتباطات گسترده را ایجاد کرده‌ایم؛ این شرایط برای برادران و خواهران عراقی ما توجهی بیش‌ازپیش را می‌طلبد و باید بسترهای لازم برای دو طرف فراهم شود.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید