سه‌شنبه 28 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیبورس نیازمند تقویت و توسعه

بورس نیازمند تقویت و توسعه

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، گفت: آینده اقتصاد کشور به بازار سرمایه گره خورده است. تاکنون بار اصلی تامین مالی بر دوش بانک‌ها بوده و از ظرفیت‌های بازار سرمایه کمتر استفاده شده است و باید بازار سرمایه را به عنوان تامین‌کننده مالی اقتصاد کشور حمایت کرد و زمینه‌های توسعه آن را فراهم کرد.

به گزارش رتبه آنلاین از سنا، محمدعلی دهقان دهنوی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با اشاره به وجود ابزارهای متنوع مانند اوراق تبعی، اوراق خزانه و بازارگردانی، سهامداران نباید نگران نوسان‌های قیمتی در بازار سرمایه باشند، اظهارکرد: هدف سیاست‌گذار اقتصادی در هر کشوری، رشد و توسعه اقتصادی است که این امر، از مسیر سرمایه‌گذاری محقق می‌شود. تقویت سرمایه‌گذاری نیز از طریق تامین مالی اقتصاد حاصل می‌شود. در کشور ما تاکنون بار اصلی تامین مالی بر دوش بانک‌ها بوده و از ظرفیت‌های بازار سرمایه کمتر استفاده شده است و باید بازار سرمایه را به عنوان تامین‌کننده مالی اقتصاد کشور حمایت کرد و زمینه‌های توسعه آن را فراهم کرد.

دهقان دهنوی: جریان ورودی به بازار سرمایه مثبت بوده است

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در تمامی بازارهای سرمایه، قیمت‌ها با افت و خیزهایی همراه هستند. نکته مهم در این بازارها پیشگیری از رفتارهای هیجانی است.

دهقان دهنوی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جریان ورودی به بازار سرمایه مثبت بوده و بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان وارد بورس شده، ادامه داد: متوسط سهام شناور شرکت‌ها کمتر از ۲۵ درصد است و ۷۵ درصد سهام در اختیار سهامداران عمده است. از همین رو، رفتارهای هیجانی برخی سهامداران حقیقی که تعادل بازار را به هم می‌زند و باعث کاهش قیمت‌ها می‌شود علاوه بر خود آنها به سهامداران عمده نیز آسیب می‌زند؛ لذا سهامداران عمده انگیزه دارند که با بازارگردانی مانع رفتارهای هیجانی شوند و آرامش را به بازار برگردانند.

وی نگاه بلند مدت به بازار، انتخاب درست و خرید غیر مستقیم سهام از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری را لازمه سهام داری عنوان کرد و افزود: در شرایط افت قیمت ها، سهام داران حقوقی آرامش کاملی داشتند، زیرا آنها بازار و سهام را به خوبی می‌شناسند و انتخاب کرده‌اند که در این بازار باشند.

طغیانی: بازار با بازارگردانی جدی به تعادل بازمی گردد

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس هم در این برنامه گفت: جلسه غیر علنی و سه ساعته مجلس درباره حمایت و توسعه از بازار سرمایه تشکیل شد تا شاهد نقش آفرینی بازار در تامین مالی بنگاه‌ها باشیم.

وی با اشاره به اینکه بازارگردانی باید جدی‌تر اتفاق بیفتد تا شاهد تعادل در بازار باشیم، ادامه داد: نهادها و شرکت‌های دولتی و عمومی که در بازارسرمایه حضور دارند، باید نقش تاریخی خود را به عنوان بازارگردان در بازار سرمایه ایفا کنند.

سروعلیا: سهام خزانه در آینده نزدیک عملیاتی می‌شود

محمدحسن ابراهیمی سروعلیا؛ عضو هیات مدیره سازمان بورس در تشریح فرآیند انتشار اوراق تبعی و نحوه حفظ منافع و حقوق سرمایه‌گذاران از طریق انتشار این اوراق گفت: اوراق فروش تبعی نوعی بیمه سهام محسوب می‌شود. به طوری که دارندگان سهام یک شرکت، اقدام به خرید اوراق تبعی می‌کنند که توسط ناشر منتشر شده است.

وی توضیح داد: همواره سودی برای این اوراق در نظر گرفته می‌شود که از سود بانکی کمتر نیست. به این صورت که اگر سهمی ۲۰۰ تومان است و اوراق فروش تبعی آن ۲۰ تومان است یعنی ناشر برای این اوراق ۱۰ درصد سود در نظر گرفته است که در سررسید این سود را فراهم می‌کند. بنابراین اطمینانی به خریدار سهم داده می‌شود که چنانچه سهم در سررسید از قیمت پایین تر بود می‌تواند از اختیار خود استفاده کرده و به قیمتی که مشخص شده اوراق را به ناشر بفروشد. بنابراین بیمه قابل اتکایی را برای سهامدار ایجاد می‌کند که سهم از این قیمت پایین تر نخواهد آمد.

ابراهیمی سروعلیا ادامه داد: این اوراق ابزاری پیشرفته است و اکنون چند شرکت این اوراق را در بازار منتشر کرده‌اند.

مجموع اوراق فروش تبعی، سهام خزانه و بازارگردان اطمینان قابل توجهی را به کسانی که اکنون سرمایه آنها در بازار است می‌دهد که نگران وضعیت بازار سرمایه نباشند. این ابزار پیشتر نیز وجود داشته و اکنون در سازمان بورس پیگیر هستیم تا ناشران برای ایجاد اطمینان سهام داران از این ابزار استفاده کنند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید