پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیتا کی در بورس سرمایه‌گذاری کنیم؟

تا کی در بورس سرمایه‌گذاری کنیم؟

تا کی در بورس سرمایه‌گذاری کنیم؟

یک کارشناس بورس ‌اظهار کرد تا زمانی که بازار ارز افزایشی و نرخ بهره پایین و نگرانی‌های مالیاتی وجود داشته باشد بازار بورس مثبت است ولی اگر یکی از عوامل فوق نباشند رشد بازار متوقف خواهد شد.

به گزارش رتبه آنلاین از گسترش نیوز، بررسی عملکرد بازارهای مالی نشان می‌دهد از ابتدای امسال تا پایان تیر ماه بورس چندین برابر دیگر بازارها رشد داشته است.

بورس با بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد رشد در چهار ماه اخیر بازدهی ۲۷۴ درصدی را ثبت رسانده است.

شاخص کل بازار سرمایه در پایان سال قبل و در ۱۲ ماهه سال ۹۸ بازدهی ۱۷۸ را از آن خود کرد، اما این شاخص در چهار ماهه نخست امسال معادل ۱٫۵ برابر رشد کل سال گذشته، رشد کرده است.

سکه-بازار-دلار-ارز-بورس-طلا

سکه در رده دوم بازدهی بازار

با استفاده از داده‌های شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز، سکه در این چهار ماهی که سپری شد چهار میلیون و ۳۶۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت که بازدهی ۷۳٫۹ درصدی را برای سرمایه‌گذاران روی این فلز ارزشمند به همراه داشته است.

طلا با بازدهی چهار ماهه ۵۷٫۸ درصدی پس از بورس و سکه در رتبه سوم جدول بازدهی قرار گرفت.

و ارز در رده چهارم بیشترین بازدهی شاخص بازار قرار گرفته است. از ابتدای فروردین ماه تا پایان تیر ماه امسال بیش از پنج هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد. البته در برخی از روزها میزان افزایش قیمت بیشتر از این رقم بود، در همین راستا خبرنگار بورس و بازار سرمایه گسترش نیوز در گفت‌وگوی اختصاصی با یک کارشناس بورس بر عوامل تاثیر‌گذار بر بازار بورس پرداخته است که در ادامه می‌توانید بخوانید، با همراه باشید:

عوامل تاثیرگذار بر بازدهی بورس

امیر تقی خان تجریشی کارشناس بورس در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز درباره عوامل تاثیرگذار بر بازدهی بورس گفت: یکی از عواملی که اهمیت دارد، تغییر نگرش سرمایه گذاران خرد به بازار سرمایه است به نحوی که در سبد سرمایه‌گذاری اشخاص گزینه بازار سرمایه اضافه شده است، که این باعث می‌شود بخشی از نقدینگی که در بازارهای دیگر بوده است به سمت بازار بورس بیاید.

تجریشی

وی ادامه داد: یکی از عواملی که مردم را راغب به سرمایه‌گذاری در بورس کرده، محدودیت‌ها و نگرانی‌های مالیاتی است که در سایر بازارها وجود دارد. بطور مثال خرید و فروش ارز از ده هزار دلار به بالا قانونی نیست، احتمال‌‌های مالیاتی برای مسکن و طلا افزایش پیدا کرده و نرخ سود بانکی کاهش پیدا کرده است. همه ی این موارد سبب شده که تنها گزینه ی باقی مانده بازار بورس باشد.

علت استقبال از بورس

تجریشی در ادامه با اشاره به علت توجه روز افزون به بازار سرمایه بیان کرد: موضوع دیگر که این شرایط را تقویت می‌کند، تورم انتظاری است که در جامعه وجود دارد که پوشش و گریزی است از ریسک که مردم را به سمت بازار بورس سوق می‌دهد. در نهایت مجموع این عوامل باعث می‌شود که حجم تقاضا برای بازار سرمایه افزایش یابد. در مقابل چون عرضه به میزان تقاضا وجود ندارد منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شود.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی در پاسخ به سوال خبرنگار گسترش نیوز مبنی بر اینکه تا چه زمانی استقبال از بورس در بین مردم خواهد بود، ‌اظهار کرد: تا زمانی که نرخ ارز افزایشی باشد، نرخ بهره بانکی پایین باشد و در بازار‌های موازی سرمایه‌گذاری دارای محدویت باشند و نگرانی‌های مالیاتی در این بازارها وجود داشته باشد باعث می‌شود که رشد بورس ادامه پیدا کند. تا زمانی که این عوامل مهم هست بازار مثبت است ولی اگر یکی از عوامل فوق نباشند رشد بازار متوقف خواهد شد.

علت پایین بودن میزان سقف خرید عرضه‌های اولیه

این کارشناس بورس در ادامه این گفت‌وگو علت پایین بودن میزان سقف خرید عرضه‌های اولیه را اینچنین بیان کرد: درحال‌حاضر تقاضا در بازار سرمایه زیاد است، برای مثال یک شرکت ۱۰ درصدش را عرضه می‌کند که این میزان درحال‌حاضر کم است ولی قبلا تعداد بسیار کمی از مردم در عرضه‌های اولیه شرکت میکردند، الآن میلیون‌ها نفر شرکت می‌کنند. بنابراین تقاضای زیاد باعث می‌شود که به همه ی افراد مقدار کمی برسد.

پیشنهادی که در این زمینه وجود دارد این است که سطح شناوری شرکت هارا به مرور اضافه کنیم، ولی به هر حال بحث تقاضا است که روز به روز بیشتر می‌شود.

تاثیر مثبت سهام عدالت بر جذابیت بورس

تجریشی در پایان در جواب سوال گسترش نیوز مبنی بر پیش‌بینی افزایش کد بورسی بین مردم با وجود ۱۵ میلیون کد بورسی اظهار کرد: باتوجه به وجود سهام عدالت و عرضه اولیه جذابیت‌های این بازار افزایش یافته است، ضمن اینکه بحث سهام عدالت هم اضافه خواهد شد بنابراین کاملا بورس ظرفیت این را دارد که تعداد بیشتری جذب عرضه ی اولیه شوند و هر ایرانی‌ که از نظر سنی و محاسباتی توانایی درک و محاسبه را داشته باشد بیاید و کد بورسی دریافت کند. هیچ محدودیتی را در این خصوص متصور نیستم و می‌تواند روند دریافت کد بورسی خصوصا با بحث سهام عدالت و باقی ماندن جذابیت بازار سرمایه همچنان ادامه پیدا کند.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید