پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیسوددهی بزرگان بورس چگونه بود؟

سوددهی بزرگان بورس چگونه بود؟

سوددهی بزرگان بورس چگونه بود؟
بورس تهران معاملات هفته منتهی به ۱۱ تیرماه را با تداوم رشد شاخص کل برای پنجمین هفته متوالی سپری کرد.

در حالی رشد این هفته شاخص سهام با افزایش ۱۳.۶ درصد این نماگر همراه شد که همچنان بزرگان بازار در رشد قیمت پیشتاز بودند. در این میان گروه‌های کالامحور بازار نیز در ادامه روند صعودی خود که از اوایل اردیبهشت ماه آغاز کرده‌اند، در این هفته نیز عملکردی درخشان را بر جای گذاشتند. به طوریکه رشد ۱۶.۲درصدی شاخص گروه معدنی در کنار صعود ۱۴.۵درصدی نماگر گروه فلزی فعال در بورس ثبت شد.

نگاهی دقیق تر به عملکرد معدنی‌ها در هفته گذشته

همانطور که عنوان شد شاخص گروه معدنی فعال در بورس هفته گذشته را با رشد ۱۶.۲ درصدی سپری کرد و این عملکرد درخشان سبب شد تا گروه مزبور در فهرست برترین صنایع بورسی در هفته منتهی به ۱۱ تیرماه قرار گیرد.

بررسی عملکرد ۱۰نماد فعال در این گروه نیز نشان می‌دهد که سه شرکت باما، معادن بافق و معادن منگنز ایران با کاهش قیمت سهم در هفته گذشته مواجه شده و مابقی رشد قیمت را تجربه کردند. در حالی «کاما» توانسته بود هفته ماقبل (هفته منتهی به ۴تیرماه) را با ثبت بازدهی بیش از ۵۳درصدی سپری کرده بود و بیشترین بازدهی را در میان دیگر نمادهای گروه به خود اختصاص داده بود که این هفته عملکردی کاملا معکوس داشت. به طوریکه حدود ۴درصد زیان را در مقیاس هفتگی به نمایش گذاشت. همچنین در هفته گذشته مجدد باما به فروش ۲میلیون سهم ذوب روی اصفهان پرداخت و درآمدی بالغ بر ۱۲.۷میلیارد تومان از این محل کسب کرد.

در همین راستا کاهش ۴.۵۸درصدی هر سهم «کبافق» در کنار کاهش ۱.۹درصدی «کمنگنز» از دیگر عملکردهای منفی گروه در هفته گذشته بود.

بازدهی ۲۲درصدی چادرملو

در این میان بهترین عملکرد هفتگی به نماد چادرملو تعلق گرفت. به طوریکه «کچاد» با ثبت بازدهی قابل توجه بیش از ۲۲درصدی در هفته گذشته، در صدر دیگر نمادهای گروه جای گرفت. در حالی چادرملو روز چهارشنبه ۴تیرماه شاهد برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بود که این مجمع با تقسیم سود ۷۰۰ریالی به ازای هر سهم همراه شد. به این ترتیب نماد مزبور در روز چهارشنبه ۱۱تیرماه با دامنه نوسان باز، بازگشایی شد و با معاملات پرحجمی نیز در این روز روبه‌رو شد. به طوریکه در این روز بیش از ۳۶میلیون و ۸۰۰هزار سهم «کچاد» به ارزشی در حدود ۸۲میلیارد تومان معامله شد.

«کروی» پیشتاز در سودآوری

توسعه معادن روی ایران نیز از دیگر نمادهایی بود که عملکرد قابل توجهی را در هفته گذشته بر جای گذاشت. بر این اساس نماد مزبور توانست با ثبت رشد ۲۱.۶۳درصدی در فهرست برترین نمادهای گروه جای گیرد. در همین راستا روز چهارشنبه «کروی» گزارش عملکرد سال مالی ۹۸ را بر سایت اطلاع رسانی کدال منتشر کرد. با توجه به اینکه مجمع برخی از شرکت‌های گروه از جمله شرکت کالسیمین، شرکت فرآوری مواد معدنی ایران و شرکت ملی سرب و روی تا تاریخ تنظیم این گزارش برگزار نشده است، بنابراین «کروی» سود را به صورت حسابرسی نشده و بدون احتساب تقسیم سود شرکت‌های اشاره شده محاسبه کرده است. بر این اساس «کروی» در ۱۲ماهه ۲۹۵ ریال سود محقق کرده است. این در حالی است که شرکت پیش‌بینی کرده با برگزاری مجمع شرکت‌های یاد شده مبلغ ۱۳۰ میلیارد تومان به سود عملکرد سال ۹۸اضافه شود. به این ترتیب سود خالص عملکرد سال ۹۸ «کروی» در مجموع به بیش از ۲۰۱میلیارد تومان (هر سهم ۸۳۳ ریال) خواهد رسید.

در «کنور» چه خبر است؟

در این میان تامین مواد اولیه فولاد صبانور نیز با ثبت بازدهی ۱۹.۵۶درصدی در هفته گذشته، در فهرست دیگر نمادهای برتر گروه قرار گرفت. این عملکرد سبب شد تا بازدهی این نماد از ابتدای سال ۹۹ تا پایان هفته گذشته به بیش از ۲۱۷درصد رسد. در این میان عملکرد «کنور» در دوره ۳ماهه نخست امسال نیز قابل توجه است؛ «کنور» در حالی فروردین ماه را با فروش ۸۹.۵میلیارد تومانی سپری کرده که در این ماه نرخ گندله یک میلیون و ۴۸هزار تومان و نرخ کنسانتره نیز ۶۷۸هزار تومان بوده است. میزان فروش شرکت در اردیبهشت به ۸۵.۶ میلیارد تومان رسیده است. این فروش با درنظر گرفتن نرخ گندله یک میلیون و ۴۸ هزار تومانی و کنسانتره ۶۷۴هزار تومانی درنظر گرفته شده است. اما در خردادماه میزان فروش شرکت رشد قابل توجهی یافته و به بیش از ۱۱۸میلیارد تومان افزایش یافته است. البته افزایش قیمت گندله و کنسانتره در این رشد بی‌تاثیر نبوده است. به این ترتیب «کنور» در فصل بهار به فروشی بالغ بر ۲۹۳میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان دست یافته است.

بررسی کارنامه هفتگی فلزی ها

همانطور که عنوان شد شاخص گروه فلزی فعال در بوس، با رشد ۱۴.۵درصدی در هفته گذشته توانست عملکرد قابل قبولی از خود بر جای گذارد. در این میان سه نماد بزرگ گروه یعنی فولاد مبارکه، ملی مس ایران و ملی سرب و روی بیشترین بازدهی را در میان دیگر نمادهای گروه به خود اختصاص دادند که با نوسان بیش از ۱۷درصدی همراه بود. در ادامه این روند نیز دو نماد کالسیمین و فولاد خراسان توانستند عملکردی مناسب ثبت کنند که با سوددهی بیش از ۱۶درصدی هر کدام از این دو نماد همراه بود.

این در حالی است که سه نماد آلومینیوم ایران، فرآوری مواد معدنی و آلومراد تنها نمادهای گروه بودند که با عملکرد منفی هفته گذشته را سپری کردند. در این میان هر چند زیان «فایرا» و «فمراد» به حدود ۰.۵درصد رسید ولی «فرآور» ضعیف‌ترین عملکرد را به نمایش گذاشت که با زیان ۴.۵درصدی در مقیاس هفتگی همراه بود.

«فولاد» در انتظار انتشار یک هزار میلیارد تومان اوراق

همانطور که عنوان شد فولاد مبارکه توانست بازدهی ۱۷.۵۸ درصدی را در هفته گذشته به نمایش گذارد و با این عملکرد، بازدهی خود از ابتدای امسال را به بیش از ۲۶۰درصد رساند.

در این میان قرار است فردا شنبه ۱۴تیرماه شاهد انتشار یک هزار میلیارد تومان اوراق سلف برای فولاد مبارکه باشیم؛ عرضه اولیه مرحله دوم اوراق سلف موازی استاندارد ورق گرم نوردیده فولاد مبارکه اصفهان در نماد «عفولاد ۳» به تعداد ۱۳میلیون و ۴۹۳ هزار و ۶۳۷ قرارداد و با قیمت هر ورقه ۷۴۱ هزار و ۹۰ ریال از طریق شرکت کارگزاری بانک ملت انجام می‌شود. اوراق مزبور از نرخ سود ۱۸.۵درصدی و ۱۹ درصدی برخوردار است. در حالی اردیبهشت ماه امسال، یک هزار میلیارد تومان اوراق سلف فولاد مبارکه با مشارکت تامین سرمایه بانک ملت منتشر شد که حال شاهد عرضه مرحله دوم این اوراق در بورس کالا هستیم.

در این راستا عملکرد فولاد مبارکه در بورس کالا نیز قابل توجه است؛ به طوریکه در ۱۱ روز ابتدایی تیر ۱۳۹۹، آمار معاملات فولاد مبارکه در رینگ صنعتی بورس کالا ۱۷۸۸ میلیارد تومان بوده است. فروش این ماه «فولاد»، ۵۱ درصد کل ماه قبل بوده و نسبت به کل تیر سال قبل رشد ۴۵ درصدی داشته است.

رشد فروش «فملی»

ملی مس ایران نیز از دیگر نمادهای قابل توجه در هفته گذشته بود که توانست سودی بالغ بر ۱۷.۵ درصد را برای سهامداران به ارمغان آورد. نگاهی به آمار معاملات «فملی» در رینگ صنعتی بورس کالا در دوره ۱۱ روز ابتدایی سال ۹۹ نشان می‌دهد که این شرکت عملکردی بالغ بر ۹۴۳ میلیارد تومان داشته که نسبت به کل تیر سال قبل رشد ۱۲۱ درصدی داشته است.

هفته ۱۶.۷درصدی «فخاس»

فولاد خراسان نیز از دیگر نمادهای گروه فلزی بود که هفته پررونقی را سپری کرد. به این ترتیب با کسب بازدهی ۱۶.۷درصدی «فخاس» در هفته گذشته، سوددهی این نماد از ابتدای امسال به حدود ۶۹درصد رسید. در همین راستا میزان فروش شرکت در بورس کالا نیز قابل توجه بود؛ بر این اساس جمع کل درآمد‌های عملیاتی «فخاس» از محل فروش در بورس کالا به بیش از ۷۹۰میلیارد تومان رسید. همچنین این شرکت در هفته گذشته ۸۵۰۰ تن شمش فولادی عرضه کرد.

«فسرب» به مجمع می‌رود

ملی سرب و روی ایران نیز در حالی توانست سودی بالغ بر ۱۷.۲۶درصد را در مقیاس هفتگی به نمایش گذارد که این عملکرد با احتساب توقف یک روزه نماد در هفته بود؛ بر این اساس «فسرب» در نیمه بازار روز دوشنبه ۹تیرماه متوقف شد. بعد از انتشار گزارش کنفرانس اطلاع رسانی در روز چهارشنبه بازگشایی شد و به بازار بازگشت. همچنین شرکت عنوان کرده که در روز چهارشنبه ۲۵ تیرماه، اقدام به برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه به منظور تصویب صورت‌های مالی سال ۹۸ خواهد کرد.

منبع: معدن ۲۴

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید