پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیرکورد ۴ساله بیشترین رشد فصلی شکسته شد

رکورد ۴ساله بیشترین رشد فصلی شکسته شد

 طلا تا میانه روز دوشنبه توانست خود را بالای مرز ۱۷۰۰ دلاری حفظ کند؛ بالاگرفتن تعداد مبتلایان روزانه به کووید-۱۹ توانسته است این روزها به عنوان پشتوانه محکمی برای فلز زرد عمل کند. بحران اقتصادی به‌وجود آمده و نااطمینانی‌های شدید اقتصادی، سبب شده است تا طلا در میانه سال بیشترین رشد فصلی خود در چهار سال اخیر را به ثبت برساند.

به گزارش رتبه آنلاین از اقتصادنیوز، طلا در سه ماه آوریل، می و ژوئن تاکنون رشد بیش از ۱۲ درصدی را رقم زده است.

با این حال روز گذشته طلا نوسان زیادی نداشت و نزدیک به رکورد هشت ساله خود که هفته گذشته آن را لمس کرده بود، قیمت خورد.

نردبان صعود طلا

به‌نظر می‌رسد کرونا فعلا قصد ایستادن ندارد و در کشورهای مختلف مجددا تعداد مبتلایان روزانه، رکوردهای جدیدی را به ثبت می‌رسانند.

موج جدید همه‌گیری کرونا در آمریکا در روزهای اخیر سبب شده است که فرمانداران کالیفرنیا دوباره محدودیت‌های جدیدی را وضع کنند و مسوولان شهری واشنگتن نیز برنامه خود برای بازگشایی مجدد اقتصاد این ایالت را به تعویق بیندازند. در کنار اتفاقات آمریکا در برخی کشورها مانند هند و برزیل نیز نمودار مبتلایان کرونا، همچنان صعودی است.

مایکل هوسون تحلیلگر ارشد بازارها در CMC Markets UK درباره اثر شدت گرفتن مجدد همه‌گیری کرونا معتقد است که کاتالیزورصعود طلا به قله ۱۸۰۰ دلاری به ازای هر اونس از قبل در فضای بازارها آماده است.

افزایش تعداد مبتلایان در آمریکا و نگرانی از آغاز موج دوم این همه‌گیری در اروپا و آسیا درحقیقت هرگونه امیدی به ریکاوری سریع اقتصاد و احیای V شکل را از بین برده است که این موضوع در نهایت منجر به افزایش شدید تقاضای طلا در بازارها خواهد شد.

در صورتی که روند فعلی در هفته‌های آینده ادامه داشته باشد، طلا می‌تواند به سوی قله‌های بالاتر حرکت کند. از نظر هوسون توقف چند روزه طلا نیز احتمالا موقتی باشد و به دلیل رویدادهای انتهای فصل.

تاثیر معکوس بر بورس

افزایش بی‌وقفه صعود تعداد مبتلایان به کرونا تاثیری معکوس بر بازارهای سهام نیز گذاشته است، به صورتی که شاخص اغلب این بازارها به کف دوهفته‌ای خود رسیده است. شاخص‌های اروپایی در روز دوشنبه تا حدی توانستند ضررهای روزهای اخیر خود را پوشش دهند.

شاخص اروپایی STOXX۶۰۰ در حالی در اولین هفته رشد محدود ۰۹/ ۰ درصدی را به ثبت رساند که در هفته گذشته نزدیک به ۲ درصد سقوط کرده بود. FTSE۱۰۰ دیگر شاخص اروپایی نیز تقریبا رفتاری مشابه با شاخص STOXX۶۰۰ داشت. FTSE۱۰۰ نیز هفته را با رشد ۵۲/ ۰ درصدی آغاز کرد و این در حالی است که این شاخص نیز در هفته گذشته بیش از ۱۲/ ۲ درصد از ارزش خود را از دست داده بود.  شاخص‌های سهام ایالات‌متحده در هفته‌ گذشته به اتفاق کاهش در ارزش سهام را رقم زدند.

شاخص نزدک کامپوزیت که یکی از شاخص‌های مهم بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا است و شامل بیش از ۴ هزار سهام آمریکایی و غیرآمریکایی می‌شود در هفته گذشته بیش از ۹/ ۱ درصد از ارزش خود را از دست داد.

با وجود این عملکرد شاخص‌های سهام در سه ماهه دوم سال میلادی شامل ماه‌های آوریل، می و ژوئن مثبت بوده است. پس از افت شدید شاخص‌های سهام در ماه‌های اول سال ۲۰۲۰ میلادی در آغاز همه‌گیری کرونا، امیدواری‌های به وجود آمده بابت کنترل این ویروس و احیای اقتصادی سبب شد تا بازارهای سهام مجددا به مسیر صعودی بازگردند.

شاخص نزدک کامپوزیت در سه ماه دوم سال ۲۰۲۰ میلادی به ترتیب ۴۵/ ۱۵، ۷۵/ ۶ و ۸۲/ ۲ درصد رشد کرد تا بتواند سقوط بیش از ۱۶ درصدی در دو ماه فوریه و مارس را جبران کند. اما اکنون به‌نظر می‌رسد با افزایش نگرانی‌ها از آغاز موج جدید کرونا و کمرنگ‌تر شدن احیای سریع اقتصاد جهانی، بازارهای سهام دیگر نتوانند رشد قابل توجه خود در فصل دوم سال را تکرار کنند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید